روز جهانی عکاسی پس از اختراع داگرئوتایپ توسط دو فرانسوي به نامهاي ژوزف نیسهفورنیپس (Joseph Nicephore Niepce) و لوئی داگر (Louis Daguerre) در سال 1837 معنا پیدا کرد.
داگرئوتایپ نخستین روش موفق در ثبت عکسهای دائمی و استفادهٔ تجاری از عکاسی است كه که طي آن تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه نقرهاندود ثبت ميشود.
در این روش، به صفحهٔ نقرهای مدتی بخار ید داده تا قشر نازکی از یُدور نقره بر روی آن قرار گیرد سپس این صفحه را در دوربین گذارده و عکسبرداری میکنند. در ۱۹ آگوست ۱۸۳۹ داگروتیپ به عنوان اولین فرایند عملی عکاسی در جهان معرفی شد و سپس دولت فرانسه حق ثبت اختراع برای فرآیند عکاسی داگروتیپ را از آکادمی علوم فرانسه خریداری و این اختراع را به عنوان یک هدیه آزاد و همگانی به جهانیان تقدیم کرد.
البته داگرئوتایپ اولین روش ثبت دائمی عکسها به شمار نمیرود. در سال ۱۸۲۶ ژوزف نیسهفور نیپس اولین عکس ماندگار جهان به نام «View from the Window at Le Gras» را با استفاده از فرآیندی که هلیوگرافی نامیده میشود، ثبت کرد.
بنابراين دلیل اول این نامگذاری، استفاده از اولین فرایند عملی تولید عکس با استفاده از داگروتایپ و دلیل دوم آن خرید حق ثبت اختراع، توسط کشور فرانسه وعرضه آن به کل دنیا به صورت رایگان، است.
پیشنهاد نامگذاری 19 آگوست - زمان نخستین رونمایی عکاسی برای عموم - به عنوان روز جهانی عکاسی نخستین بار توسط انجمنهای عکاسی در آمریکا اعلام شد. ایده روز جهانی عکاسی در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۹ توسط بنیانگذار آن «کورسکه آرا»؛ عکاس جوان استرالیایی مطرح شد.
این ایده در ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۰ به واقعیت تبدیل شد. «کورسکه آرا» اولین گالری آنلاین عکس را در این روز راهاندازی کرد و ۲۷۰ عکاس، عکسهایشان از نقاط مختلف جهان را در آن به اشتراک گذاشتند و افراد زیادی از ۱۰۰ کشور جهان به تماشای این عکسها پرداختند.
البته لازم به ذكر است كه شورای عکاسی بینالمللی هند در سال 1991 نخستین نهادی بود که این روز را رسما به عنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را بعنوان «روز جهانی عکاسی» در تقویمهای خود گنجاندهاند.
لازم به ذكر است كه در تقویم ایرانی هنوز چنین روزی ثبت نشده است.
مروری بر «فتوژورنالیسم»
فتوژورنالیستها (عکاسان خبری) گروهی از عکاسان هستد که کمتر از آنها قدردانی شده، اما حقیقتا تاثیر زیادی در حفظ آگاهی عمومی جامعه داشته و بخش جداییناپذیری از یک دموکراسی سالم هستند. فتوژورنالیسم با دیگر انواع عکاسی تجاری که سوژهشان مردم است متفاوت هستند، چرا که در فتوژورنالیسم، سوژه هیچ اختیاری در نحوه استفاده یا ساخت عکس ندارد.کار فتوژورنالیست این است که یک داستان واقعی را به موثقترین شیوه ممکن و به بینقصترین شکل ژورنالیستی مستندسازی کند.
این عکسهای مستند به عنوان یک مکمل بصری به یک مقاله مکتوب یا اخبار تلویزیون اضافه میشود. گاهی اوقات به تنهایی منتشر شده و به عموم مردم ارائه میشود. فتوژورنالیست در حقیقت یک گزارشگر است، نه یک هنرمند. اگر چه این بدین معنی نیست که عکسهایی که زندگی واقعی را گزارش میکنند را نمیتوان به شیوه هنری ثبت کرد.
فتوژورنالیسم عصر مدرن
فتوژورنالیسم امروز همانقدر زنده است که قبلا بوده و حتی قدرتمندتر شده است. چاپ سنتی همچنان موجود است، اما در عصر اینترنت اهمیت بسیار کمتری پیدا کرده است. یکی از اتفاقات مهم در عصر مدرن افزایش قابل توجه "ژورنالیسم شهروندی" است. این روزها تقریبا هرکسی یک دوربین یا موبایل دوربیندار دارد. این یعنی وقایع مهم و مهمتری در لحظهی روی دادن، توسط مردمی که خیلی اتفاقی در آن زمان و مکان هستند، ثبت میشود. شبکههای بزرگ خبری به این نقطه رسیدهاند که از این عکسهای در اخبار خود استفاده کنند. از همین رو بنگاه رسانهای آخرین خبر با توجه به اهدافی که دارد، بستر مناسبی برای انتشار تصاویر در کاشی «عکس» فراهم کرده است و همواره در تلاش بوده تا پوشش کامل تصویری از اخبار و اتفاقات مهم ایران و جهان داشته باشد. البته این به معنای آن نیست که در این بخش به پوشش دیگر شاخههای عکاسی توجهی نشود.
آخرین خبر و ژورنالیسم شهروندی
یک عکس سریع با موبایل شاید تنها عکسی باشد که از یک رویداد مهم و فیالبداهه گرفته شده باشد، این عکس زمانی اهمیت فراوانی پیدا میکندکه شما تنها شاهد آن رویداد مهم باشید. اینجاست که کیفیت عکسها چندان اهمیتی پیدا نمیکنید و عکسهایی که میگیرد همان اهمیت عکسهایی را دارد که یک عکاس حرفهای با یک دوربین عالی گرفته است. بنگاه رسانهای آخرین خبر در راستای خط مشی خود در مورد اطلاع رسانی دقیق و در لحظه، با فراهم کردن بستر انتشار تصاویر شما مخاطبان گرامی، تلاش خود را برای به ثمر رساندن هرچه بهتر «ژورنالیسم شهروندی» انجام داده است. به این ترتیب که شما میتوانید بالافاصله پس از ثبت یک عکس آن را برای همکاران ما در کاشی «عکاس خونه» ارسال کنید. عکس شما پس از بررسی در صورت نیاز به بخش عکس ارجاع میشود و یا در صورتی که شما عکسی ارسال کردهاید که مربوط به بخشی از زندگی روزمره شماست، عکس شما در کاشی عکاس خونه منتشر شده و به این ترتیب شما میتوانید تصاویرتان را با دیگر مخاطبان آخرین خبر به اشتراک بگذارید. این مورد میتواند زمینه سازی برای دیده شدن عکس شما باشد.
بستر دیگری که تصاویر خبری و غیر خبری را میتوانید در آنجا دنبال کنید «اینستاگرام آخرین خبر» است. نگاه ما در اینستاگرام انتشار سریع اخبار نیست بلکه به دنبال آنیم که در اولین فرصت اولا از زاویهای متفاوت به موضوعات و اتفاقات نگاه کنیم و ثانیا به اصالت عکس اهمیت دهیم. به این معنا که به دنبال انتشار تصاویری گویا و بدون نیاز به کپشنهای طولانی هستیم. به عبارت بهتر شما مخاطب گرامی با کمترین صرف وقتی میتوانید با دیدن یک یا چند عکس در جریان اخبار مهم ایران و جهان قرار بگیرید.
درست است که فتوژورنالیسم مشکلات خودش را دارد و فعالانه با این مشکلات دست و پنجه نرم میکند، اما همچنان مثل همیشه برای جامعه مهم است. همچنان افراد با استعدادی که این حرفه را انتخاب میکنند، داستانها را روایت میکنند و دموکراسی همچنان آگاه باقی میماند. ما نمیدانیم آینده فتوژورنالیسم به کجا خواهد رسید، اما تردیدی نیست که فتوژورنالیسم دنیای ما را در جایگاه بهتری قرار داده است.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 21,فوریه,2025