سخنان رييس‌جمهورو خبر خوش 

رئيس جمهور هم دقايقي پيش در مشهد خبر خوش خود درباره جديدترين پيشرفت‌ها در فعاليت هسته‌اي را به مردم ايران داد و گفت: چرخه توليد سوخت هسته‌اي در مقياس آزمايشي و با غناي مورد نياز در خاك ايران تكميل و جمهوري اسلامي ايران به كشورهاي هسته اي جهان پيوست. 
وي افزود: در تاريخ بيستم فروردين ماه سال جاري، چرخه توليد سوخت هسته‌اي در مقياس آزمايشگاهي كامل شد و اورانيوم با غناي مورد نياز براي نيروگاههاي هسته‌اي بدست جوانان ايراني توليد شده‌است. وي دسترسي به چرخه سوخت هسته‌اي را "مطالبه ملي همه ملت ايران" عنوان كرد و گفت: مردم ما بارها و بارها در تجمعات خود و در شهرها و روستا بر دسترسي به آن تاكيد كرده اند. رييس جمهوري افزود:مهمترين تجلي اين مطالبه ملي در ‪ ۲۲‬بهمن سال گذشته بود كه ملت ايران با حضور ميليوني در پاسخ به خادم خود پشتيباني خود را اعلام كردند و خواسته يكپارچه خود را فرياد زدند.

  
به گزارش فارس محمود احمدي‌نژاد در جمع نخبگان و مقام‌هاي لشكري و كشوري در تالار آستان قدس رضوي اعلام كرد: ايران به كشورهاي داراي فناوري هسته‌اي جهان پيوست كه اين دستاورد تاريخي حاصل ممارست و پايداري ملت ايران و آغازي براي پيشرفت‌هاي بزرگتر در آينده است.
احمدي‌نژاد در ادامه سخنان خود در مشهد مقدس افزود: من اين موفقيت بزرگ را در اين مكان مقدس در جوار ثامن‌الائمه (ع) به همه شهيدان و امام شهيدان و مقام معظم رهبري، ملت بزرگ ايران در داخل و خارج كشور و به جوانان ملت ايران صميمانه تبريك مي‌گويم و رسماً اعلام مي‌كنم ايران به كشورهاي هسته‌اي جهان پيوست كه اين دستاورد تاريخي حاصل ممارست و پايداري ملت ايران و آغازي براي پيشرفت‌هاي بزرگتر در آينده است. وي دستيابي به اين فناوري ارزشمند را در سايه تكيه به خدا دانست و گفت:در اين لحظه تاريخي ياد امام شهيدان و شهدا را گرامي مي‌داريم.
رئيس جمهور 20 فرودين ماه 85 را به عنوان روز بزرگ تاريخي ياد كرد و گفت: اين روز بزرگ در تاريخ ملت ايران ثبت خواهد شد.
وي در خصوص اين فرصت بزرگ تاريخي گفت:علوم و فنون توام با ايمان مي‌تواند در خدمت صلح و آرامش و پيشرفت باشد و ما بارها
رئيس جمهور از ملت ايران به عنوان ملتي بزرگ با پشتوانه عميق فرهنگي و تاريخي ياد كرد و گفت:ملت ايران براي دستيابي به خواسته‌هاي خود به فرهنگ بزرگ اسلامي تكيه دارد و اقتدار خود را از سلاح هسته‌اي نمي‌گيرد،بلكه عمق ايمان ملت مظهر اقتدار مردم ايران است.ايران به همت دانشمندان جوان خود و پس از لغو تعليق‌هاي داوطلبانه توانسته است در تأسيسات نطنز اولين چرخه توليد سوخت هسته‌اي و غني‌سازي اورانيوم راه‌اندازي كند. 

احمدي‌نژاد امشب در ادامه گفت:مجموعه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحت نظارت كامل و كم سابقه آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي بود و ما امروز هم علاقه‌مند به حركت در اين چارچوب و بر اساس حقوق ملت ايران بخصوص در آژانس بين‌المللي اتمي و كنوانسيون رفع گسترش سلاح هسته‌اي هستيم.
احمدي‌نژاد گفت:ما مسير خود را براي توليد سوخت جهت نيروگاه‌هاي اتمي خود ادامه مي‌دهيم.
رئيس جمهور بروز برخي بد اخلاقي‌ها، قانون‌شكني‌ها و زورگويي‌هاي برخي قدرت‌ها را در مسير ايران در دستيابي به سوخت هسته‌اي ناشي از سابقه‌اي تاريخي دانست و گفت:همانها كه در ملي كردن صنعت نفت ما را آزردند، با همان منطق مي‌خواهند مانع دستيابي ايران به فن‌آوري صلح‌‌آميز هسته‌اي شوند. احمدي نژاد گفت: پيشرفت ايران در عرصه‌ فن‌آوري هسته‌اي هيچ خطري براي همسايگان ندارد.
چيدمان 164 تايي سانتريفيوژ
چيدمان 164 تايي سانتريفيوژ
ايران پس از ماه ژانويه سال ميلادي جاري، به‌كارگيري دستگاه‌‌هاي سانتريفيوژ كه بخش اصلي غني‌سازي در چرخه سوخت را تشكيل مي‌دهد، با راه‌اندازي و گازدهي ده دستگاه سانتريفيوژ آغاز كرد. مجموعه اين دستگاه‌ها مي‌تواند ايران را به غني‌سازي 5/3 درصد كه براي توليد سوخت هسته‌اي مورد نياز است، برساند.

كسب اين تكنولوژي براي ايرانيان بسيار مهم است و با توجه به آزمايش‌هاي پيشين كه در آن تعدادي از دستگاه‌هاي سانتريفيوژ با رسيدن سرعت اين دستگاه به بالاي چهل‌هزار دور در دقيقه دچار تلاشي شده و همچنين درصدهاي مولبيدن موجود در كيك زرد مشكلاتي را براي سانتريفيوژها ايجاد مي‌كرد، اين يك پيروزي مهم در كسب تكنولوژي ساخت مي‌باشد كه يك چيدمان 164 به طور هم‌زمان سانتريفيوژها كار كنند و بتوانند درجه خلوص اورانيوم را به 5/3 درصد براي مصارف سوخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي برساند.
يزدفردا    بازتاب

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا