یزدفردا -معاونت اجتماعي نیروی انتظامی استان يزد: افراد با هر جنسيت و موقعيت سني و در هر مکان و زماني مي توانند از تلويزيون استفاده کنند از اين رو بسياري از مردم فعاليتهاي خود را پيرامون برنامه هاي تلويزيوني معيني تنظيم مي کنند. 
از جمله عواملي که مي تواند در هدايت ، تربيت و سازندگي ،بالا بردن شعور اجتماعي اطفال و نوجوانان نقش موثري ايفا کند رسانه اي گروهي نظير راديو، تلويزيون و مطبوعات است که اگر جهت آن خلاف خير و صلاح عمومي باشد مي تواند باعث گمراهي ، انحراف و فساد و بزهکاري شود.


اينکه ما در جهاني زندگي مي کنيم که مرزهاي آن با گسترش رسانه هاي جمعي بيش از پيش در حال فرو ريختن است و در عصري به سر مي بريم که محصولات فناوري و به ويژه فناوري اطلاعات لازمه حيات بشري است .


اگر چه فناوري جديد موجب تسهيل ارتباطات و دستيابي عموم مردم به اطلاعات و اخبار جهاني و کوچک شدن جهان گرديده اما از سوي ديگر رابطه رسانه هاي جمعي بخصوص تلويزيون اکثر اوقات يکطرفه بوده و انبوه مخاطبان تنها شنونده و بيننده برنامه هاي تلويزيون هستند که تقريباً فراگيرترين وسيله پرکردن اوقات فراغت افراد است.


ظهور تلويزيون بر الگوهاي زندگي روزانه به شدت تأثير گذاشته است زيرا با استفاده از آن بر خلاف ساير رسانه ها مانند مطبوعات نياز به داشتن تحصيلات ندارد و افراد با هر جنسيت و موقعيت سني و در هر مکان و زماني مي توانند از آن استفاده کنند از اين رو بسياري از مردم فعاليتهاي خود را پيرامون برنامه هاي تلويزيوني معيني تنظيم مي کنند.


با تبديل خانواده گسترده به هسته اي و با افزايش جمعيت شهرنشين ، بخشي از کارکرد جامعه پذيري که در گذشته يگانه عامل آن خانواده بود به رسانه هاي جمعي واگذار شده است و بدين ترتيب رسانه هاي جمعي در انتقال اطلاعات و آگاهي بخشي نقش مهمي يافته اند.


آن دسته از برنامه هاي تلويزيوني که نحوه عمل بزهکار را با جزئيات نشان داده يا ميل به سرقت و اعمال جنسي را تحريک مي کنند در واقع با قلب حقايق و در تضاد با اخلاق عمومي ، افکار نابهنجار را توسعه داده و روح تبهکاري را پرورش مي دهد.


يکي از انتقادهاي عمده نسبت به تلويزيون اين است که اين رسانه به جاي شناخت و تجربه آزاد درباره دنيايي که کودکان در آن به سر مي برند تصوير دنياي ساختگي را به آنان تحميل مي کنند.


به طور کلي منتقدان تلويزيون را به دليل اعتياد کودکان ، محدود کردن کسب مهارتهاي يادگيري ، آسيب به رشد اجتماعي و کاهش کارکرد مدرسه متهم مي کنند.


برخي از آنها معتقدند که ارائه صحنه هاي خشونت آميز به کودکان عواطف آنها را جريحه دار کرده و آنان را به تقليد از رفتارها و اعمال خشونت آميز وا مي دارد.

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا