نقدی بر عملکرد سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری یزد :
آلودگی تصویری بلای جان اولین شهر خشتی جهان
 
یادداشتهای انتقادی یزدفردا -ابوالفضل ارشادی فر-مدیر روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی استان یزد-:ershadifar@yaaa.ir-اگر نگوئیم مهمترین هدف تشكیل سازمان فرهنگی، رفاهی، تفریحی شهرداری رسیدگی به وضعیت ظاهری شهر است، به اذعان مهندس عباس پیله ور مدیر عامل سابق این سازمان یكی از مهمترین رسالات آن  ساماندهی اصولی گرافیك محیطی و مبلمان شهری است.
برگزاری راهپیمایی های خانوادگی با اهدای جوایز نفیس، مسابقات همگانی، تبریك اعیاد و تسلیت مناسبت های مذهبی،اگر چه اهداف بسیار مهمی هستند كه این سازمان در تحقق آنها كوتاهی نكرده است، اما رسیدگی به محیط ظاهری شهری كه به حكم تاریخی بودن، دانشگاهی بودن، صنعتی بودن و بسیاری از..... بودن های دیگر، روزانه صدها و هزاران نفر مهمان داخلی و خارجی را میزبانی می كند، موضوعی است كه امروز هیچ توجهی به آن  نمی شود.
نصب افسار گسیخته داربست ها در هر نقطه دلخواه از شهر، آویختن پارچه ها، پوسترها، كارتن ها و كارتن پلاست ها بر در و دیوار و حتی درختان و نصب پارچه ها و تابلوهای كوچك و بزرگ در طول و عرض خیابان ها كه رفته رفته به یك بحران غیر قابل كنترل تبدیل می شود از ابعاد گوناگون قابل بررسی است:
 از اهمیت زیبایی شهر در دید مسافران و مهمانان كه بگذریم، انضباط در گرافیك محیطی از دیدگاه روانشناسی تاثیر شگرفی بر روحیه مردمان یك شهر دارد. آرامش، شادابی و كاهش مشكلات روحی و ناهنجاری ها  كمترین مزایای داشتن یك شهر زیباست.
صدمات جرحی و مالی كه از ناحیه داربست های تبلیغاتی به كرات متوجه شهروندان  بوده است نیز موضوع قابل توجهی است.
نصب پارچه ها و بنرها بر دیواره بناهای تاریخی علاوه بر مخدوش نمودن چهره آنها به عنوان نمادهای فرهنگی که روزانه در معرض بازدید شمار زیادی گردشگر داخلی و خارجی است،گهگاه با ایجادآسیبهای جدی برای این آثار همراه است. چگونه است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته عکسبرداری از یک شیئ تاریخی با این توجیه که نور اشعه دوربین از طول عمر آن می کاهد ممنوع است، در حالی که کوبیدن میخ بر دیوار امیرچخماق و امیرچخماقها در اولین شهر خشتی جهان آزاد است؟!
از دیدگاه تبلیغات، استفاده از داربست به عنوان یك ابزار تبلیغاتی در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست. عدم برخورد با كسانی كه از داربست ها، پارچه ها و كارتن پلاست ها برای تبلیغات محیطی استفاده می كنند لطمه بزرگی به فعالیت شركت های تبلیغاتی فعال در عرصه تبلیغات محیطی وارد می نماید.
به گفته یكی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد، نصب داربستهای فلزی در سطح شهر طبق مصوبه این شورا ممنوع است. جالب اینجاست كه این داربستها عموماً توسط ادارات و نهادهای دولتی (حتی شورای اسلامی شهر!) و در بسیاری از موارد توسط سازمان فرهنگی تفریحی و در نقاطی كه مانع دیده شدن بیلبوردهای تبلیغاتی است نصب می شوند. بیلبوردهایی كه شهرداری، خود، آنها را  با مبالغ قابل توجه به منظور بهره برداری تبلیغاتی به شركتها اجاره داده است.
نصب استندهای كوچك كه ابتدا به تعداد اندك و با اهداف فرهنگی توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری صورت گرفت نیز اكنون به معضل دیگری تبدیل شده است.
رویش غیر اصولی این استندها در نقطه نقطه شهر، حتی در پای بیلبورد ها و استفاده تبلیغاتی و تجاری از آنها و چهره ناهنجاری كه برای تبلیغات محیطی بوجود آورده است، آن هم توسط سازمانی كه طلایه دار ساماندهی گرافیك شهری است حساسیت این موضوع را دو چندان می كند.
نامه نگاری ها و جلسات مكرر با شهردار، شورای شهر، سازمان فرهنگی تفریحی و سایرین تا كنون نتیجه در خور توجهی را در بر نداشته است.
تشكیل سازمان دیگری به منظور ساماندهی به فعالیت های سازمان فرهنگی تفریحی می تواند راهكار مناسبی  برای حل مشكلات یاد شده باشد.
توضیح یزدفردا :یزدفردا آمادگی دارد جوابیه مسئولین و نظرات مرتبط را انعکاس دهد .
یزدفردا
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا