اینترنت گران نمیشود
مجلس صبح امروز طرح افزایش تعرفه اینترنت به منظور کمک به بخشهای مختلفی مانند بهداشت و درمان را رد کرد.
حدود دو سال قبل در مجلس مصوبه ای به تصویب رسید که بر اساس آن مبلغ ۱۰ ریال به قیمت هر پیامک افزوده میشد تا این مبلغ به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کشور واریز شود.
به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا، به تازگی نیز پیشنهاداتی مطرح شده بود که بر اساس آنها مجلس میتوانست این بار بر گرانی اینترنت رای دهد تا بدین ترتیب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شود به ازای فروش هر مگابیت اینترنت، مبلغ ۱۰ ریال از شرکت های فروشنده أخذ و به حساب درآمد اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزد خزانهداری کلکشور واریز کند تا بهمنظور اجرای طرح پزشک خانواده، پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت و پایینتر و جامعه عشایری و نیز تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی و کمک به هزینه درمان بیماران تحت پوشش نهادهای حمایتی و یا صعبالعلاج هزینه شود.
این موضوع که در بند الحاقی تبصره ۱۸ برنامه بودجه سال ۱۳۹۶ مورد اشاره قرار گرفته بود، صبح امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت و بهارستان نشینان با اجرای آن مخالفت کرده و بر حذف این بند رای دادند.
در همین راستا وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد:خوشبختانه مخالفت این وزارتخانه با طرح افزایش قیمت اینترنت به منظور کمک به سایر بخشها مورد تائید نمایندگان قرار گرفت و این طرح در مجلس رد شد.
محمو واعظی در ادامه به تشکر از نمایندگان مجلس پرداخته و در شبکههای اجتماعی خود اعلام کرده است:سیاست وزارت ارتباطات همواره کاهش قیمت اینترنت به منظور حمایت از توسعه کسب و کارهای اینترنتی و کاهش هزینههای خانوادههاست و در همین راستا ما با طرح افزایش قیمت اینترنت مخالف بودیم.
پاسخ به منتقدان بستههای اینترنت؛ یک ماه دیگر
وزیر ارتباطات گفته است که نتیجه بررسیهای کمیته رسیدگی به شکایت از بستههای اینترنتی تا یک ماه آینده اعلام میشود.
پایان زودهنگام حجم بستههای اینترنت در موارد متعدد گلایه برخی از کاربران اینترنت کشور را به دنبال داشته است البته در این زمینه از سوی مسئولان تاکیدهای مختلفی مبنی بر لزوم کسب آگاهی مشترکان از نحوه مصرف اینترنت صورت میگیرد.
به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا،طی سالهای گذشته به دنبال ارائه اینترنت پهن باند از سوی اپراتورهای غالب تلفن همراه شرایطی ایجاد شد تا ضریب نفوذ اینترنت به یکباره با رشدی قابل توجه همراه شود و تعداد کاربران افزایشی چشمگیر داشته باشد.
بر همین اساس رقابت در بازار اپراتورهای موبایل شدید شده و هر یک از اپراتورها تلاشهای متعدد به کار گرفتندتا با ارائه بستههای مختلف تشویقی در جذب حداکثری مشترکان گام بردارند، وزارت ارتباطات نیز اقدامات متعددی در راستای تعدیل تعرفه دسترسی به اینترنت موبایل صورت داد تا با فراهم شدن مجموع شرایط دسترسی مردم به این خدمات بیشتر شود.
حال بخش قابل توجهی از شهروندان به اینترنت دسترسی داشته و هر یک جزو کاربران یکی از اپراتورهای اینترنت به شمار میروند، در این میان با توجه به سهولت دسترسی استقبال مردم از اینترنت همراه نسبت به سایر شیوهها بیشتر بوده است. اما این شیوه دسترسی در موارد متعدد موجب شده مشترکان هر سه اپرتور موبایل (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در مواردی از پایان زودهنگام بستههای اینترنت خود گلایه کنند.
پیگیری رسانهای این موضع پیش از این به طور معمول با این پاسخ مواجه میشد که مشترکان باید در نحوه استفاده خود دقت کنند و نظارتهای صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات گواه آن است که فعالیت اپراتورها در این زمینه مشکلی ندارد.
اما پس از طرح گلایههای برخی کاربران بر روی شبکههای اجتماعی وزیر ارتباطات در نهایت موجب شد محمود واعظی از تشکیل کمیتهای برای بررسی وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن خبر دهد.
وی در عین حال از مردم خواسته بود اطلاعات دقیق از مشکلات خود را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام کنند.
اکنون کمتر از یک هفته از انتشار خبر تشکیل این کمیته میگذرد اما در پیگیری آخرین وضعیت فعالیتهای این کمیته وزیر ارتباطات در پاسخ به رسانهها تاکید کرده است: اولین گزارشی که این کمیته از رصد آنلاین استفاده کاربران اینترنت داشته نشان میدهد اتفاق ویژه ای در این خصوص روی نداده و این تنها احساس کاربر است که اینترنتش زود تمام می شود. در گذشته کاربران از یک بسته اینترنت بیشتر برای متن استفاده می کردند اما امروز یک بسته اینترنت بیشتر برای دانلود ویدیو و حتی کتاب صرف می شود.
وی با تاکید بر اینکه تعداد کاربران اینترنت بسیار زیاد است و دلیلی برای کم فروشی اپراتورها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: محاسبه استفاده کاربران از اینترنت دستی نبوده و هوشمند است و به همین دلیل ما معتقد نیستیم که کم فروشی صورت می گیرد اما با این حال به کاربران توصیه می کنیم اپلیکیشنی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای نشان دادن میزان مصرف اینترنت کاربران راه اندازی کرده است را دانلود کنند تا به صورت شفاف میزان مصرف شان را رویت کنند.
واعظی در پایان با توصیه به مردم برای استفاده از محتوای داخلی و سایت های بومی در بستر شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد: نتیجه کمیته بررسی شکایت از بسته های اینترنتی تا یک ماه آینده اعلام می شود.
-
نویسنده : یزد فردا
-
منبع خبر : خبرگزاری فردا
http://www.yazdfarda.com/news/af/134408/
دوشنبه 23,دسامبر,2024