نگاهي بر معضلات بلوتوث هاي غير اخلاقي
یزدفردا : سرهنگ قاسمي معاون اجتماعي استان مازندران. - بيشتر افرادي که وقت زيادي رابراي بلوتوث مي گذرانند داراي اعتمادبه نفس کمي بوده ودربرقراري روايط اجتماعي باديگران مشکل دارند ، به همين خاطر احساس مي کنندکه همواره بايد ازاين طريق باديگران درارتباط وتماس باشند .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، بلوتوث يکي ازبارزترين فناوري هاي قرن بيست ويکم است که به ارتباط بدون سيم بابرد کوتاه اطلاق مي شود .
اين فناوري به دليل استفاده آسان و رايگان بودن آن مورد توجه بسياري از جوانان و نوجوانان فرارگرفته است ، اما دستاورد استفاده ازاين فناوري نوين تنها تنها يک روي سکه است چراکه هر فناوري درکنار مزايائي که براي کاربران خود دارد خالي ازمعايب هم نيست ويکي ازمعايب بسيار مهم اين فن آوري استفاده هاي غير اخلاقي آن مي باشد .
بيشتر افرادي که وقت زيادي رابراي بلوتوث مي گذرانند داراي اعتمادبه نفس کمي بوده ودربرقراري روابط اجتماعي باديگران مشکل دارند وبه همين خاطر احساس مي کنندکه همواره بايد ازاين طريق باديگران درارتباط وتماس باشند .
هنگامي که اين افراد به هردليلي از تلفن همراه خود جدامي شوند بسيار غمگين وافسرده مي شود وحتي خاموش بودن تلفن همراه براي اين افراد نگراني وتشويش ايجاد کرده وباعث به وجود آمدن اختلالات رواني در آنها مي شود .
استفاده از تلفن همراه وبلوتوث هاي غير اخلاقي مي تواند تاثير مخربي درشکل گيري ساختار شخصيتي وروحي درجوانان برجاي گذارد .
ضرورت و اهميت استفاده ازبلوتوث
اولين اهميتي كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه اين موضوع يكي از موضوعات جديد و نو بوده كه سعي دارد مسائل مختلف بلوتوث هاي غير اخلاقي را مورد بررسي جامعه شناختي قرار دهد .
دومين اهميتي كه مي توان به آن اشاره كرد جنبه گسترش و توسعه فوق العاده و روز افزون كاربرد بلوتوث در كشورمان است.
دليل سوم اين معضل اين است كه جوانان و نوجوانان بعنوان قشر عظيمي از جامعه بخصوص در كشور ما كه اوج تعداد جوانان و نوجوانان (نسلbaby boom ) را پذيرا مي باشيم و از طرف ديگر چون جوانان و نوجوانان از مشتريان پروپاقرص تلفن همراه و بلوتوث به حساب مي آيند ، اهميت اين كار را چند برابر نموده است .
عوامل تاثيرگذار بر معضل بلوتوث هاي غير اخلاقي
سن يكي از عواملي است كه در بكارگيري بلوتوث و موارد غير اخلاقي آن تاثيرگذار است. دانش آموزان دبيرستان و پيش دانشگاهي و دانشجويان خيلي بيشتر از بقيه قشرها استعداد بالقوه و بالفعل در بكارگيري بلوتوث هاي غير اخلاقي دارند.
عامل بعدي ، عامل خانوادگي است. تحقيقات نشان داده كه اين نوع بلوتوث ها در خانواده هاي تك سرپرست ، بي سرپرست يا بد سرپرست نشو و نما يافته اند و در مجموع از نظر خانوادگي دچار فروريختگي هستند. ( قرائي مقدم ، بلوتوث شيطاني و فقر فرهنگي ).
عامل سوم را مي توان شرطي شدن عامل يا كنشگر برشمرد. طبق مطالعات اسكينر ، فرد براي دريافت پاداش ، بلوتوث را بعنوان ابزاري براي رسيدن به سرگرمي ها انتخاب مي نمايند .
عامل چهارم ، عامل از خود بيگانگي (ماركس ) مي باشد كه طبق آن، انسان توسط يك نيروي غيرانساني مغلوب شده كه طي آن فرد را مبدل به وسيله اي براي دستيابي به هدف هاي شخصي خود مي كند . فرد بصورت ناآگاه و كوركورانه در نظام موجود مستحيل مي شود . بلوتوث باز هايي كه در كار بلوتوث غيراخلاقي هستند. افرادي از خود بيگانه ( ازخودبيگاني ناشي از اشكال جديد گذران اوقات فراغت و از خود بيگانه ناشي از زندگي در شهرهاي بزرگ ) مي باشند .
عامل بعدي را كه نقش بسزايي در افزايش پديده بلوتوث هاي غيراخلاقي و اشاعه صحنه هايي از حريم خصوصي افراد دارد، كمرنگ شدن باور هاي ديني و جايگزين شدن ارزش هاي صوري به جاي ارزش هاي معنوي برشمرد .
"مرتن" در طبقه بندي خود از انواع شيوه هاي تطابق فردي رابه پنج دسته را تقسيم بندي كرده است كه بلوتوث هاي غير اخلاقي در اين تقسيم بندي قابل تبيين است.
دسته اول مقررات گرايان يعني كساني كه از وسايل نهادي شده و مثبت براي رسيدن به اهداف فرهنگي منفي استفاده مي نمايند . بلوتوث بازهاي غير اخلاقي از تلفن همراه در رسيدن به اهداف منفي (پخش بلوتوث هاي غير اخلاقي ) استفاده مي کنند .
عامل بعدي عامل اجتماعي ويا مهاجرت است که طبق بررسي هاي صورت گرفته بلوتوث بازها اكثرا فرزندان افراد مهاجر و افراد حاشيه نشين هستند و بخاطر وجود آنومي اجتماعي از معضل عدم شخصيت رنج مي برند و براي جبران اين معضل دست به دامان بلوتوث و كاركردهاي غير اخلاقي آن شده اند .
به اعتقاد "مرتن" هر پديده اجتماعي داراي كاركردهاي مثبت و منفي مي باشند. تلفن همراه داراي كاركردهاي مثبت بسياري مي باشند مانند برقراري ارتباط در اسرع وقت و ...... در حاليكه همين وسيله ارتباطي كاركردهاي منفي همچون بلوتوث هاي غير اخلاقي را هم دارد، بقول چارلزپرو جامعه شناس، عصر ما عصر سازماندهي هاي پيچيده و پر خطر است هم گريزي از آن نيست و هم خطرناك است .
يكي ديگر از انديشمندان بنام اگبورن بحث تاخر فرهنگي را دارد كه در زمينه بلوتوث هاي غير اخلاقي مي توان از آن هم استفاده كرد.
اگبورن معتقد است كه كليه اجزاء يك فرهنگ با هم تغيير نمي كند. بعضي از عناصر فرهنگي(بلوتوث هاي غير اخلاقي) سريعتر از ديگر جنبه ها پيش مي روند و بقيه عناصر هم(استفاده بهينه از تلفن همراه )رشد كمتري دارند كه مي تواند شرايط بروز بحران فرهنگ را فراهم نمايد.
بنابراين بايد گفت كه متاسفانه بلوتوث هاي غير اخلاقي به يك معضل اجتماعي تبديل شده و باعث دردسرهاي بسياري گشته است كه بايد در زمينه فرهنگ سازي گام هاي سريعتر و كارآمدي برداشته شود.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 23,ژانویه,2025