برگزاری کارگاه های متعدد و نمایش فیلم های برگزیده در بخش جنبی جشنواره فیلم رضوی در یزد را حاکی از "با برنامگی" و "تلاش برای جریان سازی" می داند و روی دادن این اتفاقات را در فضایی جدید می ستاید. مهدی قربان پور، که شاید بتوان او را یکی از پر افتخار ترین اعضای هیئت انتخاب مستند یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی یزد نامید، می گوید ملاک اصلی برای انتخاب فیلم ها، صرفا دینی نبود، بلکه اخلاق و الگوهای رفتاری و هر موضوع دیگری که میتوانست مکمل موضوع جشنواره باشد نیز مورد توجه اعضای هیئت انتخاب بوده است. این عضو 37 ساله انجمن مستند سازان سینمای ایران، تاکنون بیش از ۲۰ فیلم مستند را کارگردانی کرده که تعدادی از آنها در فستیوال هایی چون "فستیوال فیلم ابنز اتریش"، "اوپسالا سوئد"، "آسیا تک رم" و "اوترخت هلند" به نمایش در آمده است. او همچنین عضو هیات داوری جایزه جشنواره فیلم سبز برلین "گرین می" بوده است.
فیلمهای ارسال شده به جشنواره امسال را چطور دیدید؟
فیلمهایی که به دبیرخانه ارسال شده است، بیشتر به سیاستهای جشنواره باز میگردد و این نکته که این فیلمها قرار است در چه سطحی دیده شود. هیئت انتخاب بر اساس آییننامه جشنواره، فیلمها را دسته بندی و ارزیابی کرد و در مجموع بیش از 230 فیلم توسط هیئت انتخاب بخش مستند دیده شد. تنوع موضوعی فیلمها بسیار زیاد بود که البته به دلیل موضوعی بودن جشنواره رضوی، انتخاب فیلم با هر موضوعی برای ما امکانپذیر نبود.
آیا ملاک عمده تان برای انتخاب فیلم ها، بار دینی آنها بود؟
البته موضوع اصلی جشنواره، صرفا رویکرد با محوریت امام رضا نبود و اخلاق و الگوهای رفتاری و هر موضوع دیگری که میتوانست مکمل موضوع جشنواره باشد را نیز مدنظر قرار دادیم. تصور میکنم انتخابهای ما به عنوان اعضای هیات انتخاب دقیق و هوشمندانه بود. زمان زیادی صرف شد تا فیلم با قضاوتی درست و عادلانه دیده شود. باور داریم وقتی کسی در جشنواره حضور پیدا کند، با مشاهده فیلمها، احساس خوبی به او دست دهد؛ چون فیلمها با حساسیت و ظرافت ویژهای انتخاب شدند. تنها ایرادی که وجود داشت، سال تولید فیلم ها بود. یعنی اگر فیلم خوبی پنج یا شش سال پیش به دبیرخانه ارسال شده بود، طبق آیین نامه جشنواره، این امکان وجود داشت تا توسط هیات انتخاب مورد گزینش واقع شود. معمولا در جشنوارههای دیگری که در ایران برگزار میشود، فیلمهایی با تاریخ ساخت حداکثر 2 سال تا شروع جشنواره جدید، امکان شرکت را دارند و به نظر باید آیین نامه جشنواره رضوی در دوره آینده بازنگری شود.
شاخصهایتان برای انتخاب آثار چه بود؟
شاخص اصلی، موضوع و روایت درست از آن و همچنین ساختار درست فیلم بود. باید دقت میکردیم که فیلم دارای ساختمانی خوب، در عین نزدیکی به موضوع جشنواره باشد.
نگاه فیلمها چقدر با نگاه مطلوب در جشنواره رضوی مطابقت داشت؟
بخشی از فیلمهایی که در جشنواره وجود داشت، بر اساس آییننامه جشنواره و اهداف تعریف شده برای آن، تولید و به جشنواره ارسال شده است. بخشی از فیلمها نیز متعلق به جشنوارههایی بود که در گذشته برگزار شده بوده است و فیلمها در آنجا نیز دیده شده بود. با این وجود، حدود 50 درصد فیلمهای موجود در بخش مستند جشنواره رضوی، فیلمهایی است که برای اولین بار در جشنواره رضوی دیده میشود. این اتفاق خوب نشاندهنده توجه فیلمسازان به اهداف و سیاستهای جشنواره است.
آیا موضوعی بودن جشنواره محدودیت است؟
فکر میکنم تعدد جشنوارهها در ایران کار خوبی است، چون فرصتی برای دیده شدن آثاری که در جشنوارههای دیگر دیده نمیشوند، فراهم میکند. جشنوارههای زیادی با رویکرد دینی در ایران نداریم و شاید 4 یا 5 جشنواره به این موضوع توجه میکنند. به نظر میتوان این رویکرد را تقویت و فیلم هایی با نگاه به ادیان مختلف تولید و در جشنواره عرضه کرد. اگرچه من در جشنواره سال گذشته رضوی حضور نداشتهام اما شنیدهام کیفیت برگزاری خوبی داشته است. امسال هم با توجه به سیاستهای خود جشنواره رضوی برای انتخاب فیلمها، وجود نگاهی درست در جشنواره و خواست آثاری با کیفیت، مشخص بود.
فیلمهای فیلمسازهای یزدی چطور بود؟
اتفاق خوب امسال، پیشرو بودن فیلم سازهای استان یزد در جشنواره بود که فیلمهای خوبی هم ارائه داده بودند. چند فیلم انتخاب شده در بخش فیلم کوتاه و مستند نیز از یزد بودند که نشان دهده تاثیر خوب اینگونه جشنوارهها در منطقه است.
به نظر شما پس از پایان جشنواره، چه اقداماتی برای پربارتر شدن جشنواره بعد میتوان انجام داد؟
دائمی بودن دبیرخانه اتفاقات خوبی را رقم میزند. چنانچه بعد از پایان جشنواره، روی آموزش و تولید آثاری سازگار با اهداف جشنواره، تمرکز شود و بودجه مناسبی اختصاص داده شود، می توان به تولید آثار خوبی برای سالهای بعد امیدوارتر بود.
توصیهتان به فیلمسازهایی که فیلمشان انتخاب نشده، چیست؟
توصیه من دیدن آثار انتخاب شدهی جشنواره است. فکر میکنم اگر آثار جشنواره درست دیده شود، مشخص میشود که فیلمها چقدر با حساسیت دیده شدهاند. فیلمهای خوب دیگری نیز وجود داشت اما در رقابت با فیلمهای انتخاب شده حرف زیادی برای گفتن نداشتند. اگر شرایطی مهیا شود که فیلمها در شهرها و استانهای دیگر نیز دیده شود، افراد میتوانند با سطح کیفی فیلمهای جشنواره هم آشنایی بیشتری پیدا کنند.
بخشهای جنبی جشنواره را چطور ارزیابی میکنید؟
این نشان دهنده با برنامه بودن جشنواره و جریان سازی آن است. این جریان سازی، مخصوصا از قبل جشنواره، اتفاق بسیار خوبی است. شنیدهام کارگاههای متعدد برگزار و فیلمهای متعددی نیز دیده شده است و این اتفاقات در بستر جدید و مناسبی در حال روی دادن است.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 29,ژانویه,2025