مصوبه دريافت عوارض سال 1387 شهرداري يزد قانوني نيست
یزدفردا -هفته نامه آیینه یزد :علياکبر ميرزاييپور مدير کل نظارت و بازرسي استان يزد در گفتوگوي اختصاصي مورخ 30/4/87 با مدير مسئول آيينه يزد به سوالات ارائه شده پاسخ داد. با اظهار تشکر از ميرزاييپور بخشي از مطالبي که در جلسه مذکور مطرح گرديده در شماره 91 و92 و ادامه آن در اين شماره درج ميگردد. به جهت حفظ امانت به جز حذف کلمات تکراري تغيير و يا ويرايشي در متن سخنان صورت نگرفته است.
ـ آيينه يزد: در مورد موضوعي که در مصاحبه قبلي اتان فرموديد 5/5 هکتار زمين در بافق بوده است که شما به ثبت بافق اعلام فرموديد که از صاحبانش پس بگيرند و سند را لغو کنند در واقع سؤال مشخص من اين است که اگر مردم به نحوي مطلع شوند يا سازمانها و نهادها و ادارات از نحوه کار شما و از نتيجه کار شما مطلع شوند مسلما کمتر دنبال اين کار ميروند يعني وقتي بفهمند که فلان خانهاي، ملکي را شما سندش را باطل کرديد . چرا؟ به خاطر اينکه در آن راهي که ميبايست عمل شود عمل نشده يا زميني را در بافق ميفرماييد 5/5 هکتار بوده که اعلام فرموديد سندش را باطل کنند نهادهاي ديگر افراد ديگر يا حداقل کساني که دنبال اين مسائل هستند اگر متوجه شوند که نهادي سازماني نه تنها رسيدگي ميکند بلکه به صورت عام از نظر قانوني نتيجه را به اطلاع ديگران ميرساند که اين نهاد اين سازمان اين شرکت اين تعاوني چنين کاري کردند بنابراين ما محکم جلوي آنها ايستاديم و حداقل باعث ميشود که ديگران دنبال اين کار نروند آيا اين از نظر قانوني مشکلي دارد؟
ـ ميرزاييپور: نه ما مشکل نداريم ما فقط با توجه به اينکه ما در هر دستگاهي مثل واحد حراست نماينده نداريم در هر دستگاهي و نميتوانيم هم از نظر قانون تشکيلاتي يک بازرس يا يک نفر کارشناس براي دائم در يک تشکيلاتي مستقر کنيم و حضور داشته باشد و از عملکرد آن دستگاه به ما گزارش دهد و متوجه بشويم که امروز دارد اين دستگاه چه کار ميکند؟
ـ آيينه يزد: وقتي متوجه شديد آيا منتج به نتيجه هم شد؟
ـ ميرزاييپور: در هر موردي که منتج به بعضي از موارد هست از نظر اين پيشنهادات و ارائه اش به افکار عمومي هيچ مشکلي نداريم در بعضي از موارد پيشنهاد ما پيشنهاد پيگيري کيفري هست که اين گزارش بايد به دادسرا برود وقتي به دادسرا برود خودبخود دادسرا هم نميتواند در مراحل مقدماتي مسائل پرونده را حتي محدوديت دارد به خود طرفين پرونده حتي اعلام کند . چه رسد به افکار عمومي در مراحل رسيدگي دادگاه تا به رأي قطعي نرسد کسي حقي که از اين پرونده گزارشي بيرون درج کند ندارد قاعدتا ما هم به تبع همين قانون بايد صبر کنيم تا حکم دادگاه قطعي شود ولي از نظر اعلام پيشنهادات اصلاحي نه
ـ آيينه يزد: اين باغ تفت يا 5/5 هکتار زمين بافق اينکه ديگر آن مراحل کيفري را ندارد
ـ ميرزاييپور: نه، مراحل کيفري نداشت
ـ آيينه يزد: يعني ميتواند اعلام شود
ـ ميرزاييپور: مثلا سازمان جهاد کشاورزي استان يک زميني در محدوه بافق داشته که از طريق مزايده اعلام به فروش آن شده موافقتهاي فروش هم از مرکز داشته بعد از اينکه به مرحله فروش ميرسد يعني به مرحله مزايده ميگذارد يک شرکت وابسته به کارمندان جهاد کشاورزي پيشنهاد خريد اين مجموعه را به سازمان اعلام ميکند و کميسيون هم با مبلغ پيشنهادي آنها موافقت ميکند بعد از موافقت گزارشي به دست سازمان ميرسد که آن مجموعه بيش از ارزشي که به فروش رفته است ارزش دارد . ما از مسئولين جهاد هم خواستيم تشريف آوردند اينجا در جلسات مشترک با هم صحبت کرديم بررسي کرديم و ديديم از آن مبلغ واقعي زمين کمتر به فروش رسيده و در حال حاضر حتي دو مؤسسه با قيمت همين 125 درصد تا 130 درصد قيمت مازاد بر آن قيمت اعلام خريد اين زمين را دارند و آمادگي خود را براي خريد اعلام کردند با آن شرايطي که جهاد فروخته و عملا ما به اين نتيجه رسيديم که پس اين زمين قيمتش بيش از آن قيمتي هست که مورد موافقت خريدار و فروشنده در اصل رسيده با توجه به اينکه کارمندان خود سازمان جهاد هم در آن سهامدار هستند ما گفتيم در جهت اينکه اين شائبه که ايجاد شده که تباني بين مسئولين سازمان هست و بين هيأت مؤسس و هيأت مديره آن شرکت حداقل مجددا مزايده گذاشته شود چون قاعدتا نميتوانند بيايند مجددا با نرخ پيشنهادي افراد هم به فروش برسانند و بايد حتما مزايده گذاشته شود درخواست اين است که مجددا مزايده بگذارند با اطلاع رساني درست و صحيح در منطقه که همه افرادي که به نوعي متقاضي خريد اين زمين هستند با آن شرايطي که ميتواند سازمان بفروشد با آن بالاترين قيمت، حداقل به خريداري بفروشند که آن بالاترين قيمت را پيشنهاد ميدهد و پيشنهاد داديم که مجددا مزايده بگذارند و اين زمين را به اشخاصي که مجددا در مزايده شرکت ميکنند با بالاترين قيمت بفروشند.
ـ آيينه يزد: براي مزايده يا ترک تشريفات مناقصه نماينده شما در اين جلسات حضور دارد؟
ـ ميرزاييپور: در بحث معاملات هر ساله يک فرم خاصي هست که به استانداري ارسال ميکنيم و درخواستمان هم از استاندار اين است که به کليه دستگاههاي اجرايي و زيرمجموعه دستگاههاي دولتي در سطح استان ابلاغ بکند که هرگونه معاملهاي در آن تشکيلات اعم از مناقصه يا مزايده دارند به ما اطلاع بدهند و درخواستمان هم اين بوده است که 10 روز قبل از تشکيل اين جلسه معاملات به ما گزارش بدهند تا ما بتوانيم برنامه ريزي کنيم در جهت شرکت نماينده امان در آن معاملات و خودمان هم يک اولويت بندي کرديم که بعضي از معاملاتي که احساس ميکنيم بيشتر ميتواند مفسده در داخل آن معاملات باشد نماينده امان مراجعه داشته باشد و شرکت کند در آن جلسات . مزايدهاي که ارزشش بيش از 50 ميليون تومان باشد در هر تشکيلاتي تا حالا بوده که به ما گزارش شده نماينده ما حاضر شده است.
ـ آيينه يزد: اگر گزارش ندادند؟
ـ ميرزاييپور: اگر گزارش ندادند ما اطلاع نداشتيم
ـ آيينه يزد: آن وقت از نظر قانوني چه؟
ـ ميرزاييپور: از نظر قانوني حضور نماينده سازمان عضو تشکيلات آن کميسيون نيست حتي نميتواند در تصميم گيري آن کميسيون هيچ گونه دخالتي داشته باشد فقط شخص کارشناس و بازرس ما ناظر بر عمليات کاري اين اعضاي کميسون است خودش شخصا هيج گونه اظهارنظري نبايد بکند و تاکيد ما هم هميشه اين بوده با توجه به شرح وظايف قانوني که در اجراي صحيح قوانين داريم خودمان قدم برميداريم نبايد جايي برخلاف قانون شما کاري انجام بدهيد شما ناظر هستيد اگر خلافي در آن مجموعه ديديد فقط صرفا بعد از اينکه تصميم گيري دارد ميشود شما تذکر بدهيد آقا نظر ما اين است و خوشبختانه در سطح استان هم هرگونه اظهارنظري که کارشناس ما در پايان جلسه داشته يا تذکر شفاهي داده شده است اعضاي کميسيون مهلتي را حداقل چند روزي را صبر کردند تا مجددا مورد ارزيابي فني قرار بگيرد ارزيابي حقوقي قرار بگيرد و بعد بيايد جلسات مشترکي گذاشته شود و بعد تصميم گيري نهايي بکنند موردي نبوده است که کارشناس ما حاضر باشد در جلسه و مقاومتي در مقابل کارشناس ما صورت بگيرد ولي ما همه معاملات در سطح استان را نميتوانيم پوشش دهيم با توجه به تعداد کارشناسي که داريم و با حجم کاري که الآن ادارات دارند ولي در مزايداتي که چون فروش هست و مال از دست دولت خارج ميشود سعي ما بر اين بوده معاملات بالاي 50 ميليون را کارشناس ما حتما اگر در شهرهاي اطراف هم بوده حکم بازرسي صادر شود برايش و در جلسه مزايده شرکت کند و نظرمان اين بوده است که چون موافقت شورا هست و در اصل مصوبه شورا خودش لازم الاجرا هست براي تشکيلات خود شهرداري و به نوعي مرجع قانونگذاري شهرداري هست يعني حرف نهايي شوراي شهر ميزند حتي اگر هم بازرسي هم اعلام مخالفت را بکند در اين موضوع و شورا مصوب بکند و موافقت بکند با يک موضوع ترک تشريفات اين از نظر شهرداري مطابق قوانين هست و نميتوانيم بگوييم مطابق قوانين نيست او در اصل مجري مصوبات شوراست
ـ آيينه يزد: موردي داشتيد که شما مخالفت کنيد و آنها عمل کرده باشند.
ـ ميرزاييپور: تا حالا ترک تشريفات در شهرداري کمتر اتفاق ميافتد که حتي به ما گزارش بدهند چون ميگويند اين معاملات، معاملاتي است که خودش اسمش همراه خودش است ترک تشريفات است پس ما تشريفات را داريم دور ميزنيم پس ديگر نيازي نيست که شخصي که دعوتش کنيم از يک شخصي که بيايد بنشيند اينجا و بخواهد تشريفات ما را نظارت کند تشريفاتي ديگر وجود ندارد در اصل و به نوعي موافقت همان مسئولين شورا خودش همان تشريفات است ولي در بعضي تشکيلات اداري متاسفانه آنجا که بايد خود اين کميسيوني تشکيل شود در استانداري و اعضاي کميسيون هم با توجه به مواردي که در هر دستگاهي هست مشخص شدند در دادگستري چه افرادي هستند؟ در خارج از دادگستري چه افرادي و تشکيلات اداري متفاوت از چه افرادي است تشکيل ميشود اين کميسيون تشکيل نميشود يعني مقامات اداري در سطح اداره خودشان آن موارد توجيهي را در آن متن گزارش مينويسند و درخواست ترک تشريفات را از استانداري مينمايند . آن معاونت استانداري که در حال حاضر معرفي شده به عنوان عضو کميسيون به تبع آن امضايي که دستگاه کرده آن هم امضا ميکند به تبع همين امضاها خودبخود اين مصوبه قانوني ميشود ولي اينکه تشکيل جلسهاي داده شود اعضا بنشينند در يک ميز مذاکره و گفتگو بشود مهندسين فني آن موارد فنيشان را توجيه کنند آن کارشناسان حقوقي موارد حقوقيشان را توجيه بکنند کارشناسان اداري موارد اداريشان را توجيه بکنند و بعد کميسيون وارد شور بشود بعد تصميم گيري بکند متاسفانه اين جور نيست اکثر موارد ميگويند محدوديت زمان ديگر فکرنميکنند آقا محدوديت زمان چند ماهه است؟ چند روزه است؟ چه جوري شد علت اينکه محدود شده چه هست ؟آيا دستگاه زمان داشته و زمان را از دست داده که حالا رسيده به محدوديت زماني محدود قرار گرفته.
ـ آيينه يزد: مردم ميبينند که اين محدوديت زمان منجر ميشود به يک سري اسم مشخصي که در ترک تشريفات مناقصه 1 برنده شده در ترک تشريفات مناقصه 2 هم همينطور 3 هم همينطور و الي آخر مردم اين را ميبينند.
ـ ميرزاييپور: خود ما هم نظرمان همين است و نظر شخصي خود من همين است که اگر همچون کميسيوني تشکيل شود و موارد توجيهي را از شخص مسئول مربوطه خواسته شود بعد از شنيدن آن اظهارات اشخاص مسئول، کميسيون با آن اعضا تشکيل جلسه دهد وارد شور شود 80 درصد ترک تشريفاتها مورد موافقت اعضا قرار نميگيرد نظر خودم اين است ولي زماني که 2 نفر از اعضا امضا کرد صورت جلسهاي از قبل امضا شده را بگذارند روي ميز مقام سومي مقام سوم هم ميگويد 2 نفر امضا کردند اکثريت امضا کردند پس من سومي هم اگر امضا بکنم يا نکنم هيچ تاثيري در خود اين تصميم ندارد پس من هم امضا ميکنم اين خلاف مقرراتي است که براي کميسيون ترک تشريفات گذاشتند نام خودش همراه خودش است کميسيون ترک تشريفات پس بايد يک جمعي دور هم جمع شويم تا نام کميسيون به خود بگيرد ولي عملا امروزه اينجور درسيستم اداري مشاهده نميشود من هم درخواستم از استاندار اين بوده و نوشتم به استانداري که حتما دبيرخانه ترک تشريفات فعال شود کليه معاملاتي که از طريق ترک تشريفات ميآيد در کميسيوني که در استانداري تشکيل ميشود در يک جا به ثبت برسد نام دستگاهش علتش و اين آمار و ارقام حداقلِ روي سايتها قرار بدهيد که اين ماه چندتا ترک تشريفات داشتيم در کدام تشکيلات اداري بوده و علتش هم چه هست که مردم حداقل آگاه باشند نسبت به موضوع نام پيمانکاري که حتي قرارداد منعقد ميشود با او خودبخود من احساس ميکنم اگر همچنين کاري بشود که کليه معاملات اعم از مزايده مناقصه و ترک تشريفات بيايد روي سايت خاصي قرار بگيرد هم مردم اطلاع دارند که کدام دستگاهها در چه تاريخي معامله دارند و چه معاملهاي دارند و هم ميدانند که کدام دستگاهها چه معاملاتي انجام دارند ميدهند و با کي دارند انجام ميدهند دستگاهها کمتر اگر خداي نکرده بخواهند تباني کنند با يک پيمانکار خاص يک شرکت خاص کمتر دنبال اين مفسده ميروند و به نوعي پيشگيري ميکند از اين موضع و خود قانون مناقصات هم دريکي از ماده هايش حالا ماده 28 فکر کنم قيد کرده است که معاملات مناقصه را لااقل بايد در يک سايتي قرار بدهند که متاسفانه هنوز سايت برقرار نشده و ادارات الزام پيدا نکردند نسبت به اين موضوع.
ـ آيينه يزد: چون يک عضو کوچک آموزش و پرورش هستم بنابراين به جامعه فرهنگي و همه کساني که به نحوي در دانشگاه کار ميکنند اعم از مسئولان، دانشجويان، استادان احترام خاصي قائلم ولي چون چند شماره از اين هفته نامه را اختصاص داديم به مسائلي که در دانشگاه يزد گذشته بنابراين اين سؤال را با شما مطرح ميکنم آيا آنچه مربوط به اين جرياناتي که در اين 4، 5 ماه گذشته در دانشگاه يزد بوجود آمد راجع به مسموميت غذايي چه در دانشگاه يزد و چه در دانشکده پزشکي شهيد صدوقي يا بازنشستگي استادان يا احيانا برکناري آنها يک کاري است که مربوط است به درون سازمان و نهادشان و شايد ارتباطي هم به نهاد ديگري نداشته باشد و آنها خودشان بايد اگر مسالهاي دارند پيگيري کنند ولي آنچه که بيرون شنيده ميشد نشان از عدم کارايي لازم بعضي از مسئولين بود که مشکلاتي در دانشگاه يزد به وجود آمد من عرضم اين است که آيا آنچه مربوط به سازمان بازرسي يزد ميشود آيا بازرسي يزد در اين قسمت دخالتي داشته و کاري انجام شده است؟
ـ ميرزاييپور: ما در بحث دانشگاه چه علوم پزشکي و چه دانشگاه يزد همين جا در پروندهاي که راجع به مسموميت غذايي بوده گزارش شد و بلافاصله هم حتي چون خودمان کارشناس پزشک داريم در امر مداواي آنها شرکت کرديم در اين دو موضوع بررسي کرديم نارسايي هايي در بخش حمل مواد غذايي بسته بندي مواد غذايي نگهداري مواد عذايي چه در دانشگاه علوم پزشکي و چه در دانشگاه يزد وجود داشت و در هر موردي هم پيشنهادات خاصي داده شد و از طريق معاونت مربوطه به وزير هم ابلاغ کرديم و حالا در يکي از مجموعهها نسبت به تغييرسمت مسئول امور دانشگاهي هم منجر شد و تغيير سمت داده شد.
ـ آيينه يزد: آيا مساله زيرميزيها هم بايد در اينجا رسيدگي شود؟
ـ ميرزاييپور: دربحث زيرميزي و در بحث بيمارستانها و اخذ وجوه غيرقانوني به ما گزارش نشده است چرا که بحث شخصي هست و بيشتر برميگردد به شکايت شخصي
ـ آيينه يزد: اخيرا رسانهاي شده که پزشک يزدي مثلا اين مبلغ را گرفته مبلغ کلاني هم گفتند
ـ ميرزاييپور: پروندهاي تشکيل نشده در سازمان ولي ما بحث دندانپزشکي و تعرفههاي دندانپزشکي در سطح استان بررسي کرديم اين تناسب قيمت وجود ندارد ولي متاسفانه در بعضي از نظامهاي قيمتگذاري خود افرادي که به نوعي ذينفع هستند قانونگذار آمده براي اينها شرح وظايفي تعيين کرده در جهت تعيين نرخ متاسفانه اين افراد هم چون ميبينند خودشان هم ذينفع هستند در اين تعيين قيمت هميشه به نفع آن جامعه نظر ميدهند و هميشه هم نظرشان اين است که ما به نفع شخصي خودمان نظر نميدهيم ما به نفع صنف خودمان مثلا شما نظام مهندسي نگاه کنيد ببينيد نرخ تعيين نظام مهندسي به عهده خود سازمان نظام مهندسي است از چه کسي تشکيل ميشود؟ از مهندسيني که به نوعي داراي رتبهاي هستند که ميتوانند خودشان هم نظارت بر امور ساختمان سهميه استاني و سهميه شهرستاني دارند در نظام پزشکي هم همينجور هست ميبيني خودشان تعرفه براي خودشان تعيين ميکنند و به نوعي ذينفع هستند در همين تعرفهها متاسفانه اين جور مواردي منتهي ميشود به آنجايي که هميشه صنف خودشان را در نظر ميگيرند نه صنفي که خدمات ميگيرد از اين صنف و از همه بدتر اينکه مقايسه که ميشود بين استان به استان مقايسه ميشود و ميگويند مثلا يزد در کمترين تعرفه قرار گرفته ديگر نميگويند تهران که دارد اين تعرفه را ميگيرد ما يزد داريم اين تعرفه را ميگيريم کمترين تعرفه نسبت به استانهاي ديگر و يا در رديفهاي آخر استاني هستيم آيا اين تعرفه با آن خدماتي که ارائه ميشود در سطح يزد متناسب هست يا نيست؟ اين را کسي نميسنجد فقط صرفا ميآيند تعرفههاي استانهاي ديگر ميگيرند يک درصدي از اين مبلغ کمتر ميزنند و ميگويند اين شد تعرفه استان يزد اينکه بيايند تعرفه مشخصي را تعيين بکنند بعد هم نظارت دقيقي بکنند نسبت به عملکرد آن صنف خودشان متاسفانه اين جور چيزي حاکم نيست و نظر ما هم اين است که در نظام نرخ گذاري ما بايد از سيستمهاي نظام صنفي خود مجموعهها خارج شود و يا بايد بياييم يک سري تدابيري بينديشيم.
آيينه يزد: تشکر ميکنم جناب ميرزاييپور لطف فرموديد وقتتان را گذاشتيد در اختيار اين هفته نامه و اميدوارم آنچه باعث شد وقتتان را بگيريم و مزاحم اوقاتتان بشويم مطالبي که مطرح شد انشاءالله خدا کمک ميکند و به نفع مخاطبين و خوانندگان اين هفته نامه قرار خواهد گرفت ممنون و متشکرم و مجددا هم عذرخواهي ميکنم.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 21,ژانویه,2025