وزيرجهادكشاورزي‪ ۸۰‬هزار ميليارد ريال تسهيلات به كشاورزان پرداخت مي‌شود 


.

وزير جهاد كشاورزي گفت‪ ۸۰‬هزار ميليارد ريال تسهيلات با سود تك رقمي در سال آينده به كشاورزان پرداخت خواهد شد.

محمدرضا اسكندري روز پنجشنبه‌درجريان بازديد ازچندطرح كشاورزي و دامداري استان يزد افزود: تعيين سود تك رقمي با توجه به دريافت سود‪ ۱۶‬درصد توسط بانك‌ها منظور شده است.

به گفته وي مابه‌التفاوت آن نيز از محل اعتبارات تملك دارايي‌هاي وزارت جهاد كشاورزي پرداخت خواهد شد.

وي با اشاره به پرداخت‪ ۳۹‬هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي به كشاورزان در سال جاري اظهار داشت‪ ۴۵‬درصد اين مبلغ با سود تك رقمي به كشاورزان پرداخت شد.

اسكندري در مورد برنامه‌هاي جهاد كشاورزي در طول برنامه چهارم توسعه گفت: برنامه مهم اين وزارتخانه استفاده از توانايي‌هاي مناطق مختلف كشور است تا از واردات محصولات كشاورزي جلوگيري شود.

وي گفت: اينك جو، برنج، ذرت و دانه‌هاي روغني وارد مي‌شودو با برنامه‌ريزي انجام شده در طول برنامه چهارم، واردات اين محصولات قطع خواهد شد.

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به خودكفا بودن كشور در برخي محصولات زراعي مانند سيب زميني، صيفي و گندم، افزود:تا چند سال آينده، زمينه صادرات اين محصولات فراهم خواهد شد.

وي بااشاره به توليد سالانه‪ ۸۵۰‬هزار تن‌گوشت قرمز و يك ميليون و‪ ۱۵۰‬هزار تن مرغ در كشور اعلام كرد: نيازي به واردات محصولات دامي نداريم و در آينده به خارج از كشور نيز صادر خواهد شد.

اسكندري گفت‪ ۴۰‬هزار تن مرغ از دامداران، خريداري شده و در سردخانه‌ها نگهداري مي‌شود.

وي گفت: وزارت جهاد كشاورزي براي خريد گوشت از دامداران كشور آمادگي دارد.

وزير جهاد كشاورزي در خصوص خسارت وارد شده به محصولات صيفي در استان‌هاي كرمان، هرمزگان، سيستان وبلوچستان، خوزستان و يزد گفت: براي پرداخت خسارت به كشاورزان بايد بررسي‌هاي لازم انجام شود.

اسكندري افزود:ازسال آينده‌مجتمع‌هاي گلخانه و دامداري در كشور راه‌اندازي خواهد شد و به صورت اجاره به شرط تمليك به متقاضيان واگذار خواهد شد كه با انجام اين كار مشكل وثيقه و زمان اجراي طرح حل خواهد شد.

وزير جهادكشاورزي در ادامه سفر خود به استان يزد از برخي واحدهاي دامداري، گلخانه و پرورش گل در شهرهاي تفت و مهريز بازديد كرد و با كشاورزان و دامداران اين مناطق در خصوص مشكلات آنها به گفت و گو پرداخت.

وزير جهاد كشاورزي، همچنين از طرح سه هزارو‪ ۶۰۰‬هكتاري كمربند سبز در شهر يزد بازديد كرد و با اهداف، فعاليتها و نحوه توسعه طرح آشنا شد.

مدير كل منابع طبيعي يزد در اين بازديد گفت: افزايش مشكلات زيست محيطي ناشي از استقرار صنايع، افزايش جمعيت و وجود ذرات گردو غبار در هوا، ايجاد طرح كمربند سبز را بيش از پيش، ضروري ساخته است.

ابراهيم محيطي‌افزود: مرحله اول كمربند سبز يزد از سال‪ ۱۳۷۵‬و در سطح‪ ۱۱۰‬هزار هكتار از عرصه‌هاي طبيعي شهرهاي يزد، شاهديه و حميديا آغاز شد.

وي اظهار داشت: تاكنون اين طرح در سطح‪ ۷۰‬هكتار از عرصه‌هاي استان يزد در محدوده جاده كنار گذر و جنب كوه دخمه زرتشتيان به اجرا در آمده است.

مدير كل منابع طبيعي يزد گفت: طرح ياد شده در سال جاري بعلت مشكلات مالي متوقف شد درحالي كه به دليل عوامل نامساعد طبيعي وگسترش آلودگي هوا ضرورت اين طرح، بيش از پيش احساس مي‌شود.

وي گفت: مرحله دوم مطالعات طرح كمربند سبز يزد در سطحي معادل دو هزارو‪ ۸۵‬هكتار، مكان يابي شده است.

محيطي گفت: اين اداره كل، آمادگي دارد به محض تخصيص اعتبارات لازم، كار نهالكاري و ايجاد فضاي سبز را در قالب طرح كمربند سبز ادامه دهد.

يزدفردا                                                                                                   ايرنا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا