با حضور مدیر کل روابط‌ عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر محمدمهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از متخصصان عرصه روابط‌ عمومی استان در روز چهارشنبه ۳۰‌ دی ‌ماه جاری کارگاه آموزشی انجمن متخصصان روابط‌ عمومی استان با عنوان آشنایی با اخلاق حرفه‌ای روابط عمومی در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد.

دکتر مهدخت بروجردی علوی مدیر کل روابط‌ عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: لازم است تا توجه بیشتری به سمت روابط‌ عمومی‌ها معطوف شود و ضروری است تا به عنوان یک حرفه پشت هم بایستیم و نشان دهیم که اهمیت روابط ‌عمومی در سازمان و جامعه تا چه حد می‌تواند باشد.

دکتر مهدخت بروجردی علوی مدیر کل روابط‌ عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: لازم است تا توجه بیشتری به سمت روابط‌ عمومی‌ها معطوف شود و ضروری است تا به عنوان یک حرفه پشت هم بایستیم و نشان دهیم که اهمیت روابط ‌عمومی در سازمان و جامعه تا چه حد می‌تواند باشد.

وی افزود: هر حرفه‌ای یک هدف نهایی دارد و هدف نهایی در روابط ‌عمومی ایجاد هماهنگی در جامعه و بین سازمان و جامعه است که به نوعی مهندسی اجتماعی تلقی می‌شود و تعریف آن درک متقابل میان سازمان و جامعه است.

وی عنوان کرد: روابط‌ عمومی نماینده سازمان بین مردم و نماینده مردم در سازمان است و در واقع ما حلقه ارتباطی میان مردم و سازمان هستیم.

وی تشریح کرد: عدم رعایت اصول اخلاقی حرفه‌ای به پنج نقطه ضرر می‌رساند. اول خود ما که با عدم رعایت این اصول فکر و وجدان خود را دچار تشویش می‌کنیم و به گونه‌ای به خود ضربه می‌زنیم. دوم مخاطبانمان که به هیچ‌وجه نباید آنان را فریب داد و اگر در مواقعی مخاطب سخن ناحقی به زبان آورد می‌بایست با منطق و رعایت اصول اخلاقی وی را قانع کرد و باید توجه داشت که مخاطب در هیچ شرایطی نباید از ما برنجد.

وی تصریح کرد سومین مورد سازمان است که وقوع یک اتفاق می‌تواند کل سازمان را تحت تاثیر قرار دهد که گاهی اشتباه از روابط‌ عمومی است که سازمان پاسخگوی اشتباه می‌شود و گاهی حتی مدیران دچار اشتباه می‌شوند که روابط‌ عمومی باید به حل‌و‌فصل آن کمک نماید.

به گفته وی حرفه روابط عمومی، چهارمین نقطه آسیب‌پذیر است، اشتباهات بزرگ و نابه‌جای ما می‌تواند وجهه این رشته را نزد عموم خدشه‌دار نماید و جامعه، پنجمین نقطه آسیب‌پذیر است هنگامی‌ که اشتباهی با عدم رعایت اصول رخ داد ممکن است جامعه را مشوش کرده و یا توده مردم را نسبت به امری بدبین نماید.

دکتر بروجردی تاکید کرد: ما به عنوان کسانی که در تصمیم‌گیری مدیران موثریم باید خود را به بینش‌هایی مجهز نماییم که نه تنها خود مطیع اصول اخلاقی باشیم بلکه به عنوان وجدان بیدار سازمان باید جلوی بی‌اخلاقی‌ها را نیز بگیریم و به جا افتادن اصول اخلاقی هرچه بیشتر کمک کنیم.

وی در خصوص پیش‌نیازهای کار اخلاقی تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین اصل در روابط عمومی تخصص است که اگر تخصص نداریم هرگز وارد آن نشویم تا خود عامل بحران‌آفرینی نباشیم. اصل دوم این است که اگر به مدیران سازمان به عنوان فردی پاک دست و با وجدان اعتقاد نداریم بهتر است از کار کردن برای وی صرف نظر کنیم زیرا در این صورت خوب جلوه‌دادن سازمان و تمجید مدیران با نفاق تفاوتی ندارد.

وی اصل سوم را با خبری مردم از تصمیمات دانست و افزود: در تصمیم‌گیری‌ها باید به این عامل توجه شود که اگر مردم از آن تصمیم باخبر گردند چه خواهد شد و چه اتفاقی رخ خواهد داد و اصل چهارم این است که در ارایه گزارش‌های سازمان مبالغه نکنیم و آن را بیش از اندازه بزرگ جلوه ندهیم و اصل آخر اینکه در نقل قول از سایرین کمال امانت‌داری را رعایت کنیم که سخنان آنان دچار تحریف و تغییر نشود.

دکتر محمدمهدی فرقانی از فعالان عرصه روابط‌عمومی و ارتباطات و رییس پژوهشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست گفت: سازمان‌ها اساسا تمایل به پنهان‌کاری دارند و رسانه‌ها تمایل به افشاگری، که باید در این‌باره تعادل و توازن ایجاد کرد که سازمان‌ها اندکی از پنهان‌کاری خود دست برداشته و رسانه‌ها نیز از شدت افشاگری خود بکاهند تا با پدید آمدن توازن در این مورد از تعارضات جلوگیری شود.

وی افزود: فعالیتی به عنوان حرفه تلقی می‌شود که نیازمند تخصص و آموزش باشد و همچنین تحت حاکمیت ضوابط و اصول خاص خود باشد که هر دو در روابط‌ عمومی وجود دارد بنابراین باید حقوق آن‌ها تبیین شود و در قبال حقوق، مسئولیت‌ها تعیین شود.

وی درباره رابطه میان حقوق و اخلاق عنوان کرد: حقوق و اخلاق مرز مشترکی دارند برای نمونه چیزی که در اخلاق نادرست تلقی می‌شود در قانون نیز برایش مجازات در نظر گرفته می‌شود ولی بعضی از آن‌ها قانونی نشده و ضمانت اجرایی ندارند که تفاوت قانون و اخلاق در این مورد روشن می‌شود مانند وفای به عهد.

وی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های مهم پایبندی به اصول اخلاقی است و هرچه کدهای اخلاقی یک رشته منسجم‌تر و محکم‌تر باشد آن رشته محترم‌تر و شریف‌تر است و به اعتقاد برخی، رعایت این اصول محدودیت‌آور است که اگر چنین باشد پس بهتر که اعمال شوند و از وقوع برخی رفتارهای ناشایست جلوگیری شود.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: اگر جامعه‌ای قصد دارد پیشرفت کند و به پویایی برسد باید نظارت عمومی را بپذیرد پیش از آنکه بحران کوچکی منجر به فاجعه‌ای بزرگ شود.

در این نشست همچنین محمد امامی رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی استان گفت: این انجمن که برگزارکننده نشست‌های تخصصی در حوزه روابط‌ عمومی با هدف ارتقای دانش و بینش در این زمینه است در جلسه امروز با هدف نشر و گسترش پایبندی به اصول اخلاقی در این زمینه، قصد دارد تا این مبحث را به شکل گسترده‌تری مورد بحث قرار دهد.

وی افزود: هر سازمانی برای پویایی خود نیازمند روابط‌ عمومی است و رسانه‌ها با مسئولیتی که در جامعه به عهده دارند باید به اصول اخلاقی پایبند باشند تا اذهان عمومی را مشوش نکنند.

شایان ذکر است در این نشست همچنین از سه تن از اعضای ‌هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط ‌عمومی استان که سمت‌های جدیدی را در سازمان‌های مختلف به عهده گرفته‌اند، تجلیل شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا