آيين سنتي "دعاي باران" در خاتم يزد برگزار شد
‬ 



آيين سنتي و ويژه "دعا براي بارش باران" از پنج شنبه شب گذشته به مدت سه شب در روستاهاي شهرستان "خاتم" در استان يزد برگزار شد.

اين آيين سنتي از گذشته دور در ميان مردم روستاهاي اين شهرستان رواج داشته است و معمولا به مدت سه شب از شب‌هاي اول تا دهم اسفندماه هر سال برگزار مي‌شود.

به گفته ريش سفيدان اين منطقه، اين برنامه در مواقعي كه باران در اين منطقه نمي‌بارد، اجرا مي‌شود و مردم، دست دعا بسوي پروردگار بلند مي‌كنند.

براي اجراي اين آيين سنتي، افرادي زنگ‌هاي بزرگي را در دست مي‌گيرند و با تكرار جملات "الله، خدا بارون بده، بارون بي‌پايان بده" در سطح روستا حركت مي‌كنند و جمعيت زيادي را همراه خود مي‌برند.

اگر در شب سوم‌اين مراسم باران نيامد،اهالي به درخانه‌هاي همديگر مي‌روند، آرد جمع مي‌كنند، آن را به نان، تبديل مي‌سازند و مهره‌اي مخصوص، توسط دو ريش سفيد روستا در داخل يكي از نان‌ها قرار داده مي‌شود.

سپس نان را به‌ازاي تمام افراد شركت‌كننده در اين مراسم، پخت و بين آنها توزيع مي‌كنند.

آنگاه افراد روستا از فردي كه نان مهره‌دار به او رسيده‌است، مي‌خواهند كه پيش خدا التماس كند و براي بارش باران جمله‌هاي"الله خدا بارون بده، بارون بي‌پايان بده" و "گندم به زير خاكه، از تشنگي هلاكه" را تكرار نمايد تا به عقيده اهالي، آه او به خدا برسد و باران ببارد.

دو نفر از ريش سفيدان محل، ضامن اين فرد مي‌شوند و او يك هفته فرصت دارد تا به درگاه خداوند براي بارش باران دعا كند.

درصورت نباريدن باران، نوبت به‌شخص ديگري مي‌رسد واين مراسم، تكرار مي‌شود تا شايد باران ببارد.

خاتم در‪ ۲۴۰‬كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.

بارندگي ناكافي در سال زراعي جاري دراستان كويري يزد، موجب نگراني مردم و بويژه كشاورزان اين استان شده است.

 

يزدفردا                                                                                      ايرنا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا