دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل شهرستان طبس طی سخنانی در این همایش به بیان مهمترین مشکلات و نیازهای بخش حمل و نقل در طبس پرداخت و اظهار داشت: تعلق گرفتن سختی کار به رانندگان، راهاندازی تعاونی مسکن برای رانندگان، و راهاندازی شهرک حمل و نقل و پایانه بار در طبس و تجمیع شرکتهای حمل و نقل و مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در این شهرک از جمله درخواستهای 15 شرکت حمل و نقل کالا و مسافر در شهرستان طبس است.
علی آذرنیوش ادامه داد: اخذ نشدن هزینه پیامک از مالکان بار و رانندگان هنگام صدور بارنامه و صورت وضعیت برخط، حذف اجبار کارکرد حداقلی برای رانندگان در تأمین اجتماعی باتوجه به احتمال وقوع مشکلاتی برای رانندگان از قبیل بیماری و خرابی خودرو، و فراهم آمدن امکان تمدید اعتبار دفترچههای ثبت ساعت در طبس و عدم نیاز به مراجعه به مرکز استان نیز از دیگر این خواستههاست.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان طبس بار و راننده وجود دارد اما خودرو نیست؛ سرمایهگذاران طبسی علاقه زیادی برای سرمایهگذاری در راستای تأمین ناوگان بومی دارند و هماکنون این آمادگی برای خرید حداقل 100 دستگاه خودرو سنگین وجود دارد؛ اما در صورتی که دولت هم سرمایهگذاری کرده و تسهیلاتی را قائل شود.
امام جمعه طبس نیز در این همایش سخنرانی کرد و ضمن تقدیر از دستاندرکاران صنعت حمل و نقل در شهرستان طبس، یادآور شد: امکانات ارتباطی و حمل و نقل از مؤلفههایی است که تأثیر قابلتوجهی در توسعه هر منطقه و ایجاد اشتغال دارد؛ علیرغم اینکه طبس از راه، فرودگاه و راهآهن برخوردار است اما باتوجه به موقعیت استراتژیک این شهرستان و دارا بودن ذخایر غنی معدنی، نیاز به توسعه بخش حمل و نقل این شهرستان احساس میشود.
حجتالاسلام سیدابراهیم مهاجریانمقدم همچنین خواستار پیگیری برای راهاندازی گمرک خشک در شهرستان طبس شد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای خراسان جنوبی هم طی سخنانی در این همایش بیان کرد: باتوجه به وقوع خشکسالیهای 17 ساله در استان و ایجاد مشکلات عدیده برای بخش کشاورزی، اکنون معادن و تجارت میتواند اقتصاد خراسان جنوبی و شهرستان طبس را نجات دهد.
ابراهیم نصری گفت: در حال حاضر 13 هزار نفر در بخش حمل و نقل خراسان جنوبی بهطور مستقیم اشتغال دارند و مجموع سرمایهگذاری این بخش در استان نیز به 1200 میلیارد تومان میرسد.
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از امور حمل و نقل خراسان جنوبی به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: در استان خراسان جنوبی کار صدور بارنامه از طریق انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل فقط در بیرجند و طبس انجام میشود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از عدم واقعی بودن قیمت خودروهای سنگین در کشور، تصریح کرد: هماکنون قیمت یک کامیون معمولی در ایران حدود 400 میلیون تومان است، در حالی که قیمت کامیون ولوو در کشور افغانستان با استاندارد اروپا 180 میلیون تومان است و 220 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد؛ اگر میخواهیم حمل و نقل اقتصادی شود باید اول قیمتها واقعی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس ولوو در ایران حدود 800 میلیون تومان است که باید پس از 50 سال مستهلک شود؛ اما این سرمایه طی این مدت برنمیگردد و مقرون به صرفه نیست.
نصری همچنین درباره تسهیلات توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: هماکنون برای توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی تسهیلات با کارمزد 4 درصد تا 80 درصد قیمت خرید خودرو اعطا میشود؛ همچنین برای نوسازی ناوگان بینشهری نیز تسهیلات با کارمزد 11 تا 15 درصد تا 70 درصد قیمت خرید خودرو اعطا میشود.
سخنرانی نماینده مردم طبس در مجلس و مسئول نمایندگی حمل و نقل و پایانههای طبس، تجلیل از برترینهای بخش حمل و نقل در شهرستان طبس، اجرای ترانه و موسیقی، برگزاری مسابقه برای نونهالان، نمایش کلیپی از عملکرد خانه حمل و نقل طبس، اجرای تردستی و شعبده و قرعهکشی و اهدای جوایز به حضار از دیگر برنامههای همایش حمل و نقل و رانندگان در طبس بود.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 14,مه,2025