پشت پرده فاجعه سامراء



بسياري معتقدند اگر همکاري اشغال‌گران عراق نبود، تروريست‌ها هيچ‌گاه توان جناياتي چون تخريب حرم شريف امام هادي (ع) را نداشتند. جنايتي که انسان را به ياد جريان اسلام‌ستيزي و هتک حرمت پيامبر اسلام (ص) در مجامع مطبوعاتي و سياسي اروپا مي‌‌اندازد. اين جنايات و هتک حرمت‌ها در راستاي طرح‌هاي غرب براي برخورد با جهان اسلام و سلسله اقداماتي است که تحت عنوان مقابله با خواست ملت‌ها قابل ارزيابي است.

شکست طرح خاورميانه بزرگ که هدف آن تغيير فرهنگ‌ها و حکو‌مت‌ها در اين منطقه بود، از دلايل تشديد جريان مقابله با خواست ملت‌هاست. چنانچه اين طرح در ايران به اراده ملت براي حمايت از نظام جمهوري اسلامي و پيشرفت و توسعه، در عراق و فلسطين با خواست مسلمانان براي گزينش دولتي مذهبي و ضداشغال و در ساير کشورهاي عربي و اسلامي با نفرت چالش‌برانگيز مسلمانان برخورد کرد. در اين ميان، جريان سلطه خود را مجبور به برخورد با اراده ملت‌ها ديده است که هتک حرمت پيامبر (ص) و اهانت به حرمين شريفين سامرا، يکي از پرده‌هاي آن است.
جريان ثروت و سلطه جهان به رهبري صهيونيسم سه هدف را در خاورميانه دنبال مي‌کنند:
1. تهاجم و سلطه بر فرهنگ ملت‌ها؛
2. ايجاد وابستگي اقتصادي؛
3. در دست گرفتن مناطق استراتژيک جهان.
اما كانون اين اهداف در منطقه‌اي واقع شده است كه اعتقادات مردمش آنها را به مقاومت در برابر زياده‌خواهي فرا مي‌خواند.
تنها راه چاره‌اي كه جريان سلطه پيش روي خود مي‌بيند، سرگرم کردن مسلمانان و گل‌آلود کردن آب با ايجاد بحران‌هاي داخلي و منطقه‌اي است. به طور مثال، امريكا و فرانسه قطع‌نامه 1559 بر ضد لبنان و سوريه را در چنين فضاي تصويب كردند. مسلمانان بايد هوشيار باشند که دشمن نتواند با ايجاد بحران در خانه جهان اسلام وارد شود و تصميمات خود را از اين طريق عملي سازد. همان طور که مراجع و رهبران شيعه و سني در پيام‌هاي خود هشدار داده‌اند.
در عراق نيز دولت فراگير با وجود فشارهاي امريكا، تحت حمايت اكثر گروه‌ها و فرقه‌ها و به رهبري شيعيان در حال شكل‌گيري است؛ اما اين، دولتي نيست كه امريكايي‌ها انتظار آن را داشتند، لذا براي تحميل وزراي مورد نظر خود به تكاپو افتادند.
زلماي خليل‌زاد، سفير امريكا در عراق، روز يكشنبه هفته جاري در اظهاراتي مداخله جويانه مخالفت کشورش را با واگذاري پست‌هاي وزارت کشور و دفاع به شيعيان اعلام کرده بود و آن را طايفه‌گري توصيف کرد. وي هشدار داد در اين صورت، آمريکا از دولت عراق حمايت مالي و نظامي نخواهد کرد.
همان طور كه در واكنش سيدعبدالعزيز حكيم به اين سخنان شنيديم، اظهارات سفير امريكا چراغ سبزي به تروريست‌ها براي اخلال در روند شكل‌گيري دولت جديد بوده است.
به هر روي، نكات ذيل درباره اين انفجارها قابل توجه است:
• اين جنايت در كنار جنايت‌هايي كه هر روزه زير چشم اشغال‌گران در عراق رخ مي‌دهد، حاكي از استمرار ناامني در عراق است. امري كه مسؤوليت آن نيز از نظر قوانين بين‌المللي متوجه نظاميان اشغال‌گري است که با ادعاي آوردن امنيت به عراق آمدند، ولي ناامني آفريدند و با ادعاي به ارمغان آوردن دموكراسي آمدند ولي انتخاب مردم را رد كردند. تدوام حضور اشغال‌گران از يک سو، با ناامني توجيه خواهد شد و از سوي ديگر ادامه اشغال‌گري بهانه كافي را به دست گروه‌هاي تروريستي براي متشنج كردن منطقه مي‌دهد.
• تخريب قبور مطهر ائمه (ع) و هتك حرمت امامان شيعه، شاخص ديگر جريان اسلام ستيزي و ادامه هتك حرمت پيامبر اكرم اسلام (ص) در روزنامه‌هاي اروپايي است كه هم‌زماني اين دو نشان‌دهنده استراتژي واحدي است كه عاملان آنها دنبال مي‌كنند.
• درست است که اعلام مي‌شود اين اقدامات از سوي گروه‌هاي تروريستي چون القاعده اجرا مي‌شود، اما مسلم است كه در پشت پرده و در شرايط دشوار انتقال قدرت به مردم عراق، منافع استعمار نو در حال پي‌گيري است. اين گونه انفجارها، در آستانه تشکيل دولت جديد عراق و انسجام گروه‌هاي مختلف در مسير ساختن عراق مستقل و آزاد و با وجود فشار به دولت ائتلاف يکپارچه از سوي اشغال‌گران جاي تعمق دارد. مجموعه اين اقدامات نشان‌گر توطئه جديدي بر ضد خواست ملت عراق است.
• اعتراضات گسترده مسلمانان در پي هتک حرمت پيامبر اکرم (ص) در اروپا دشمن را سرشار از کينه نسبت به مسلمانان کرده است. اقداماتي نظير هتک حرمت پيامبر و حرم ائمه مسلمانان را به امتي يکپارچه و خشمگين بر ضد نظام سلطه غرب بدل کرده است. به طوري که در آينده نزديک شاهد فروپاشي اردوگاه غرب به رهبري امريکا و صهيونيسم خواهيم بود؛ زيرا شکست‌ناپذيري اراده مردم كه زماني تنها يک فرضيه بود، حالا در همه جاي جهان اسلام در حال ظهور و بروز است.
• ممكن است طولاني و گسترده شدن اعتراضات درباره توهين به ساحت پيامبر (ص) و به دنبال آن، افزايش خشم و كينه مسلمانان از سردمداران غرب، استكبار را به فكر انحراف افكار عمومي مسلمانان به يك موضوع داخلي انداخته باشد.
• در اين ميان، مسلمانان جهان از سني و شيعه بايد تندروهايي را که فرقه‌هاي مقابل خود را کافر مي‌خوانند و اين جنايات را برمي‌تابند، از خود برانند. همان طور که تمامي رهبران شيعه و سني در عراق و ساير کشورها اين قبيل جنايات را محکوم کرده‌اند.

                                                              يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا