خبرنگار یزد فردا"طبس /دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار ما در طبس گفت: میزان بارندگی در سال 94-93 ، 9/53 میلی متر بوده و میانگین بارندگی از سال 1370 تا سال 1389 ، 4/84 میلی متر و تعداد ساعت آفتابی در طول سال 3379 ساعت بوده است که میزان

تبخیر در طول سال 6/3066 میلی متر می باشد.

وی افزود: بر اساس آمارهای اداره هواشناسی استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس میزان بارندگی در سال زراعی 94 – 93 به نسبت میانگین 19 سال مذکور 37 درصد کاهش داشته است و در میان شهرهای استان شهرستان طبس کمترین میزان بارندگی راداشته است.

مسعود رضا بندگی خاطر نشان کرد: با توجه به این میزان بارندگی ، کشاورزان و دامداران شهرستان طبس با خشکسالی وحشتناکی مواجه بوده که چنانچه اقدام عاجل و موثری صورت نگیرد کلیه قشر تولیدکننده بخش کشاورزی به بدهکاران عمده بانک ها و از بین رفتن سرمایه آنها منجر خواهد شد.

وی ادامه داد:دولت در سال گذشته مقداری علوفه مدت دار بین دامداران توزیع کرد که مرهمی بود بر زخم آنان و با وجود خشکسالی شدید و وحشتناک توانستند حداقل دام های خود را نگه داشته و امورات زندگی خود را بگذرانند؛ ولی در سال جدید تاکنون اقدام عملی در خصوص کاهش آثار خشکسالی و کمک به این قشر زحمت کش و بی ادعا صورت نگرفته و می طلبد که قبل از وقوع فاجعه و آثار و طبعات اجتماعی از طریق دولت تدبیر و امید مساعدتی به عمل آید که مرهم زخم های قشر مولد بخش کشاورزی خواهد بود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس از دولت خواست تا با تامین بار مالی استمهال تسهیلات بانکی سررسید شده در سال 94 موضوع آیین نامه اجرایی بند ( د ) تبصره قانون بودجه سال 94 که قسمت اعظم از لیست ذینعفان این آیین نامه  توسط کارگروه شهرستان تائید و جهت اقدامات بعدی به مقامات ذیربط منعکس گردیده است اقدام کند، علوفه مدت دار ( یارانه دار ) برای دامداران شهرستان توزیع شود،عملیات آبیاری نوین در سطح شهرستان به خاطر افت آب های زیرزمینی از صفر تا 100 اجرا شود.،الگوی کاشت برای منطقه اجرا شود.

بندگی افزود:اگر دولت زودتر اقدامی نکند به زودی شاهد متلاشی شدن قشر مولد بخش کشاورزی شهرستان خواهیم بود که علاوه بر آثار مخرب اجتماعی آن دولت بالاجبار باید هزینه های هنگفتی برای جبران آن در طبس داشته باشد.

وی افزود:اگر اکنون  دولت به داد تولید کنندگان کشاورزی برسد بیشترین بهره را خواهد برد در غیر اینصورت در آینده ای نزدیک هماننددریاچه ارومیه که در دولت قبل به آن توجهی نشد و میراث آن بی توجهی به دولت تدبیر و امید رسیده که با هزینه های میلیاردی می خواهد دریاچه ارومیه را به ده سال قبل برگرداند و در صورت عدم توجه دولت، این سناریو برای شهرستان طبس رقم خواهد خورد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: به عنوان نماینده 6598 بهره بردار بخش کشاورزی شهرستان از رئیس جمهور می خواهم به داد کشاورزان شهرستان طبس برسید و گرنه باید در آینده ای نه چندان دور چندین برابر هزینه های فعلی سرمایه گذاری گردد تا همین جمعیت بتواند به کار خود با وضعیت فعلی به امر تولید ادامه دهند.

وی از نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه خواست: موضوع خشکسالی بسیار حاد شهرستان را به صورت جدی پیگیری کند.

بندگی با بیان اینکه دامداران از همه جا رانده و مانده اند گفت: دامداری مراجعه کرده و می گوید که طلای خانمم را فروخته و با پول آن آذوقه برای دامهایم خریده ام که آن آذوقه ها هم تمام شده ،و در حال حاضر نیز گوسفندانم آذوقه ای ندارند و اگر دولت تعدادی از دام هایم را بخرد خواهم توانست گوسفندانم را زنده نگه داشته و خواهان علوفه مدت دار هستم که حداکثر یک سال زمان داشته باشد.

وی گفت: اگر اکنون دولت توزیع علوفه مدت دار را در شهرستان داشته باشد در 6 ماهه آینده گوسفندان ما بره و بزغاله خواهند داشت ؛ در غیر اینصورت در ماه های دی و بهمن امسال شاهد سقط جنین آنان خواهیم بود .

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس به مکاتبات فراوان خود با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان ذیربط در شهرستان ، استان و تهران اشاره کرد که تاکنون اقدامی نشده و تنها مصوبه هیئت وزیران در خصوص استمهال وام کشاورزان بحران زده است که آن هم بانک ها در خصوص مصوبه فوق الذکر پاسخگو نیستند.

وی گفت: دولت در راستای حمایت از دامداران شرکت پشتیبانی امور دام تاسیس کرده است تا در مواقع بحران و ثبات بازار وارد عمل شود ولی این شرکت هم در اوضاع بحرانی نگاهی بازاری و کاسب کارانه دارد و قراردادی برای مدیریت جها کشاورزی طبس فرستاده کاملا یکطرفه بوده و  فقط منافع شرکت در آن لحاظ شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا