خبر آرشیوی:


تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

 

 

 

نقش صندوق توسعه ملی در رشد صنایع معدنی

 

 

 

گروه صنایع معدنی - طرح ایجاد حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۷۹ توسط دولت وقت در قالب ۶۰ ماده به مجلس ارائه شد و به تصویب رسید.

 

 

 

به گزارش ماین نیوز، آیین‌نامه اجرایی این ماده با تشکیل هیات امنایی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی، رییس بانک مرکزی و ۴ نماینده به انتخاب رییس‌جمهوری که حداقل ۲نفر از آنها را وزیران کابینه تشکیل می‌دادند، تدوین شد.

همچنین مقرر شد تا بخشی از منابع حساب ذخیره ارزی جهت کمک به مشکلات ارزی صنایع به این صندوق تعلق گیرد. اما با وجود اینکه ۱۴ سال از اجرای این طرح می‌گذرد، این روزها نیاز بخش صنعتی کشور برای توسعه و پیشرفت به سرمایه‌گذاری بیش از گذشته احساس می‌شود و این در حالیست که به جهت نبود منابع مالی و ارزی این صندوق نتوانسته متناسب با اهداف خود بخش صنعت و معدن را حمایت کند.

الله‌وردی دهقانی، نماینده مجلس شورای اسلامی:
بخش خصوصی اولویت صندوق توسعه ملی


در رابطه با اهداف و برنامه‌های صندوق توسعه ملی گفت‌وگو با الله‌وری دهقانی، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی را در زیر می‌خوانید:

هدف از تاسیس صندوق توسعه ملی چیست؟

هدف از تاسیس صندوق توسعه ملی ارائه تسهیلات ارزی برای توسعه و پیشرفت کشور است. یکی از منابع مالی که به بالا رفتن ذخیره این صندوق کمک می‌کند درآمدهای حاصل از صادرات مواد نفتی بوده که درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

چه بخش‌هایی امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه را دارند؟

یکی از بخش‌هایی که امکان استفاده از تسهیلات این صندوق را دارد بخش خصوصی است. همچنین با توجه به تصمیماتی که در سال‌های گذشته برای توسعه در بخش صنعت و کشاورزی گرفته شده درصدی از این ذخیره ارزی نیز برای این منظور تعیین شده است. اما باید توجه داشت که تنها برای انجام معاملاتی که با ارز انجام می‌شود امکان استفاده از این منابع وجود دارد. همچنین در بعضی موارد دولت و مجلس از ذخیره این صندوق استفاده می‌کنند.

وضعیت صندوق توسعه در حال حاضر چگونه است؟

با توجه به اینکه نرخ ارز در سال‌های گذشته دچار نوسانات زیادی بوده به همین دلیل ارائه تسهیلات با کاهش روبه‌رو بوده است. به عنوان مثال برخی شرکت‌های خصوصی که اقدام به دریافت تسهیلات با نرخ ۱۲۰۰ تومان کرده‌اند در هنگام باز پرداخت آن به دلیل ۲ الی ۳ برابر شدن نرخ ارز و نبود شفافیت در نرخ آن زیان‌های فراوانی را متحمل شده‌اند. به همین دلیل تمایل صنعتی‌ها برای استفاده از تسهیلات ارزی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.

آیا استفاده از منابع مالی صندوق در نرخ تورم تاثیر دارد؟

از آنجایی که افزایش میزان نقدینگی در کشور باعث بالا رفتن نرخ تورم می‌شود در صورتی که وام گیرندگان صندوق اقدام به تبدیل ارز به ریال کنند باعث افزایش تورم در جامعه شده و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. البته روال پرداخت تسهیلات به گونه‌ای تعریف شده تا امکان سوءاستفاده و ورود منابع ارزی به بازار آزاد از سوی صنایع و شرکت‌های دریافت‌کننده فراهم نشود.

نقش صندوق توسعه ملی در پیشرفت صنایع معدنی چیست؟

معادن و صنایع معدنی از جمله بخش‌هایی است که برای توسعه و پیشرفت خود نیاز به سرمایه‌گذاری‌های عظیم داشته و برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه هستند این صندوق می‌تواند به عنوان تضمین کننده واسطه بین معدن‌داران و بانک‌ها قرار گرفته تا روند دریافت وام را تسریع بخشد. در این راستا اقدامات اولیه همچون قرارداد با بانک‌های عامل بسته شده و در حال پیگیری است.

برنامه آینده این صندوق چیست؟

صندوق توسعه ملی با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد رسالت اصلی خود را کمک به توسعه در عرصه صنعت کشور قرار داده تا روند آن را تسریع بخشد. بخش خصوصی در اولویت استفاده از این منبع ارزی قرار داشته و در زمینه‌های مختلف می‌تواند به پیشرفت در صنعت کشور کمک نماید. این در حالی است که شرکت‌های دولتی برای استفاده از تسهیلات باید از یک روند طولانی را طی کرده و باید برای استفاده از حساب ذخیره اقدام به اخذ مجوز کنند که این امر مدت زمان زیادی را می‌طلبد.

رضا اشرف سمنانی، عضو خانه معدن ایران:
سهم اندک معادن از صندوق توسعه ملی


در خصوص نقش صندوق توسعه ملی در رشد و توسعه معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی با رضا اشرف سمنانی، عضو خانه معدن ایران گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

نقش صندوق توسعه ملی در صنایع معدنی چقدر است؟

در سال‌های اخیر اقداماتی برای ارائه تسهیلات به معادن انجام شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. با توجه به اینکه قرارداد با بانک‌های عامل رو به اتمام بوده، اما هنوز پروسه آن نیمه تمام مانده و به جایی نرسیده است.

میزان تسهیلات ارائه شده در سال‌های اخیر به معادن توسط صندوق توسعه چقدر است؟

با توجه به اینکه معادن و صنایع معدنی نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور دارد، می‌توان از آن به‌عنوان جایگزین صادرات مواد نفتی یاد کرد. اما با این حال هنوز تسهیلاتی از سوی این صندوق به معادن پرداخت نشده است. این درحالیست که سرمایه‌گذاران معدنی زمانی که قصد ورود به این بخش را دارند با تکیه بر صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اقدام به اکتشاف کرده و در صورتی که منجر به اکتشاف نشود هراسی برای از بین رفتن سرمایه خود ندارند. پس لازم است تا برای بهره‌برداری و فرآوری محصولات معدنی نیز تسهیلات در اختیار معدنی‌ها قرار داده شده و روند تولید و پیشرفت را تسریع بخشند.

با توجه به نقش صنایع معدنی در توسعه اقتصادی کشور صندوق توسعه چه تمهیداتی باید انجام دهد؟

از آنجایی که ذخایر نفتی کشور روزی تمام خواهد شد، ذخایر معدنی می‌تواند به عنوان جایگزین فرآورده‌های نفتی و سود حاصل از صادرات این مواد قرار گیرد. فعالان معدنی امیدوارند که در آینده صنایع معدنی نیز سهمی از ذخیره صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود، بنابراین لازم است تا با برنامه‌ریزی و تدوین قوانین جدید سهم معادن و صنایع معدنی به‌خصوص تولیداتی که در زمینه صادرات بیشتر نقش دارند از تسهیلات و منابع ارزی صندوق افزایش یابد.

همچنین از آنجایی که هم اکنون در معادن زغال‌سنگ در زمینه ایمنی شاهد ضعف‌هایی هستیم لازم است تا در جهت ارتقای ایمنی و نوسازی ماشین‌آلات این حوزه بودجه ۲۰۰ میلیاردی از محل منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود.

 

 

 

تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
استخدام در زغال سنگ طبس

 

 

 

گروه معادن >زغال‌سنگ - طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در نظر دارد برای اجرای طرحهای خود در استان خراسان جنوبی – شهرستان طبس از بین متقاضیان واجد شرایط اقدام به جذب نیرو به صورت قرارداد کار موقت کند.

 

 

 

به گزارش ماین نیوز، متقاضیان تا تاریخ 31 مرداد 93 فرصت دارند با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت زغال سنگ پروده طبس به آدرس www.tpc.co.ir نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام اقدام کنند.

این شرکت به افراد دارای مدرک تحصیلی مهندسی معدن، زمین‌شناسی، حسابداری مالی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی برق نیازمند است.

داوطلبان می‌توانند در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 03534229891 تماس بگیرند. ضمنا سایر اطلاعیه‌ها و مراحل بعدی روند استخدام از طریق سایت مذکور و روزنامه‌های کثیرالانتشار اعلام خواهد شد.

 



 

تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

 

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه:
ایران، دومین تولیدکننده بزرگ آهن اسفنجی دنیا است

 

 

 

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه براساس چشم‌انداز 1404 ایران باید رتبه‌ نخست منطقه را به دست آورد، گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور 20 میلیون تن است که در سال 1404 باید به تولید 55 میلیون تن برسد و ایران دومین تولیدکننده‌ آهن اسفنجی دنیاست.

 

 

 

به گزارش ماین نیوز، محمود ارباب‌زاده در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، معدن و صنایع وابسته و هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در اصفهان، با بیان اینکه فولاد صنعت مادر کشور است، اظهار کرد: هر کشوری برای توسعه باید به این صنعت نگاه خاصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه‌ کشورها مصرف سرانه‌ فولاد است، افزود: مصرف سرانه‌ فولاد درسال 91 در داخل بیش از 240 کیلوگرم بوده است، در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی حدود 333 کیلوگرم است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: با مقایسه‌ رقم سرانه‌ مصرف فولاد کشور با سرانه‌ مصرف کشورهای اروپایی مشخص می‌شود در این بخش از کشورهای پیشرفته فاصله داریم.

ارباب‌زاده با اشاره به رنکینگ تولیدکنندگان فولاد در سال 2013 در دنیا ادامه داد: در این سال بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تن فولاد در جهان تولید شد که چین با تولید 779 میلیون تن فولاد معادل 48 درصد تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است و ایران نیز با تولید 15 میلیون و 400 تن فولاد ( معادل یک درصد تولید فولاد جهان) در رده‌ پانزدهم دنیا قرار دارد.

وی با بیان اینکه براساس چشم‌انداز 1404 ایران باید در این سال رتبه‌ نخست منطقه را به دست آورد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور 20 میلیون تن است و در سال 1404 در بخش فولاد کشور باید به تولید 55 میلیون تن فولاد رسیده باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: 70 درصد تکنولوژی تولید فولاد در دنیا به روش کوره‌ بلند و 30 درصد به روش کور‌ه قوس است در حالی که در ایران 85 درصد تکنولوژی تولید فولاد به روش کوره قوس و بقیه به روش کوره‌ بلند است.

ارباب‌زاده با بیان اینکه یکی از علل استفاده‌ بیشتر از کوره قوس در کشور وجود منابع عظیم گاز است، گفت: وجود منابع گاز در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تکنولوژی کوره‌ قوس را به تولید آهن اسفنجی وصل کرده است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی آهن اسفنجی بعلت وجود نداشتن قراضه آهن به مقدار کافی به کوره‌ی قوس وصل شده است، افزود: هم‌اکنون در دنیا 75 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌شود که ایران با تولید 14 میلیون تن دومین تولیدکننده‌ی آهن اسفنجی در دنیاست.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده‌ی ورق فولادی در خاورمیانه است، اظهار کرد: این شرکت پارسال، 7 میلیون و 150 هزار تن تولید داشت.

ارباب‌زاده تصریح کرد: محصولات فولاد مبارکه شامل تختال، کلاف سرد و گرم، انواع ورق‌های پوشش‌دار گالوانیزه، ورق قلع اندود و ... است و سهم تولید فولاد این شرکت، سال پیش در کشور 50 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه باید در صنعت توسعه‌ متوازنی را داشته باشیم، ادامه داد: هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه با 2300 تامین‌کننده‌ کالا و خدمات در ارتباط است و به 1000 مشتری مستقیم و 3000 مشتری غیرمستقیم محصولات ارائه می‌دهد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت ملی، تجربه، دانش و فنی دارد که می‌تواند به واحدهای تولیدی برای رسیدن به ظرفیت اسمی و تبدیل شدن به یک واحد توانمند کمک کند.

ارباب‌زاده با بیان اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده زیاد در برنامه‌های فولاد مبارکه است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 20 درصد محصولات شرکت فولاد مبارکه به کشورهای مختلف صادر می‌شود. درشرکت فولاد مبارکه 17 هزار نفر به صورت مستقیم و 350 هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به زیربناهای موردنیاز فولاد مبارکه در مسیر توسعه خاطرنشان کرد: سبد تکنولوژی تولید فولاد، تامین منابع مالی موردنیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تامین حامل‌های انرژی، تامین سنگ آهن، گندله، کک، نسوز و دیگر مواد موردنیاز و توسعه‌ زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی از زیربناهای موردنیاز فولاد مبارکه است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان یادآور شد: هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه پسآب‌های منطقه را جمع‌آوری و برای تولید استفاده می‌کند،همچنین با افزایش تولید مسائلی چون بیکاری، فساد و ... برطرف می‌شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا