خبر آرشیوی:

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

 

بهرامن:
بخش معدن در بسته ضدرکود نادیده گرفته شد
گروه معادن - نائب رئیس خانه معدن ایران با گلایه از اینکه بخش معدن در بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود نادیده گرفته شد، گفت: به نظر می‌رسد این بسته با اما و اگرهای بسیاری مواجه باشد.
به گزارش ماين نيوز، محمدرضا بهرامن با اشاره به اینکه متاسفانه در بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود بخش معدن نادیده گرفته شده است، اظهار داشت: این بسته در بخش سیاست‌های صنعتی سه سر فصل با عنوانهای سیاستهای اجرایی برای تامین مالی، سیاستهای نظام اجرایی برای تحریک تقاضا و سیاست اجرایی در حوزه قوانین را عنوان کرده است اما در آن هیچ سخنی از چگونگی اجرای این سیاستها به ویژه در حوزه معدن مطالبی ذکر نشده است.

نائب رئیس خانه معدن صنایع معدنی را همانند انرژی موثر در تقویت صادارت دانست، افزود: به اعتقاد بنده در تدوین بسته مذکور نه تنها از نظرات تشکل‌ها استفاده چندانی نشده، بلکه بدون آگاهی از بخش معدن فقط مباحث کلی مطرح شده است این در حالی است که تشکلها می توانستند علاوه بر پیشنهاد مناسب مکانیزم اجرایی شدن قوانین و مقررات را هم به دولت ارائه دهند.

وی اضافه کرد: مسئولان کارگروه اقتصادی دولت باید با نگاهی جامع اقدام به تعیین سیاستها برای ارتقای بخشهای مختلف اقتصادی کشور می‌کردند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب که خانه معدن ایران پیشنهادات خود را طی سال 93 در قالب 6 گزارش به وزارت صنعت و معدن و بخش های مربوطه ارائه كرده است، گفت: در این گزارشها چالشهای پیشروی صنایع معدنی مطرح و پیشنهاداتی برای حل آنها اعلام شده است اما متاسفانه این موضوعات و البته نظرات تشکل ها در تدوین بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود مدنظر قرار نگرفت.

بهرامن با اشاره به اینکه در شرایط فعلی همچنان در بخش اجرا و قانون گذاری با مشکلاتی روبرو هستیم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود قابل بررسی باشد چرا که این بسته هنوز با اما و اگرهایی زیادی همراه است. در این میان فعالان بخش معدن هم نظرات و پیشنهادات خود را به کارگروه اقتصادی دولت برای تعیین سیاستهای مناسب برای بخش معدن اعلام خواهند کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
حمایت سرقینی از تعطیلی معدن قله دماوند
گروه معادن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دستور رئیس قوه قضائیه در مورد معادن اطراف قله دماوند، اجرای رای خرداد ماه امسال شورای عالی معادن را در این ارتباط، تسهیل می کند.
به گزارش ماین نیوز، جعفر سرقینی افزود: پنجم خرداد ماه امسال شورای عالی معادن، موضوع فعالیت معدنی در اطراف قله دماوند را مطرح و مصوب ساخت، از هرگونه مجوز فعالیت معدنی در کل دامنه و قله دماوند جلوگیری شود که با دستور اخیر رئیس قوه قضاییه، این مصوبه به مرحله اجرا درآمد.

وی یادآور شد: رای مزبور با درخواست سازمان حفاظت محیط زیست در هشتم اردیبهشت سال جاری مبنی بر تعیین تکلیف محدوده های اطراف قله دماوند و با در نظر گرفتن موقعیت و وضعیت خاص این منطقه به عنوان اثر طبیعی ملی و ضرورت حفاظت آن با تاکید بر رعایت ضوابط زیست محیطی، صادر شده است.

دبیر شورای عالی معادن اظهار داشت: معادن واقع در ارتفاع بیش از هزار و 700 متری که در سالهای 92- 1391 فعال بوده اند با مدیریت معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تعیین تکلیف می شوند.

 


 

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

 

 

 

دبیر انجمن صنعت سیمان:
موافق آزادسازی قیمت سیمان در بورس کالا هستیم

 

 

 

گروه صنایع معدنی >سیمان - اگر دولت اجازه دهد تا قیمت سیمان براساس عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران کشف شود، تولیدکنندگان سیمان موافق عرضه این محصول در بورس هستند.

 

 

 

به گزارش ماين نيوز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان مطلب فوق گفت: سازوکار بورس های کالایی در تمام دنیا مشخص است و آن، کشف عادلانه قیمت ها براساس عرضه و تقاضاست، اما متاسفانه تولیدکنندگان سیمان به دلیل دخالت‌های دولت در قیمت گذاری محصولات، تاکنون تجربه موفقی در بورس کالای ایران نداشته‌اند.

عبدالرضا شیخان افزود: در سال‌های اخیر سیمان در بورس کالای ایران عرضه شد، اما در کمال تعجب با وجود عرضه این محصول در بورس، همچنان نرخ‌های دولتی و سقف قیمت برای این محصول باقی ماند که سرانجام تولیدکنندگان از عرضه این محصول در بورس منصرف شدند.

وی گفت: اما با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید، اگر شرایط مهیا شود عرضه های سیمان در بورس کالا مجدد آغاز می‌شود.

شیخان با اشاره به اینکه نباید در سازوکار شفاف بورس کالا و نحوه قیمت گذاری محصولات دخالت کرد، گفت: علاوه بر کشف واقعی قیمت ها، یکی دیگر از مزیت های بورس کالا برای تولیدکنندگان سیمان این است که خریداران در هر نقطه از کشور می‌توانند محصولات شرکت‌های مختلف را خریداری کنند که این امر به تنوع خریداران و کشف بهتر قیمت ها کمک می کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا