خبر آرشیوی:

 


تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳
سوالات معدنی نمایندگان از نعمت‌زاده
گروه معادن - عدم تخصیص منابع مالی حاصل از درآمد معادن به توسعه این بخش، محور اصلی سوال نمایندگان مجلس از نعمت زاده در جلسه امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بود که مقرر شد بعد از بررسی‌های کارشناسی وزیر صنعت گزارشی ارائه دهد.
به گزارش ماين نيوز، محمود نگهبان سلامی درباره محور سوالاتش از نعمت زاده وزیر صنعت گفت: در جلسه امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات از نعمت زاده درباره علت عدم اختصاص اعتبار منابع برای توسعه زیرساخت های صنایع معدنی سوال شد.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر 20 درصد از حق انتفاع بهره‌برداری از معادن که باید صرف توسعه زیرساختها در صنایع معدنی شود به اجرایی شدن این موضوع اختصاص نمی‌یابد.

نگهبان سلامی ادامه داد: همچنین باید سه درصد از 15 درصد سهم حقوق دولتی از معادن که به حساب خزانه واریز مي‌شود در توسعه مناطق معدنی به کار گرفته شود این در حالی است که تاکنون مبلغ بسیار ناچیزی به این مهم اختصاص یافته و نکته دیگر آن که سه در صد مذکور نیز باید افزایش یابد.

وی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوال درباره عدم اختصاص منابع مالی برای توسعه مناطق معدنی عنوان کرد با سفر به این مناطق موضوعات را پیگیری و گزارشی در این زمینه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه می کند.

نگهبان سلامی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در خصوص نظارت ضعیف بر فعالیت های معدنی افزود: در صوریتکه گزارش و اقدامات نعمت زاده قانع کننده نباشد این موضوع را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری می‌کند.

وی در خصوص سئوال سقایی نماینده مردم استهبان در مجلس از نعمت زاده گفت: در جلسه امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس سقایی درباره علت عدم استفاده از درآمدهای معدنی در توسعه منطقه‌ای که معادن در آن جا قرار گرفته از وزیر صنعت، معدن و تجارت سئوال پرسید که مقرر شد بعد از بررسی وزیر صنعت به صورت مکتوب به او جواب داده شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳
رئیس ایمیدرو اعلام کرد:
آغاز حراج هفت‌قلوهای فولادی
گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس هیات عامل ایمیدرو آخرین وضعیت هفت طرح فولادی را تشریح کرد.
به گزارش ماين نيوز، به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو در حال حاضر طرح‌های فولادی استانی با مشارکت بخش خصوصی تعیین تکلیف شده‌اند. براین اساس در طرح قائنات گشایش اعتبار صورت گرفته است، سپیددشت با گشایش اعتبار انجام‌شده و در حال واگذاری به فولاد مبارکه است. طرح نی‌ریز هم پس از گشایش اعتبار به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار خواهد شد. بافت و سبزوار هم در مرحله نهایی گشایش اعتبار قرار گرفته‌اند. طرح شادگان هم پس از گشایش اعتبار قرار شده به فولاد خوزستان واگذار شود. طرح میانه هم به صورت پیش‌آگهی گشایش اعتبار شده و به خریدار فولاد آذربایجان واگذار شده است.

از هشت سال گذشته تا به امروز یکی از موضوعات مهم در عرصه صنعت فولاد، تعیین تکلیف هشت طرح فولادی بوده است. در سال 85 پروژه طرح‌های فولادی کلید خورد اما پس از مدتی به دلیل ضعف مالی دولت در مرحله اجرایی این طرح‌ها به مزایده گذاشته شد تا اینکه تنها یکی از این طرح‌ها توسط بخش خصوصی خریده شد و باقی طرح‌ها به‌فروش نرفتند. همین موضوع باعث شد هشت سال متوالی اجرای هفت طرح استانی فولاد به تاخیر بیفتد و این پروژه مسکوت بماند.

این در حالی است که مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره وضعیت اخیر این طرح‌های فولادی گفت: در حال حاضر قصد داریم با حل مشکلات اجرای واحدهای فولادسازی این هفت طرح استانی را تا انتهای سال 1393 راه‌اندازی و احیای آنها را در دستور کار قرار دهیم و در راستای ورود بخش فولادسازی هفت طرح فولادی به سیکل تولید ظرف سه سال آینده تلاش کنیم. با وجود این، رقمی حدود پنج میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد، منتها در حال حاضر دولت در نظر دارد با مشارکت و حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی ظرفیت تولید فولاد را به 55 میلیون تن افزایش دهد.

کرباسیان درباره وضعیت اخیر طرح هفت‌گانه فولادی گفت: در حال حاضر طرح‌های فولادی استانی با مشارکت بخش خصوصی تعیین تکلیف شدند. در طرح قائنات گشایش اعتبار صورت گرفته است، سپیددشت با گشایش اعتبار انجام‌شده و در حال واگذاری به فولاد مبارکه است. طرح نی‌ریز هم پس از گشایش اعتبار به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار خواهد شد. بافت و سبزوار هم در مرحله نهایی گشایش اعتبار قرار گرفته است. طرح شادگان هم پس از گشایش اعتبار قرار شده به فولاد خوزستان واگذار شود. طرح میانه هم به صورت پیش‌آگهی گشایش اعتبار شده و به خریدار فولاد آذربایجان واگذار شده است.

وی افزود: بررسی صنعت فولاد ایران از نظر جایگاه جهانی با توجه به آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد ایران در سال 2013 میلادی بیش از 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام که 6.6 درصد بیشتر از سال 2012 است، تولید کرد و توانست در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست قرار گیرد. این انجمن در گزارش خود ایران را با تولید 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام به عنوان پانزدهمین فولادساز بزرگ جهان در سال 2013 میلادی معرفی کرده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در برنامه چشم‌انداز ظرفیت 55 میلیون تنی برای تولید فولاد در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به طرح‌های در دست اجرای فولادی در کشور اعم از ایمیدرو و بخش غیردولتی و خصوصی، تولید فولاد در ایران در مسیر توسعه قرار دارد. با توجه به ظرفیتی که برای تولید فولاد در برنامه چشم‌انداز در نظر گرفته شده و با توجه به عقب ماندن اکثر طرح‌ها و توسعه کشور از برنامه زمان‌بندی،‌ برای رسیدن به این هدف، به پیش‌زمینه‌های مشخص نیاز است که با یک تلاش مضاعف دست‌یافتنی خواهد شد .

کرباسیان افزود: به هر حال کشور ما در ردیف کشورهای در حال توسعه است و بدیهی است متناسب با رشد و توسعه کشور، نیاز به محصولات فولادی بیشتر خواهد بود.

وی درخصوص میزان ذخایر سنگ‌آهن کشور گفت: میزان ذخایر زمین‌شناسی سنگ‌آهن به بیش از 4.5 میلیارد تن می‌رسد که حدود 2.5 میلیارد تن آن به عنوان ذخیره قطعی شناخته می‌شود. با توجه به آغاز برنامه اکتشافات جدید، این امید وجود دارد که میزان ارقام فعلی به طور قابل توجهی افزایش یابد. در این میان معادن سنگ‌آهن سنگان پتانسیل بالایی برای اکتشاف ذخایر دارند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در حال حاضر برنامه اکتشاف 12 هزار کیلومتر مربع از معادن سنگان و نوار شمال شرقی آغاز شده است گفت: این برنامه به تدریج تا چابهار ادامه خواهد یافت که محدوده وسیع‌تری را در‌بر خواهد گرفت.

وی افزود: این برنامه بخشی از برنامه اصلی اکتشافات 200 هزار کیلومتری در کل کشور محسوب می‌شود به طوری که با عملی شدن این برنامه، دو برابر کل اکتشافات انجام‌شده در 100 سال اخیر خواهد بود.

کرباسیان درباره برنامه‌های دولت یازدهم برای توسعه صنعت فولاد ایران گفت: همه برنامه‌های توسعه معدن و صنایع معدنی دولت در جهت توسعه پایدار برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. ایمیدرو تاکنون در راستای توسعه سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای فولادسازی اکتشافات وسیعی را آغاز کرده و همان طور که اعلام شد قرار شده است ظرف یک سال آینده 200 هزار کیلو‌متر‌مربع را تحت پوشش اکتشافات قرار دهد.

وی وضعیت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این صنعت را نیازمند انجام یکسری زمینه‌سازی‌هایی در جهت تامین زیربناهای مورد نیاز واحدهای فولادسازی دانست و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که عمده آنها معدنی هستند، با سرعت مناسبی در حال اجرای واحدهای احیای فولادسازی جدید هستند که پیش‌بینی می‌شود از سال 1394 به بعد وارد فاز راه‌اندازی و بهره‌برداری شوند اما برای ورود سرمایه‌گذاری جدید در این بخش نیاز به تقویت زیربناهای مورد نیاز واحدهای فولادسازی است.

تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد خبر داد:
محدودیتی برای صادرات فولاد وجود ندارد
گروه صنایع معدنی >فولاد - رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به شایعات روزهای اخیر در بازار محصولات فولادی مبنی بر پایان مجوز صادرات این محصولات تا پایان خرداد امسال،گفت: هرگونه محدودیت در صادرات محصولات فولادی، رد می شود.
به گزارش ماین نیوز، بهرام سبحانی گفت : با توجه به رکود حاکم بر بازار فولاد در سال گذشته و به منظور ایجاد رونق در بازار و خارج ساختن این صنعت از رکود و تامین ارز برای خرید مایحتاج تولید، به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات محصولات فولادی تا پایان خرداد 93 آزاد اعلام شده بود.

وی اظهار کرد: از آنجا که بازاریابی بین المللی و گرفتن سفارش و تولید و حمل و تحویل به مشتریان خارجی حداقل سه ماه زمان لازم دارد و در بازه زمانی محدود نمی توان بر بازارهای خارجی با حضور رقبای قدرتمند مسلط شد و با توجه به اشراف کامل وزیر صنعت، معدن و تجارت به مشکلات تجارت بین المللی، وی با رفع هرگونه محدودیت صادرات محصولات فولادی تا پایان امسال موافقت کرد.

سبحانی با بیان اینکه این موضوع بطور رسمی توسط وزارتخانه به مراجع ذیربط ابلاغ شده است، افزود: تولید کنندگان و صادرکنندگان می توانند مانند گذشته و بدون هیچ نگرانی برای صادرات اقدام کنند.

در سال 92 در مجموع یک میلیون و 798 هزار تن محصولات فولادی به خارج کشور صادر شد که نسبت به سال 91 از رشد 25 درصدی برخوردار بود و اين در حالي است که از این میزان صادرات مقدار یک میلیون و 18 هزار تن توسط فولاد مبارکه اصفهان صادر شد که در مقایسه باسال ماقبل 66درصد افزایش داشت.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳
كرباسيان خبر داد:
قول بانک مرکزی برای حل مشکل فاینانس طرح‌هاي فولادي
گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از قول بانک مرکزی برای رفع مشکل فاینانس چین ظرف ۲۵ روز آینده خبر داد.
به گزارش ماين نيوز، مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه در حال حاضر برای 4 طرح فولادی گشایش اعتبار صورت گرفته است، اظهار داشت: برای تکمیل 7 طرح فولادی باید 3 طرح باقی مانده را نیز گشایش اعتبار کنیم اما مشکل اخیر بانک مرکزی با طرف چینی در پرداخت فاینانس باعث شده تا تکمیل طرح های فولادی با کندی همراه شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی قول داده است تا ظرف 25 روز آینده اختلاف نظر خود را در رابطه با فاینانس چین برطرف کند، افزود: امیدواریم با رفع مشکل پرداخت فاینانس با طرف چینی ظرف یک ماه آینده مجموع 7 طرح فولادی گشایش اعتبار شوند.

پیش از این اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین درباره دلایل توقف فاینانس چین گفته بود: فاینانس چین از جانب آنها قطع نشده و کماکان در جریان است.

وی با تأکید بر اینکه طرف چینی مشکلی در پرداخت فاینانس به ایران ندارد، گفت: ریال این فاینانس باید از طرف بانک مرکزی تأمین شود و بعد چین فعالیت‌های مربوطه را انجام دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در پاسخ به این سؤال که علت عدم تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی چیست، گفت: این سؤال را باید بانک مرکزی پاسخ دهد.

عسگراولادی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران می‌خواهد به‌جای چین کشورهای اروپایی را جایگزین کند، افزود: چنین خبری نیست، کشورهای اروپایی مدام در حال مسدود کردن حساب‌های ایران هستند، چطور می‌خواهند در این زمینه با ما همکاری داشته باشند؟

آن‌طور که نمایندگان مجلس به خبرنگار ما گفته‌اند در سال 93 هیچ‌گونه فاینانسی از چین نداشته‌ایم که دلیل آن عدم پرداخت مبالغ ریالی از سوی بانک مرکزی بوده است.

علی‌نعمت چهاردولی گفته است: "تقریباً 17 هزار میلیارد تومان فاینانس (در چین) داریم که تاکنون توانسته‌ایم از 5000 میلیارد تومان آن استفاده کنیم".


 

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳

 

نقش معادن در اقتصاد مقاومتی

در سال‌های گذشته نظرات مختلفی از سوی سیاستمداران و دولتمردان برای رفع بحران اقتصادی مطرح شد اما به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی و راهکارهای مناسب در این امر به نتیجه مطلوب و درخشانی در اقتصاد کشور منجر نشد. تا اینکه حدود 3 سال پیش بود که طرح اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک سیاست جدید برای مقابله با بحران‌های موجود در کشور مطرح شد. طرحی که براساس آن می‌توان با تکیه بر نیروهای جوان و کارآمد داخلی و همچنین نظارت بر سیاست‌های پولی و مالی اقتصاد کشور را سامان بخشید.

در واقع ایران با وجود در اختیار داشتن بیش از 37 میلیارد تن ذخایر معدنی غنی به‌ ارزش 770 میلیارد دلار و همچنین با داشتن 64 نوع ماده معدنی در رتبه 15 کشورهای معدندار دنیا قرار گرفته و این در حالی است که با وجود این حجم عظیم از ثروت معدنی نه تنها سهم چشمگیری را از اقتصاد جهانی به خود اختصاص نداده بلکه در داخل کشور نیز معادن تنها سهم 1 درصدی از تولید ناخالص ملی را در اختیار دارند. این در حالی‌ است که منابع معدنی ضمن ایجاد پشتوانه قوی برای سرمایه‌گذاری می‌تواند نقش بسزایی را نیز در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

براساس آمارهای جهانی به ازای هریک شغل مستقیم در بخش معدن 17 شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد، هدایت سرمایه‌ها به بخش معدن راهگشای کشور در زمینه اشتغال خواهد بود. البته از آنجاییکه 12 درصد از خاک کشور روی کمربند عناصر فلزی و بنیادی آهن، مس، سرب و روی قرار گرفته که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها علاوه بر سودآوری بالا موجبات اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را فراهم می‌آورد. البته دراین راستا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همانگونه که از نام آن مشخص است، سازمان توسع های است که از سال 79 و به منظور بررسی، تهیه و اجرای طر حهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالورژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای طرح‌های اکتشافی تاسیس شده و توانسته با تکیه بر دانش بومی و به کارگیری فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

لازم به ذکر است که ایمیدرو یکی از استراتژی اصلی خود را نظارت بر شرکت‌های عملیاتی قرار داده و با توجه به وجود ظرفیت و قابلیت‌های متنوع جغرافیایی موجود در کشور قصد دارد با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم و منطقی زمینه حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بخش صنایع و معادن ایجاد کند.

همچنین این سازمان در راستای پیشبرد اقتصاد مقاومتی با اجرای طرح‌های مختلف در زمینه احداث کارخانجات و توسعه صنعت فولاد، مس و آلومینیوم نقش بزرگی در توسعه صنایع و معدن کشور داشته است. از برنامه‌های آتی شرکت ایمیدرو، با وجود تحریم‌های تحمیلی حاکم بر کشور می‌توان به جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع و معادن اشاره کرد که به توسعه هرچه بیشتر معادن کشور کمک بزرگی خواهد کرد. باید یادآور شد که سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف معادن همیشه از ریسکی بالا برخوردار بوده است اما سهم 50درصدی سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف حاکی از عزم راسخ این سازمان در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا