رشد 5 برابري تعداد اختراعات مركز نوآوري پارك علم و فناوري يزد

رييس پارك علم و فناوري يزد با اشاره به سال نوآوري و شكوفايي، از رشد 5 برابري تعداد اختراعات مركز نوآوري پارك خبر داد.

دكتر حسن حسيني‌نسب  پارك علم و فناوري يزد را تنها پارك داراي مركز نوآوري در سطح كشور عنوان و تصريح كرد: با حمايت‌هاي صورت گرفته از اين مركز، تاكنون تعداد 150 طرح در مركز نوآوري پارك پذيرش شده است و خوشبختانه نتايج مثبتي از جمله 5 برابر شدن تعداد اختراعات در مقايسه با سال گذشته را در آن شاهد بوده‌ايم.

وي انجام امور زيرساختي و زيربنايي را از مهمترين رويكردهاي پارك علم و فناوري يزد در سال گذشته ذكر كرد و افزود: در همين راستا تملك مركز اقبال و زمين 70 هكتاري طرح جامع پارك واقع در مجاورت طرح جامع تربيت بدني با حمايت‌هاي خوب مهندس فلاح زاده استاندار يزد و همچنين همكاري سازمان مسكن و شهرسازي استان پيگيري شده است و تا چند روز آتي به نتيجه نهايي خواهد رسيد.

دكتر حسيني نسب ادامه داد: پارك علم و فناوري يزد در سال 1387 همچنان پيگير اين موضوع خواهد بود و به دنبال آن عمليات مقدماتي اجراي طرح مانند حصاركشي و طراحي را آغاز مي‌نمايد.

وي در خصوص اعتبارات صرف شده در اين خصوص گفت: 4 ميليارد ريال بدهي پارك علم و فناوري به سازمان مسكن و شهرسازي در سال گذشته بوده و 10 ميليارد ريال باقيمانده نيز به صورت كمك به پارك از سوي استانداري پرداخت خواهد شد.

رييس پارك علم و فناوري يزد در ادامه اظهار داشت: به منظور خارج شدن از وضعيت اجاره نشيني و تامین فضای مناسب استقرار شرکت‌های مراکز رشد پارک و نیز فضای نمایشگاهی و آزمایشگاهی، طراحی فاز دوم ساختمان مرکز رشد و نمایشگاه مرکز فناوری اقبال با زیربنای 8500 مترمربع آغاز و در سال جاري طي مدت 12 ماه ساخته خواهد شد.

وي اضافه كرد: با اجراي اين طرح مساحت مذكور به فضاي 16 هزار مترمربعي كنوني مركز اقبال افزوده خواهد شد.

دكتر حسيني‌نسب در بخش ديگري از اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: سال گذشته در زمينه استقرار شركت‌هاي مختلف در پارك علم و فناوري يزد فعاليت‌هاي خوبي انجام گرفت، به طوري كه قريب به 180 شركت در مراكز مختلف رشد، پيش رشد و همچنين مراكز رشد BT و IT و مركز موسسات، مستقر شدند كه اين ميزان زيادتر و جلوتر از برنامه استراتژيك پارك مي‌باشد.

وي همچنين تاكيد كرد: در راستاي حمايت بيشتر پارك علم و فناوري يزد از شركت‌هاي مستقر، با همكاري هيات امناء پارك مجوز حمايت از شركت‌ها از 6 ميليون تومان به 30 ميليون تومان در طول سه سال استقرار آنها در مركز رشد افزايش يافت.

وي اذعان داشت: پارك علم و فناوري يزد سال گذشته و در بحث مهيا نمودن مسائل رفاهي و تفريحي شركت‌هاي مستقر در پارك پيگيري‌هاي خوبي را در زمينه زيرساختي لازم نموده است و به زودي وسايل آن مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت. البته در سال جاري ايجاد فضاي ورزشي و نمازخانه جديد مركز در دست اقدام مي‌باشد.

رييس پارك علم و فناوري يزد بيان داشت: پارك در زمينه رفع مشكلات قانوني شركت‌هاي مستقر در پارك همچون پرداخت ماليات، عوارض گمركي و ساير عوارض معمول شركت‌ها نيز طي جلسات متعددي كه با مسئولين ذيربط داشته، فعاليت‌هاي خوبي انجام داده است.

وي اضافه كرد: همچنين در راستاي سياست‌ حمايت‌هاي مالي پارك ضمن فعال‌تر نمودن صندوق پژوهش و فناوري، تلاش شد تا كليه بدهكاري‌هاي به صندوق توسط افراد و شركت‌ها بازپرداخت گردد. مدت زمان بازپرداخت تسهيلات اعطاء شده به شركت‌ها نيز از دو سال به سه سال افزايش يافت كه كمك بزرگي براي شركت‌ها بود.

دكتر حسيني نسب گفت: پارك علم و فناوري يزد در مورد حمايت از نخبگان نيز در زمينه‌هاي طرح جامع شناسايي نخبگان و همچنين استقرار آنها همكاري نموده و آنها را در برگزاري جلسات، نشست‌ها و همايش‌ها حمايت كرده است.

وي يادآور شد: در سال گذشته و با هدف به معرض ديد قرار دادن محصولات شركت‌هاي مستقر در پارك، جشنواره‌هاي متعددي از جمله جشنواره اختراعات و ابتكارات، جشنواره ملي ايده‌هاي برتر و جشنواره كاريكاتور در زمينه درك عمومي از بيوتكنولوژي به ميزباني پارك علم و فناوري يزد برگزار شد.

وي در مورد جشنواره ملي ايده‌هاي برتر گفت: در جشنواره پارسال تعداد يك‌هزار و 118 ايده‌ي جديد از سراسر كشور جمع‌آوري شد كه به تعداد حدود 20 نفر نيز در اين راستا جوايزي ارزنده اهداء شد.

رييس پارك علم و فناوري يزد اظهار داشت: پرسنل پارك نيز در جوانب مختلفي همچون ارائه مقالات در سطح بين‌الملل موفق ظاهر شدند به طوري كه مقالات آنها به همايش كشورهايي مانند اسپانيا، كره جنوبي و ... راه يافته است. همچنين تورهاي علم و فناوري به سوريه و دبي انجام گرفت كه زمينه عقد قراردادهايي را با كشورهاي مختلف فراهم نمود.

وي پيگيري مصوبات سفر رياست جمهوري به استان يزد شامل موضوعاتي همچون كريدور علم و فناوري، مركز انتقال تكنولوژي و ايجاد مركز داده موسوم به DATA CENTER ، همچنين پيگيري، راه‌اندازي و حمايت از مراكز اقماري رشد پارك در شهرستان‌هاي يزد، توسعه مركز نواوري پارك در زمينه‌هاي مختلف و جديدي همچون كشاورزي، مكانيك، پزشكي و انرژي‌هاي نو را از ديگر سياست‌هاي پارك در سالجاري عنوان كرد.

دكتر حسيني نسب در پايان ابراز اميدواري كرد؛ پارك علم و فناوري يزد الگوي مناسبي براي ساير نقاط كشور باشد و تجربيات پارك يزد در مناطق مختلف كشور مورد استفاده قرار گيرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا