توضیحات مدیر عامل سازمان آتش نشانی با حضور خبر نگاران یزدفردا در مورد حادثه بلوار دانشگاه صفائیه یزد
د ر پی انتشار خبر گزارش تصویری و خبری از تصادفی وحشتناک در بلوار دانشگاه صفائیه یزد در ساعاتی قبل به دعوت مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یزد تعدادی از خبر نگاران یزدفردا از این سازمان بازدید نموده و ازنزدیک با عملکرد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی آشنا شدند .
در ابتدا مهندس حیدری ضمن تشکر از حساسیت رسانه ها در مورد حوادث و عملکرد نیروهای امدادی وتاکید بر ایجاد رابطه تنگاتنگ بین رسانه ها و نیروهای امدادی در جهت آشنائی مردم با مواردضروری که بعضا باعث افزایش صد درصدی کمک رسانی خواهد بود گفت :عملکرد دقیق و سریع نیروهای امدادی باعث ایجاد آرامش خاطر در شهروندان است و این امر بدون کمک مردم میسر نخواهد بود .
وی در ادامه افزود :در بسیاری از حوادث ما شاهد بروز مسائلی از جمله استرس در افراد حواشی این حوادث هستیم که باعث می شود در انعکاس به موقع و دقیق مورد اشتباهاتی صورت پذیرد و موارد به محلهائی که ارتباطی به موضوع ندارند اطلاع داده شده و همین امر باعث افزایش زمان حضور نیروهای امدادی می شود .
مهندس حیدری در ادامه با تاکید بر کنترل لحظه به لحظه مدیران و مسئولان سازمان بر نحوه ارائه خدمات امدادی توسط پرسنل امدادگر افزود :خوشبختانه ما با استفاده از جدید ترین ابزار روز دنیا کلیه تحرکات نیروهای امداد گر را کنترل نموده و تاخیر در زمینه امداد رسانی به هیچ وجه قابل توجیه نیست و شهروندان با اطمینان به بخش های امدادی است که با اطمینان خاطر بیشتر به زندگی روزمره خود و فعالیت های اجتماعی می پردازند.
وی در ادامه با اشاره به انعکاس خبر حادثه بلوار دانشگاه صفائیه توسط یزدفردا اشاره نموده وافزود :پس از حادثه و انتشار گلایه های شهروندان در یزدفردا موضوع را شخصا پیگیری نموده و آن چیزی که به ما اطمینان بیشتر می دهد کنترل کلیه تماس ها توسط نرم افزار های پیشرفته است که کلیه تماسهای تلفنی شهروندان و بی سیم های سازمان توسط این نرم افزار ثبت شده و نگهداری می شود .
وی در ادامه افزود :در این مورد اولین تماسی که با سازمان برقرار شده ساعت 21:12 دقیقه بوده که متاسفانه با توجه به استرس زیاد تماس گیرنده هم از نوع حادثه و هم آدرس به صورت مبهم اطلاع داده شده و تماس دیگری در ساعت :21:17دقیقه با سازمان گفته می شود که بلافاصله نیروهای امدادی اعزام و در ساعت 21:20 دقیقه تائید حضور در محلشان به سازمان اعلام شده است .
و پس از حضور عوامل سازمان در محل بدلیل قرار گفتن خودرو در زیر تیر برق نیروهای امدادی بالاجبار منتظر حضور جراثقال نیروهای امدادی شرکت توزیع برق شدند و پس از انتقال تیر برق از محل اقدام به نجات مصدومین از داخل خودرو نمودند .
وی در ادامه افزود :البته یکی از عوامل مهم در نجات مصدومین خونسردی اطرافیان و نیروهای امدادی است که بتوانند با حرکتهای منطقی و اصولی حادثه دیدگان را نجات داده واز وارد نمودن صدمات دیگر به آنها جلوگیری شود .
به گزارش خبر نگار یزدفردا در ادامه این بازدید خبرنگاران یزدفردا به اتفاق مسئولین شیفت سازمان و مدیر عامل سازمان از محل اتاق کنترل نرم افزاری سازمان بازدید نموده و از نزدیک با عملکرد این واحد آشنا شدند .
بر اساس همین گزارش مسئول کنترل سیستم با ارائه توضیحات کافی در مورد عملکرد سیستم مکالمات زمان حادثه را برای همکاران یزدفردا بازبینی نموده و تمامی موارد از لحظه تماس شهروندان و صدای کلیه مکالمات پرسنل سازمان و شهروندان در حضور خبر نگاران یزدفردا باز بینی شده واز اولین تماس تا لحظه حضور پرسنل زحمتکش امدادی آتش نشانی و اتمام ماموریت امدادی مجدادا کنترل شد .
در این بازدید فرمانده شیفت سازمان در زمان حادثه آقای امیر جنگلی مواردی را برای خبر نگاران توضیح داد
امیرجنگلی فرمانده یکی از شیفت های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر یزد با اشاره به تماس های مزاحمی بعضی از شهروندان در مورد بعضی از تناقضات زمانی شاهدان حوادث با مدارک سازمان گفت :البته از لحظه ای که طی تماس تلفنی حا دثه ای را به ما اطلاع می دهند و آژیر داخلی سازمان جهت حرکت ماموران امدادی به صدا در می آید تا لحظه حضور نیروهای امدادی در محل را زمان حضور محاسبه می نمائیم و همه تلاش نیروهای امدادی کم نمودن زمان اعزام تا حضور در محل می باشد و البته که شاهدان بیشتر لحظه وقوع حوادث تا حضور نیروها را ملاک قضاوت خود قرار می دهند .
وی در ادامه افزود :البته که اطلاع رسانی به موقع و دقیق شهروندان به نیروهای امدادی مرتبط کمک مهمی در حضور به موقع در محل حادثه است که در بسیاری از موارد ما شاهد تماسهائی هستیم که در اثر از دست دادن کنترل تماس گیرنده به جای تماس با اورژانس با آتش نشانی و یا بالعکس تماس می گیرند که موارد را بیشتر به ارگانهای مرتبط منعکس می نمائیم که همین امر باعث تاخیر در خدمات رسانی می شود و یا در تماس خود با دادن آدرس های نادرست و یا اشتباه باعث دیر رسیدن مامورین می شوند.
وی در مورد حادثه بلوار دانشگاه افزود تماس دریافتی ما راس ساعت 17 :21 دقیقه بود که با توجه به داشتن دو اکیپ یکی در محل ایستگاه حمیدیا واقع در بلوار شهید دشتی و اکیپ سیار واقع در میدان شهرک دانشگاه و نزدیکی اکیپ سیار، ابتدا اکیپ سیار به محل اعزام و همزمان نیروهای ایستگاه حمیدیا نیز اعزام شدند که درست سه دقیقه بعد از اعزام ، نیروها در محل حاضر و اعلام نیاز جراثقال به نیروهای امدادی شرکت توزیع (121)توسط مرکز پیام سازمان انجام شد که با توجه به ترافیک مسیر و اعلام قبلی نیروهای 121 جراثقال در محل حاضر و کا رنجات حادثه دیدگان انجام شدوساعت 21:40 اتمام کار وتحویل افراد حادثه دیده به اورژانس اعلام شد .
در پایان یزدفردا ضمن تشکر از توجه مسئولین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به انعکاس مطالب در یزدفردا و توجه به نظرات مردمی و افکار عمومی برای تمامی زحمتکشان ونیرو های زحمتکش این سازمان آرزوی توفیق روز افزون نموده و امید واریم که انشالله با رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمائی و رانندگی دیگر شاهد چنین حوادث تاسف آوری نباشیم .
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 16,ژانویه,2025