دیدار ایسنا با آذر یزدی

راوی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»‌ كه دوران نقاهت را پس از مرخصی از بیمارستان در منزل پسرخوانده‌ خود در كرج می‌گذراند، در دیدار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هم از تنهایی و روزگار گله دارد و هم می‌گوید كه راضی است و كاری نمی‌توان كرد.
او به این اشاره می‌كند كه دوستان غایب زیادی در سراسر ایران دارد، اما می‌گوید: الآن زندگی من نباید این‌طور باشد كه پول دوا و درمان نداشته باشم. در این سن و سال و با این وضع باید پرستار داشته باشم.
آذریزدی كه چند سال پیش هم برای زندگی از یزد به كرج آمده و دوباره به شهرش بازگشته، درباره‌ آمدن این‌بارش می‌گوید: تنها بودم و نمی‌توانستم خودم را اداره كنم. این شد كه از یزد فرار كردم و به این‌جا (‌منزل پسرخوانده) پناه آوردم، كه به من محبت زیادی دارند. اما وقتی رسیدم، حالم بد شد و یك هفته‌ای در بیمارستان بودم.
او می‌گوید كه از زندگی طلب‌كار است و به هیچ‌كس بدهی ندارد. ‌همش خدمت كردم، همیشه صرفه‌جویی كردم و سوختم. هرگز جز مهمانی و این‌جا، غذای خوب نخوردم. لباس خوب نپوشیدم. بعضی‌ها به‌خاطر صرفه‌جویی می‌گویند خسیس‌ام، اما وقتی درآمد ندارم، صرفه‌جویی می‌كنم. ولی بدنام نشدم، بدی نكردم و الهی شكر!
این نویسنده‌ پیشكسوت كودكان و نوجوان كه كتاب‌هایش را چندی پیش به كتابخانه اهدا كرده بود، ‌٥٠٠هزار تومان بن كتاب می‌گیرد و ‌٥٠٦هزار تومان كتاب می‌خرد؛ كتاب‌هایی را كه لازم داشته، مثل فرهنگ لغت.
همچنان تنها لذت زندگی‌اش، كتاب خواندن است و می‌گوید: سرم را كه توی كتاب می‌كنم، مثل یك آدم مست، دنیا روی سرم خراب می‌شود. این تنها لذتی است كه می‌شناسم.
این روزها بیش‌تر كتاب‌های مربوط به پیری را در زمینه‌ روان‌شناسی، تغذیه‌ و دارو می‌خواند. كتاب آشپزی «از سیر تا پیاز» نجف دریابندری و فهیمه راستكار را هم در كتابخانه‌اش دارد، كه آن‌ را بسیار مفید و از كتاب رزا منتظمی هم بهتر می‌داند.
آذریزدی همچنین شرط كتاب‌خوان شدن را برداشتن ممیزی عنوان می‌كند.
اما نام این نویسنده همیشه همراه است با «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»... می‌خواسته برای بچه‌هایی كه مثل خودش كتاب نداشته‌اند، كاری بكند، كه این قصه‌ها را می‌نویسد.
اولین جلد مجموعه را سال ‌١٣٣٥ منتشر می‌كند كه با گذشت سال‌ها همچنان مورد توجه است. می‌گوید، با اخلاص كار كرده كه كارهایش ماندگار شده‌اند.
بیست و سه عنوان كتاب برای بچه‌ها نوشته و تصحیح «مثنوی» مولوی را انجام داده كه تأكید می‌كند، برایش ادعای زیادی هم دارد.
مهدی آذریزدی كه ازدواج نكرده است، خاطره‌ای را بازگو می‌كند از سخنرانی در یك دبیرستان دخترانه. آن‌جا به پرسشی درباره‌ ازدواج نكردنش دو پاسخ داده؛ یكی شوخی و دیگری جدی. شوخی این‌كه: من با زن دیوانه نمی‌توانم زندگی كنم؛ چرا كه زن اگر عاقل باشد، زن من نمی‌شود! و جواب جدی این‌كه: پیش نیامده؛ با استناد به این گفته‌ آناتول فرانس كه پیشامدهای حساب‌نشده‌ زندگی، خدایان روی زمین‌اند.
به گزارش ایسنا، پیرمرد ‌٨٥ساله‌ متولد محله‌ خرمشاه یزد، تكیه‌گاه این روزهایش را از سال‌های ‌١٣٢٧، ‌١٣٢٨ دارد. زمانی در یك عكاسی كار می‌كرده و یك پسربچه‌ هفت، هشت‌ساله‌ بی‌سواد برای كار آن‌جا می‌رود. وقتی به‌خاطر سواد نداشتن، ناامید از گرفتن كار روی پله‌ها گریه می‌كرده، آذریزدی با پیشنهاد همكارش، او را پسر خود می‌داند. بهش گفتم پسر من و حالا بچه‌هایش به من می‌گویند پدربزرگ.
از كوچه پس‌كوچه‌های محله‌ خرمشاه یزد و دیوارهای كاهگلی تا گوهردشت كرج در دل این پاییز سرد، همسفر تنهایی شده تا از تنهایی فرار كند، با دوستان غایبی كه همسفر داستان‌هایش شده‌اند و عنوان می‌كند، گاهی یك تلفن‌شان قند توی دلش آب می‌كند.
هرچند بی‌حوصله‌ است و می‌گوید حوصله‌ رفتن و آمدن و گزارش ندارد، اما با روی باز و شوخی‌های همیشگی‌اش پذیرای‌مان شد و به یادگار نوشت: «من همیشه این مشكل را دارم كه وقتی می‌خواهم چیزی بنویسم، انقدر حواسم پرت می‌شود كه از همیشه بدتر می‌نویسم. درست مثل حالا كه اصلا هوش و حواسم را گم كرده‌ام. عیبی هم ندارد. زندگی پر از این پست و بلندهاست. همش هم خوب است. مهدی آذریزدی ‌٢١/٩/٨٦ »

ناشر کتابهای آذر یزدی:

عدم جمایت، آذر را آزرده است، از 3000 جلد کتاب، تنها 40 جلد به فروش رسید!


سید محمد موسوی، مدیر اجرایی انتشارات اندیشمندان یزد، در گفت و گو با (ایسنا)-منطقه یزد، در این خصوص اظهار داشت: ما با یك شوق و ذوق خاصی آثار آذریزدی را چاپ كردیم، ولی بر خلاف توقع و انتظار هیچ استقبالی(!) از كارهای وی نشد.

برای آذریزدی بزرگداشت‌هایی برگزار كردند، اما چیزی كه در مورد وی مهم است، آثار او می‌باشد و این اهمیت دارد كه ما از افكار وی استفاده كنیم و آن را در بین كودكان ایران زمین نشر دهیم.

وی با اشاره به اینكه همه می‌دانیم آذریزدی به عنوان پدر ادبیات كودك شناخته شده، در خصوص چاپ آثار آذریزدی تصریح كرد: ما آثار آذریزدی را با حقوق كارمندی به چاپ  ‌می‌رسانیم و

مسئولین‌ كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان از آثار این نویسنده حمایت نمی‌كنند، در صورتیكه مدعی رشد كودكان و نوجوانان هستند به طوریكه آذر یزدی در مدتی كه در بیمارستان بستری شده بود سراغ آثار خود را می‌گرفت، ولی با توجه به حال بد وی ما نمی‌توانستیم به او بگوییم كه3عنوان كتاب چاپ شده او به دلیل عدم حمایت مسئولین فرهنگی در انبار خاك می‌خورد.

تیتراژ كتاب قصه‌های ساده آذر یزدی 3000 جلد بوده است كه 2960 جلد از آن در انبار مانده و تنها40 كتاب آن به فروش رفته،با این وجود تاكنون 3 كتاب آذر یزدی به نام‌های "قصه‌های ساده، مجموعه شعر قند و عسل و مثنوی بچه خوب" چاپ شده است و 2 اثر چاپ شده از این نویسنده به نام "گربه تنبل و یك گربه ناقلا" چاپ نشده كه نیاز به حمایت مسئولین دارد.

موسوی با اشاره به تلاش‌های گسترده دوستان آذریزدی در كشور خاطر نشان ساخت: ما تلاش می‌كردیم با چاپ آثار آذر یزدی وی را تشویق كنیم كه دوباره اثر جدیدی را خلق كند، اما با عدم حمایت كانون پرورش فكری كودكان مواجه شدیم.
این ناشر در پایان متذكر شد: اگر ما آثار آذریزدی را چاپ و در كشور خودمان پخش كنیم مایه افتخار یزد است و باید گفت، در میان مسئولین فرهنگی تنها مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از اثر قبلی آذریزدی حمایت كرد.

گفتنی است؛ سید محمد موسوی با تحصیلات كارشناسی كتابداری از تهران هم اكنون كارمند كتابخانه وزیری یزد می‌باشد و از دیگر افتخارات وی می‌توان مدیر اجرایی انتشارات اندیشمندان، مدیر انتشارات ریحانه ‌الرسول یزد به مدت 3 سال و ناشر نمونه یزد را نام برد و تا كنون در حدود 600 عنوان كتاب را نشر داده است.


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا