تغییر در فرمول محاسبه گاز وبرق از نیمه اسفند سال گذشته با اعمال فرمول جدید در تعرفه گاز آغاز و با تغییر فرمول محاسبه برق در ابتدای سال جاری ادامه یافت.

به گزارش يزدفردا به نقل از ايسنا "فرمول جدید تعرفه گاز که از نیمه دوم اسفند سال گذشته اعمال شده است،یزد در ردیف استان های مازندران و گلستان و مناطق معتدل محاسبه شده است،در حالیکه استان های مجاور یزد نظیر خراسان جنوبی،کرمان،و یا استان هائی با آب وهوای مشابه نظیر سمنان در ردیف مناطق سرد محاسبه شده اند.

در دستورالعمل تعرفه گاز مناطق سرد1،2،3،معتدل وگرمسیر پیش بینی شده وحق بخشودگی مناطق سرد 2برابر مناطق معتدل است.

اما در ابتدای سال جاری نیز فرمول محاسباتی برق استان تغییر کرد.

در تقسیم بندی وزارت نیرو مناطق گرمسیر1،2،3،4و غیر گرمسیری وجود داردکه در این بخش به غیر از شهرستان های بافق وطبس سایر نقاط استان غیرگرمسیر محاسبه می شوند

الگوی مصرف در مناطق غیرگرمسیر در تابستان 300 و در مناطق گرمسیر چهار 500کیلو وات است.

در این زمینه دکترحسین ابرقوئی مدير كل هواشناسي استان يزد با اشاره به شرايط ويژه آب و هوايي استان گفت: يزد به دليل دارا بودن فصل‌هاي گرم و سرد هم در محدوده استانهاي گرمسير و هم استان های سردسير است .

وی با اشاره به تغييرات در دستورالعمل محاسبه تعرفه گاز و برق استان با توجه شرايط آب و هوايي آن خاطر نشان كرد:حرارت به تنهائی نمی تواند تعیین کننده اقلیم باشد بلکه تبخیر، تشعشع،ابرناکی،میزان بارندگی، وضعیت پستی وبلندی وارتفاع از سطح دریا نیز باید در شرایط اقلیمی یک استان لحاظ شود .

وي در ادامه به دستورالعمل محاسبه تعرفه گاز اشاره وتاکید کرد:‌منبع آماري بازرگاني براي رده بندي آب و هوايي استان سايت هواشناسي بوده ولي هواشناسي اطلاعاتي دراين زمينه در اختيار بازرگاني قرار نداده چرا كه براساس آمارهاي دراز مدت، يزد در رده بندي اقليمي در رديف استاهاي سمنان، كرمان و بخشي از خراسان و جزو مناطق سردسير 2 است.

وي در ادامه به دستورالعمل جديد وزارت نيرو و غیر گرمسيري بودن استان اشاره و تاكيد كرد: يزد هم در محدوده‌ استانهاي گرمسير و هم سردسير است و نمي‌شود گفت چون سردسير است گرمسير نمي‌تواند باشد چرا كه اين موضوع از نظر علمي غلط است.

وي به خوزستان اشاره و تاكيد كرد: استاني مثل خوزستان گرمسير است چرا كه درجه حرارت صفر ندارد و در زمستان نبايد گازي مصرف كند.

وي سپس به پارامتر رطوبت به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در آب وهوا اشاره و خاطر نشان كرد:‌رطوبت نسبي يزد همانند استانهاي گيلان یا مازندران نيست چرا كه در رطوبت نسبی هوای استان از نیمه دوم خرداد تا اواخر تابستان در برخی مواقع به زیر 5 درصد می رسد که تحمل آن برای انسان بسیار مشکل است.

وي سپس با اشاره به دو عامل درجه حرارت بالا همراه با رطوبت به عنوان فاکتورهای اساسی در گرمسیری بودن اشاره و خاطر نشان كرد: با وجود اینکه ماکزیمم درجه حرارت در دشت یزد- اردکان در بسیاری از سال ها بالای 46 درجه می باشد ولی چون میانگین درجه حرارت در این منطقه برابرآمار موجود 7/39درجه است وبه 40درجه نمی رسد در مناطق گرمسیر نیست.

ابرقوئی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به پايين بودن رطوبت نسبي، گرما در اين منطقه كشنده است و به غير از برق بايد در تعرفه آب نيز از بخشودگي استفاده شود که با توجه به پائین بودن رطوبت نسبی این گرما از گرمای خوزستان وهرمزگان نیز شکننده تر است.

ابرقوئي خاطر نشان كرد: رطوبت نسبي به كاهش گرما كمك مي كند و چون درمناطق كويري رطوبت كمي وجود دارد گرما در اين مناطق كشنده است.

مدیرکل هواشناسی در پایان تاکید کرد: آب يكي از فاكتورهاي مهم در تعديل آب و هواست و چون رطوبت نسبي يزد در ماههاي گرم سال زير 5 درصد است پس در ماههای گرم سال مردم روزهای خیلی گرمی را تجربه می کنند..

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا