رئيس شوراي شهر يزد گفت: حذف موجوديت شورا چه درسطح كلان كشور و چه در حكومت‌هاي محلي ياشهرداري‌ها، در حقيقت تاييد حكومت‌هاي فردي و ديكتاتوريست.

اسكندر اصلاني در گفتگو با خبرنگارسياسي ايسنا- منطقه يزد، در خصوص عملكرد شورا و تاييد موجوديت آن گفت: ارزيابي موفقيت هر شورايي نسبت به شوراي ديگر با عنايت به سلسله مراتب آن و شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي، جغرافيايي متفاوت خواهد بود، ولي اگر بخواهيم در سطح كلان قضاوت كنيم، شوراها با همه مسائل ومشكلاتي كه داشتند، عملكرد آنان مطلوب و بالاتر از حد انتظار بود.

وي افزود: شورا در موجوديت وهويت خود يك مفهوم ذهني است كه جزء ذات حكومت‌هاي محلي است و حذف موجوديت شورا، چه در سطح كلان كشور و چه در حكومت‌هاي محلي يا شهرداري‌ها، در حقيقت تاييد حكومت‌هاي فردي و ديكتاتوريست، زير سوال بردن شورا در حقيقت زير سوال بردن مردم است، چرا كه شورا در دنيا، ريشه در افكار عمومي و قانون و در ايران اسلامي علاوه بر آن ريشه در اعتقادات و باورها و قانون اساسي ايران اسلامي دارد و بر اساس اصول قانون اساسي از اركان تصميم گيري در اداره كشور هست.

رئيس شوراي شهر يزد تصريح كرد: شوراها از طريق آراء مستقيم مردم، براي مدت معيني انتخاب مي‌شوند،‌اگر نماينده‌اي به وظايف خود عمل نكرد يا نتوانست مسئوليتي را كه دربرابر مردم پذيرفته بخوبي انجام دهد، در همان دوره يا دوره بعد، مسلما حذف مي شود و اين خود نويد يك آينده مطمئن تري را مي‌دهد. در اين صورت است كه شخصيت‌ها در جامعه پرورش پيدا خواهند كرد و چهره‌هاي شايسته، شناخته‌تر خواهند شد و اما در مورد شوراي شهر يزد چه در دوره اول و چه در دوره دوم يكي از شوراهاي موفق و خدمتگزار بوده است.

وي افزود: شورايي كه در سه سال و نيم دوره خدمت خويش بيش از هفتاد درصد بودجه ساليانه شهر را در بخش عمراني هزينه نموده و اجراي صدها طرح و پرو‍ژه عمراني را با رعايت اولويت‌ها و نيازهاي عمومي هدايت كرده و از حداقل امكانات شهري استفاده نموده است.

اصلاني در مورد كارايي شوراها در روستاها گفت: ما هرگز نتوانستيم روستاها و روستائيان را بشناسيم،‌ روستائيان ما، نه چيزي كم دارند و نه چيزي كم گذاشته‌اند، جز اينكه با حداقل امكانات موجود، ساخته اند و با كمترين توقع و انتظار، بيشترين خدمت را به كشور داشته‌اند، شوراهاي روستايي هم كه بالاترين شناخت و دلسوزي را از روستا داشته‌اند، با شخصيتي كه دولت جمهوري اسلامي در كنار مردم به عنوان نماينده شوراي روستا، به اين عزيزان بخشيده واقعا در اين عرصه خوش درخشيده‌اند، آموزش در امر شوراييان، توان كاري آنان را تعالي خواهد بخشيد.

رييس شوراي شهر يزد در پايان در خصوص تعامل شوراي شهر با شهرداري خاطر نشان كرد: شورا يك سيستم ستادي وتصميم ساز و تصميم‌گير است و شهرداري يك نهاد صنفي و اجرايي است، اختلاف نظر و سليقه بين ستاد و صنف تا حدي طبيعي و موجب پايين آوردن خطاها و افزايش ضريب اطمينان در صحت و سرعت اجراست.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا