مهدی آذر یزدی به روایتی دیگر

یزدفردا "استاد «مهدی آذر یزدی»، فرزند «علی اكبر رشید خرمشاهی»، در «خرمشاه یزد» به دنیا آمد. پدرش شعر می سرود ولی مجموعه شعری از او باقی نمانده است. آذر یزدی تحصیلات مقدماتی فارسی و قرآن و عربی را نزد پدر، مادربزرگ و در «مدرسه خان» آموخت و همزمان با تحصیل، به زراعت و بنایی پرداخت. سپس در كارگاه جوراب فروشی مشغول به كار شد. آنگاه در «كتابفروشی یزد» و «گلبهار» اشتغال یافت.
كار در كتابفروشی نقطه عطفی در زندگی آذر یزدی جوان بود. او از یك سو در میان دوستان خاموش، صبح را به شب می رساند و با آنها به حشر و نشر می پرداخت و از سوی دیگر چون كتابفروشی، یگانه مركز و مرجع اهل كتاب و مطالعه شده بود، برای آذر یزدی فرصتی بود تا با اهل علم و تحقیق و پژوهش آشنا شود. سال ها ممارست آذر یزدی با كتاب كه بدان بسیار عشق می ورزید از او فردی كتاب شناس و صاحب سبك و اندیشه ساخته بود.
سپس مهدی آذر یزدی به «تهران» مهاجرت كرد و در «چاپخانه علمی» مشغول به كار شد. او سال ها به غلط گیری و تصحیح نمونه های چاپی اشتغال داشت. بسیاری از انتشاراتی ها و كتابفروشی های مهم تهران چون «ابن سینا»، «امیر كبیر»، «خاور»، «بنگاه ترجمه و نشر كتاب» و ... شاهد زحمات توانفرسای او بوده اند. وی همواره با خواندن و آموختن به عطش سیری ناپذیر درونی خود پاسخ می گفت.
نكته جالب در خصوص شان علمی و فرهنگی استاد آذر یزدی پیوند درون سالكی طالب علم با دنیای سرشار از پاكی و پرراز و رمز كودكان است. او كه اوان جوانی را مصروف خواندن و آموختن و غنی ساختن درون اش كرده بود، در سن 35 سالگی به فكر احیای متون ادب فارسی برای كودكان به شیوه روایت گونه با نثری ساده و روان افتاد و با نوشتن مجموعه داستان «قصه های خوب برای بچه های خوب»، پای به عرصه بازنویسی قصه های كهن برای كودكان گذاشت و بدین وسیله چهره ای شد آشنا برای چندین نسل و تا آنجا پیش رفت و می رود كه شد پایه گذار و پیشكسوت ادبیات كودكان ایران.
استاد آذر یزدی علاوه بر بازنویسی قصه های كهن و داستان نویسی، شعر هم برای كودكان می سراید. زبان منظوم او نیز ساده و روان و سرشار از اندرز به كودكان است. او كودكان را به موانست با كتاب، دوری از ریا و تملق و یافتن معنای واقعی سادگی در زندگی و زندگی درویشانه و سرشار از آرامش و سلامتی دعوت می كند.
آذر یزدی با عشق به زندگی و میراث ادبی كهن سرزمین ایران و بهره گیری خلاق از ظرایف شعر و نثر پارسی، صمیمیتی بی ریا و سرشار از آرامش برای فرزندان جستجوگر و تشنه دانایی این سرزمین قلم زده است. برای آنان آثاری خلق كرده است كه با تكیه بر دانش صیقل یافته و زبان سلیس او، راه پیوند نسل امروز را با میراث كهن هموار می كنند. او به نیكی دریافته كه نسلی خوشبخت و سعادتمند و فرهنگ منش خواهد بود كه پشتوانه فرهنگ و ادبیات سرزمین خود را بشناسد و آن را گرامی دارد. نقش استاد مهدی آذر یزدی نقشی بسیار عمیق و تاثیر گذار در جامعه فرهنگی ماست؛ نقش حلقه كلیدی در اتصال و ارتباط نسل امروز با پشتوانه غنی روزگاران دیروز؛ نقش سرنوشت ساز كسی كه مانع گسیختگی فرهنگی امروز ما با دیروزمان گشته است.
شمار آثار استاد مهدی آذر یزدی به نظم و نثر به بیش از 30 اثر می رسد كه از آنها می توان چنین نام برد: دوره هشت جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب شامل دفتر های «قصه های كلیله و دمنه»، «قصه های مرزبان نامه»، «قصه های سندباد و قابوس نامه»، «قصه های مثنوی مولوی»، «قصه های قرآن»، «قصه های شیخ عطار»، «قصه های گلستان و ملستان» و «قصه های چهارده معصوم»؛ دوره ده جلدی «قصه های تازه از كتاب های كهن» شامل دفتر های «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حكایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه ها و مثل ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»؛ «گربه ناقلا»؛ «شعر قند و عسل»؛ «مثنوی بچه خوب»؛ «قصه های ساده برای نوآموزان»؛ «تصحیح مثنوی مولوی»؛ «گربه تنبل»؛ «خودآموز مقدماتی شطرنج»؛ «خودآموز عكاسی برای همه»؛ «قصه های پیامبران»؛ «یاد عاشورا»؛ «تذكره شعرای معاصر ایران»؛ «لبخند»؛ «چهل كلمه قصار حضرت امیر(ع)»؛ «دستور طباخی و تدبیر منزل»؛ «خاله گوهر» و ....
ایشان در سال 1343 به سبب نگارش كتاب قصه های خوب برای بچه های خوب از سوی «سازمان جهانی یونسكو» به دریافت جایزه نایل آمد. همچنین در سال 1345 برای نگارش كتاب های قصه های خوب برای بچه های خوب و قصه های تازه از كتاب های كهن از سوی بنیاد پهلوی، جایزه سلطنتی كتاب سال را به خود اختصاص داد. كتاب های وی از طرف «شورای كتاب كودك» نیز كتاب برگزیده سال شده اند. او در سال 1379 به سبب نگاشتن داستان های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد. همچنین چندین دفعه از سوی «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانة الرسول (س)» و ... برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شده است.
استاد مهدی آذر یزدی، وارسته ای دانا و درویشی بی ادعا است؛ درویشی درس آموخته در محضر خالق و خویش، بی كمك هیچ غیری؛ مردی با باری گرانسنگ از دانش و بینش و خلوت گزیده ای محصور در غوغای خاموش كتاب هایش. او بی تعلقی است رها، اما نه رها از دام دوست كه رهرو سرزمین مقدس دانش و بینش است. ارتباط او با معنویت علم و سادگی و بی پیرایگی اخلاقی او را به سرزمین دیگری رهنمون ساخت. سرزمینی ساده و بی تكلف و به دور از هر زشتی و پلیدی و پاك تر از هر زلالی كه در طبیعت خداوند وجود دارد، سرزمین دل و اندیشه كودكان كه سرشار از نیكی و منبع بكر و واقعی بركات خداوند اند. بی شك تناسب زندگی و دنیای درونی استاد مهدی آذر یزدی با عوالم كودكان كه بهترین عوالم جهان هستی است، از روی اتفاق و تصادف نبوده است. درونی بی ریا و مستغنی از منابع پرفیض هستی با دنیای كودكان پیوند خورده است و همه عناصر را از گذشته و حال به هم پیوند داده است و هویت جوان امروزی را كه برگرفته از فرهنگ و ادبیات این سرزمین است، جانی تازه بخشیده است. بی شك مردم ما قدر چنین ذخایر گرانبهایی را می دانند و زحمات و پشتكار وی را ارج می نهند و پیشانی سپاس بر آستان مقدس وی می سایند. اینك كه شوربختانه كتاب های درسی كودكان این سرزمین از نكات ادبی و اخلاقی و پند های انسان ساز كهن خالی است و از طرفی ترجمه نوشته های اساتیدی چون آذر یزدی در كتاب های درسی بیگانگان به كار می رود بر هر پدر و مادر دلسوزی است كه برای پالایش روحی فرزندان و آشنا سازی ایشان با فرهنگ ناب و كهن ایرانی، آنها را با این داستان های زیبا آشنا كنند و برایشان از آنها بخوانند.

منبع : سایت غول آباد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا