به یاد آذر به همت چهار تشکل فرهنگی استان در محل تالار شهید عباسپور برق منطقه ای یزد برگزار شد

یزدفردا "همزمان با روز فرهنگ عمومی مراسم تجلیل از مرحوم آذر یزدی به همت چهار تشکل فرهنگی استان در محل تالار شهید عباسپور برق منطقه ای یزد برگزار شد در این مراسم که جمعی ازعلاقه مندان و صاحبنظران امور فرهنگی استان حضور داشتند.
مهندس اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق به نمایندگی از برگزارکنندگان عشق وعلاقه سیری ناپذیر به کتاب و کتابخوانی را از خصایص مرحوم آذر یزدی ذکر کرد واز نقش ویژه آذر در ترویج ادبیات کودک و نوجوان تقدیر کرد وی با ذکر خاطراتی از آذر یزدی از پیشنهاد دعوت از آذر در زمان استانداری مهندس حمیدیا و تلاشهایی که برای حضور ایشان در یزد توسط استانداری انجام شد مطالبی بیان داشت . و از مسئولین و مدیران استان خواست برای تاسیس پژوهشکده ادبیات کودک و نوجوان آذر یزدی که از مصوبات سفر هیات دولت به استان است تلاش و اقدام نمایند. وی اظهار امیدواری کرد اینگونه همایش ها که در تجلیل از آذر یزدی برگزار شده و می شود موجب گردد تا افکار و آثار مهدی آذر یزدی در بین کشور های اسلامی بویژه فارسی زبانان گسترش یابد.در ادامه پیام حجه الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی ریاست جمهوری سابق کشورمان که بمناسبت برگزاری همایش یادآذر صادر شده بود قرائت گردید.
در بخشی از این پیام آمده است:
"مرحوم استاد آذر یزدی در شمار چشمه های گوارای بیداری و زیبایی عصر ما بود که از دل کویر تامل آفرین برآمد و بر بستر جان مردم از جمله کودکان و نوباوگان این مرز و بوم جاری شد. این پیر گوهر شناس را که بدون تردید اثرها و برکت های وجودی او همچنان در غیبت او نیز تداوم خواهد یافت باید به جد قدر شناخت"
در ادامه مراسم دکتر مهدی محقق از اساتید دانشگاه و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور تجلیل از شخصیت های ارزشمندفرهنگی و ادبی را ضروری دانست و استان یزد را از استانهای برتر کشور دانست که شخصیت های گرانقدری چون مهدی آذر یزدی به جامعه تحویل داده است وی از عدم توجه به شناساندن چهره های اثر گذار به جوانان و نوجوانان انتقاد کرد و تبعات آن را جبران ناپذیر دانست . دکتر محقق از مسئولان امر خواست تابیش از پیش قدر نخبگان فرهنگی را بدانند و بنحو شایسته درزمان حیات آنان ازخدماتشان تجلیل نمایند.
دیگر سخنران این همایش مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با ذکر خاطراتی از آذر یزدی اظهارداشت قصه های خوب برای بچه های خوب آذر یزدی برای سی و پنجمین بار تجدید چاپ شده است و این حاکی از تاثیر گذاری آثار آذر در بین کودکان و نوجوانان کشورمان است وی افزود مرحوم آذر یزدی همواره مورد احترام اهل فرهنگ و قلم بود و به انتخاب خود زندگی سعادتمندانه ای را برگزید که به وی اختصاص داشت.
اجرای کلیپ و سرود توسط اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سخنرانی دو تن از دوستداران آذر در بیان خصوصیات و آثار قلمی آذر از دیگر برنامه های این همایش بود.
مهدی آذر یزدی بعد از سالها خدمات گرانقدر فرهنگی و ادبی در سن 87 سالگی در هجدهم تیر ماه بعد از یک دوره بیماری به لقای معبود شتافت و در زادگاهش محله خرمشاه یزد آرمید.از وی بیش از 30 اثر در زمینه فرهنگی و ادبیات کودکان و نوجوانان به جامعه فرهنگ دوست کشور عرضه شده است.

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا