انتقاد شدید مشاور وزیر ارشاد به عملکرد مسئولین یزد در مورد مقبره آذریزدی


یزدفردا "مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ـ با حضور در منزل فرزندخوانده مهدی آذريزدی ـ از آمادگی اين وزارتخانه برای ساماندهی آثار، مقبره و منزل مهدی آذريزدی در شهر يزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «محمدعلی خواجه پيری» مشاور قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور به همراه جمعی از مسئولان و خبرنگاران خبرگزاری ايكنا شب گذشته (دوازدهم مهر) در منزل «محمد صبوری» فرزندخوانده مرحوم مهدی آذريزدی حضور يافتند؛ منزلی كه اگرچه امروز از «آذر» تنها نام و ياد و صندلی‌ خالی او را برای خود برگزيده، اما گويی آذريزدی به قول پسرخوانده‌اش هر آنجايی كه از او نامی باشد، حضوری قابل لمس دارد.

در اين بازديد ـ كه تا پاسی از شامگاه ادامه داشت ـ خواجه‌پيری ضمن اطلاع از نحوه ساماندهی آثار به‌جای‌مانده از آذريزدی توسط خانواده وی، روند فعاليت‌های انجام‌گرفته برای انتشار آثار باقی‌مانده از مرحوم آذريزدی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشريح كرد.

خواجه‌پيری با انتقاد از حواشی به وجودآمده در مراسم تشييع جنازه آذريزدی اظهار كرد: وضعيت امروز مزار مهدی آذريزدی و نيز روند تبديل خانه و ساير آثار به جامانده از وی به موزه و مركز فرهنگی مورد تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيست و حتی «سيد محمد حسينی»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی جديد نيز، اين موضوع را مورد تأكيد قرار داده‌ است.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده به مسئولان شهر يزد اعلام شده است كه اگر نسبت به تعيين تكليف وضعيت مزار وی و نيز بنياد «مهدی آذريزدی» و نيز موزه وی در محل خانه‌اش در يزد اقدامی صورت نگيرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود نسبت به ساماندهی اين اماكن و تبديل منزل و مقبره وی به يك مركز فرهنگی در شأن مهدی آذريزدی اقدام خواهد كرد.

انتشار «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مطابق خواسته آذريزدی

خواجه‌پيری همچنين با اشاره به روند انتشار آثار به جای‌مانده از مهدی آذريزدی اظهار كرد: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مؤسسه انتشارات اميركبير، تصميم گرفته شد كه آثار به جامانده از وی بنا به خواست خود مرحوم با فونت و صفحه‌آرايی پيشين آن تجديد چاپ شده و با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در كتابخانه‌های عمومی و نيز كتابخانه‌های مراكز قرآنی كشور توزيع شود.

«محمد صبوری»، فرزند خوانده مهدی آذريزدی نيز، در اين ديدار با بيان اينكه آذريزدی به دليل ناملايماتی كه در زمان حيات خود كشيده بوده باور نمی‌كرد كه دو جلد نهايی كتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را بتواند برای انتشار به اتمام برساند، گفت: آذريزدی در اواخر عمر به دليل اصرار برخی از دوستان و ما برای اتمام اين مجموعه، شروع به جمع‌آوری برخی از آثار و اسناد برای نگارش دو جلد پايانی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با موضوع «قصه‌های منظوم» و «داستان‌هايی از پيامبران» كرده بود كه ناتمام ماند.

سرنوشت نامعلوم چاپ آخرين آثار مهدی آذريزدی

وی افزود: با وجود آنكه مسئولان وقت مؤسسه انتشارات اميركبير با وی در ارتباط با تكميل و انتشار اين مجموعه به توافق رسيده‌ بودند، به دليل كهولت سن و بيماری وی نتوانست آن‌ها را تكميل كند و آن را برای تدوين نهايی در اختيار يكی از نويسندگان قرار داد. پس از درگذشت آذريزدی با وجود اينكه بيان شده بود كه اين آثار برای تدوين و گرد‌آوری نهايی در اختيار بازماندگان وی قرار خواهد گرفت، اما اين موضوع تحقق نيافت و داستان‌ها بدون رضايت و تمايل خانواده وی در دست اين فرد و انجمن‌ مرتبط با وی باقی ماند و جدای از اين ادعای مالكيت معنوی بر آن‌ها نيز مطرح شد كه با توجه به صلح‌نامه رسمی موجود كه سرپرستی تمامی آثار و اموال او را در اختيار من قرار داده است، به هيچ وجه نمی‌تواند صحت و سقم داشته باشد.

صبوری ادامه داد: انتظار من اين است كه حداقل در مقام كسی كه بيش از نيمی از عمر خود را با وی گذرانده‌ام، برای انتشار آثار وی مورد مشورت قرار بگيرم تا داستانی به نام او و برخلاف نثر و قلم او منتشر نشود.

وی همچنين از آماده شدن دومين جلد از مجموعه اشعار مهدی آذريزدی به كوشش فرزندش ـ نوه آذريزدی ـ برای انتشار خبر داد.

يادآوری می‌شود «محمد ملك‌ثابت»، مسئول حوزه هنری استان يزد، در مرداد ماه سال جاری در گفت‌وگو با ايكنا از در دست ساخت بودن مقبره برای مرحوم آذريزدی خبر داد و اظهار كرد: طرح‌ريزی ابتدايی اين موضوع به همراه تشكيل يك تالار و كتابخانه در كنار مزار استاد آذريزدی برنامه‌ريزی شده كه هنوز به مرحله اجرا نرسيده است، اما در حال حاضر سنگ قبر و حريم‌سازی برای مقبره وی شروع شده و تا پايان روز چهارشنبه 28 مرداد سال جاری سنگ مزار وی نصب خواهد شد و علت تأخير آن تا به امروز نيز به دليل تعلل پيمانكار در ايجاد حريم‌سازی برای اين محوطه بوده است.

ملك‌ثابت در ارتباط با طرح بنياد آذريزدی در استان يزد نيز گفت: بر اساس جلسه‌ای كه با جمعی از هنرمندان، معاون فرهنگی استانداری و نيز معاون سياسی و امنيتی استان يزد برگزار شد قرار بر اين شد كه تا پايان ماه رمضان امسال اساسنامه بنياد آذريزدی تهيه شده و اين بنياد در حيطه تخصصی ادبيات كودك و نوجوان شروع به فعاليت كند.

وی تمامی فعاليت‌های اين بنياد را متوجه حوزه ادبيات دانست و گفت: برنامه‌هايی مانند برگزاری جايزه ادبی آذريزدی و نيز تأسيس يك مؤسسه انتشارات با هدف كمك به نشر آثار پيرامون حوزه ادبيات كودك و نوجوان از مهمترين برنامه‌هايی است كه برای اين بنياد برنامه‌ريزی شده است و با افتتاح آن، به تدريج عملی خواهد شد

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا