میرزا محمد کاظیمنی

مدیر بنياد فرهنگی و پژوهشی ريحانه الرسول

مدیرکل اسبق ارشاد و فرهنگ اسلامی استان یزد
مرحوم مهدی آذر یزدی انسانی وارسته ، مهربان و سخت کوش بود.علاوه بر خدمات بزرگ فرهنگی که در عرصه ادبیات کودکان انجام داد در حوزه های دیگر علم و فرهنگ نیز فعالیت های ارزنده ای مانند:

ترجمه قرآن مجید ، شرح مثنوی معنوی ، تصحیح دیوان حافظ شیرازی و ...به منصه ظهور رسانید . وی از خلق و خوی خاصی برخوردار بود که باید علت آن را تربیت خانوادگی ، مشکلاتی که در دوران کودکی و جوانی با آن روبرو بود و نحوه زندگیش دانست .به طور مثال هنگامی که اولین جلد از کتاب ((قصه های خوب برای بچه های خوب))منتشر شد نه تنها ابراز وجود و تفاخر نکرد بلکه خود را یک هفته در خانه حبس کرد چرا که می گفت :به خاطر چاپ کتاب از مردم خجالت می کشد .ایشان روزهای مدیدی در خانه با حداقل امکانات به سر می برد . ضمن مطالعه عمیق متون ، آنها را به زبان ساده تدوین می کرد و در اختیار مردم قرار می داد.
از جمله مسائلی که همواره با آن دست به گریبان بود مسائل و مشکلات مادی بود که برای انتشار کتابهایش و حتی امرار معاش با آن روبرو بود اما ایشان با مناعت طبع آنها را پشت سر می گذاشت، چرا که باور داشت آزادگان تهیدستند.

به یاد می آورم زمانی به اتفاق آقای مسجد جامعی ، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، به ملاقات ایشان رفتیم.ملاحظه کردم در اتاق کاهگلی مخصوص خودش، مقداری دانه انگور در کیسه ای نایلونی وحود دارد. سوال کردم استاد!چرا انگورها را دانه کرده اید ؟ لبخندی زد و گفت : ((دانه نکردم، دانه خریدم))با کنجکاوی علت را پرسیدم .گفتند:((رفته بودم کتابخانه شرف الدین علی ، هنگام بازگشت دیدم میوه فروش انگور های بسیار مرغوب و تازه ای دارد، خواستم بخرم ، دیدم اگر انگور بخرم پولی برای خریدن کتاب ندارم.لذا اول کتاب را خریدم ، پول مختصری برایم ماند که با آن توانستم فقط دانه های انگور باقیمانده ته سینی را بخرم!!))

بعضا متوجه می شدم ایشان برنج شکسته خریداری می کنند تا ضمن صرفه جویی بتوانند کتاب یا روزنامه های جدید تهیه نمایند.

انشاءا...که آزادگی ، ساده زیستی ، اهتمام به مطالعه و نشر علم که سیره عملی استاد مهدی آذر یزدی بود همواره در طول دوران الگوی برتر کودکان ، نوجوانان و نسل آینده کشور باشد .

 

یزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا