رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

تغییر سمت و برکناری کارمندان و معاونان از اختیارات مقامات مافوق می‌باشد و کسی حق اعتراض و انتقاد در این زمینه را ندارد امّا نحوه برکناری آزاده سرافراز حاج علی دهقان بهابادی از سمت معاونت پشتیبانی آن‌چنان ناپسند بود که بنابه وظیفه فرهنگی و نویسندگی به علت عدم رعایت کرامت انسانی در شماره 601 مورخ 22/3/98 آیینه یزد طی مقاله‌ای با عنوان «آقای مدیرکل آموزش و پرورش یزد! آسیاب به نوبت است» به مواردی اشاره گردید و این نوع رفتار، بسیاری از همکاران فرهنگی و عده‌ای از مقامات عالی و از جمله وزیر سابق آموزش و پرورش را شگفت‌زده کرد و عده‌ای عدم رضایت خود نسبت به این‌گونه برخورد را حضوری، تلفنی یا با ارسال پیام در سایت‌ها و فضای مجازی اعلام کردند، اما تاکنون از سوی مدیریت کل رسماً عذرخواهی به‌عمل نیامده است. به نظر می‌رسد فردی که چندین ماه است به اصطلاح گروه شفاف‌سازی در آموزش و پرورش یزد به راه انداخته‌ هر روز ساز جدیدی کوک می‌کند.

گاه عده‌ای از افراد گروه، یک متن را با امضاهای مختلف و مستعار منتشر می‌نمایند و مدعی شفاف‌سازی راحت‌تر از آب خوردن دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند، در نوشته‌ها رعایت ادب و انصاف نمی‌کند و مسئولان وقت آموزش و پرورش یزد هم به هر دلیل نمی‌خواهند یا نمی‌توانند وی و همراهانش را توجیه نمایند و بگویند: شفافیت امری ممدوح و پسندیده است و باید مورد حمایت همگان قرار گیرد اما لازم است از توهین به دیگران بویژه به فرزندان و خانواده آنان به اسم شفافیت دوری کرد و از این روش غیراصولی دست برداشت. آقای دانافر عضو همین گروه شفاف‌سازی می‌باشد اخیراً مدیر گروه با واسطه از قول مدیریت کل نقل نموده که «در یکسال و نیم اخیر باندبازی، پارتی‌بازی و رانت‌خواری در اداره کل تمام شده است»… همچنین نوشته است: «آموزش و پرورش میدان ترکتازی چند نفر بوده، بر منابع مالیش سیطره داشتند و حالا همه این بخور، بخورها به صفر رسیده است و دکتر دانافر تمام مسیرها را بر سودجویان بسته است…» وقت آن است اگر آقای دکتر دانافر خود را وارث اداره‌ای درهم ریخته می‌داند و چنین موضوعی را مطرح نموده مشخص کند: رانت‌خواری و باندبازی و پارتی‌بازی و بخور بخورها متوجه چه کسانی بوده ‌است و چگونه دست آنها را کوتاه کرده است؟ اگر هم در این باره حرفی نزده دوستانه و برادرانه مدعی شفاف‌سازی را احضار کند و از وی بپرسد: چرا دروغ گفته و با آبروی مجموعه فرهنگیان یزد بازی کرده است؟ آیا وقتی استاندار سابق بدون شناخت افراد بویژه محیط فرهنگی استان و برخلاف قانون به سفارش این یا آن توصیه نمود سازنده گروه را به سمتی که در پی رسیدن به آن بود،‌ بگمارند استعلام صادره از طرف مقامات ذی‌ربط برای انتصاب وی مثبت بوده است یا خیر؟

همان مدعی اخیراً در گروه آورده است: «…قصد داشتند ما را به مدیران فعلی وصل کنند و شبهه درست کنند که پشت تشکیل این گروه مدیرکل است که در این زمینه هم شکست خوردند و متوجه شدند ما به کسی وصل نیستیم. ما معلم هستیم و بی‌ادبی و هتاکی در فضای مجازی در شان معلمان نیست… شفاف‌سازی به معنای تخریب پیشکسوتان نیست اما سؤال از آنهاست که چگونه این همه رانت را شما در اختیار گرفتید و دیگران از آن محرومند؟… ما با باندی طرف هستیم که از ابتدای انقلاب همه جا بودند و پول هنگفتی هم از رانت بدست آوردند… اما ما معلمان با اتحاد و همراهی می‌توانیم با حمایت کردن از مدیران فعلی دست این رانت‌خواران را از جیب معلمان برای همیشه قطع کنیم…»

آقای دانافر از نامبرده بخواهید اولاً رانت را تعریف کند و ثانیاً رانت‌خواران را به شما معرفی کند تا دستشان را از جیب معلمان قطع کنید، در غیر این صورت برای نجات آموزش و پرورش از این وضعیت اسفناک یک جمله در گروه اعلام کنید ادعاهایی که نامبرده مطرح می‌کند از سوی شما نیست.

روش احمدی‌نژاد این بود که دیگران را تهدید می‌کرد که اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب و کیف خود دارد، و در کنار رفتارهای غیرقانونی در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی صدای ضبط شده دیگری را برخلاف قانون پخش می‌کرد، اما مدعی‌شفاف‌سازی در آموزش و پرورش یزد بی‌پرواتر از رئیس دولت نهم و دهم به افرادی که مخالف رسیدن به خواست‌ها و یا آمال و آرزوهای غیرمعقول می‌باشند بدون این‌که در محکمه و دادگاهی محاکمه و محکوم شده باشند تهمت می‌زند، جوسازی می‌کند، ادب در گفتار و کلام را رعایت نمی‌کند و به فرزندان آنها هم اهانت می‌کند!! روزی مدیران آموزش و پرورش را به نشستن بر روی «صندلی داغ» دعوت می‌کند، حتی حاضر است در جلسه‌ای که با حضور استاندار تشکیل گردیده مطالبی کذب بگوید. گاه به درستی ادعای حل نابسامانی‌های بیمه تکمیلی و… را مطرح می‌نماید و در مواقعی در پی جمع کردن پول برای پرداخت هزینه بیماری دانش‌آموزی می‌باشد که کاری ارزشمند است اما متأسفانه به کسانی که در زمینه خیری اقدامات مؤثر و مثبتی انجام داده‌اند می‌تازد!! و در بر‌هه‌ای از زمان آن‌گونه عنان قلم را رها می‌نماید که خواننده و شنونده را به یاد اشعار نغز و زیبای شیخ اجلّ سعدی شیرازی می‌اندازد که سروده است: «به خردان مفرمای کار درشت/ که سندان نشاید شکستن به مشت… نخواهی که ضایع شود روزگار/ به ناکاردیده مفرمای کار»

یکی از نمونه‌های دورنگی و تلوّن مزاج نامبرده این است که در سایت‌ها وقتی به نام نویسنده این سطور اشاره می‌کند از درست‌کاری می‌گوید اما در گروه شفاف‌سازی با صراحت یا با کنایه توهین می‌کند. اینجانب علناً و رسماً به مدیرکل آموزش و پرورش یزد و قبلاً به مسئولان یکی از سایت‌های اصولگرا نوشته ‌است شرعاً، عرفاً و قانوناً هر مدرکی علیه عملکرد شصت ساله کار اداری، اجرایی، آموزشی اینجانب دارند به هر سازمان و نهاد و مرجع ذی‌صلاحی جهت بررسی ارائه نمایند.

در حال حاضر و در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در آموزش و پرورش یزد با وضعیتی روبرو شده‌ایم که گاه معدود افرادی تحت لوای کلمه زیبای شفاف‌سازی بدون دلیل و برهان و مدرک حرمت دیگران را ضایع می‌نمایند، علیه این و آن لجن‌پراکنی می‌کنند، دستگاه عظیم آموزش و پرورش را دست‌آویز بعضی از نقشه‌های پوچ و بی‌هدف قرار داده‌اند و یا علیه بعضی از مخالفان سیاسی یا فکری خود ناروایی را بر زبان قلم جاری می‌کنند آیا با چنین وضعی آموزش و پرورش استان یزد به سرمنزل مقصود می‌رسد و یا آن‌گونه که شایسته فرهنگ درخشان دارالعباده یزد است وضعیت فعلی به سامان خواهد رسید؟ و آیا وقت آن نرسیده است مقامات عالی اجرایی استان به یاری آموزش و پرورش بشتابند؟

فردی که گروه شفاف‌سازی به راه انداخته همراه با کسی که عمداً یا سهواً از طریق مصاحبه و غیره وی را تشویق به این امر نموده‌ آن هم نه به‌عنوان سازنده گروه بلکه بابت مطالبی که علیه اینجانب و شرکت فرهنگیان یزد با کنایه و با صراحت به صورت نثر و نظم نوشته‌اند مناسب است علناً و رسماً عذرخواهی کنند تا نیازی به اتخاذ راه‌های قانونی نباشد. در بیش از 600 سرمقاله‌ای که در این ستون تاکنون درج و نشر گردیده از جمله به صداقت، شفافیت، پاک‌دستی، سعه‌صدر، احقاق حق و مدیریت صحیح در هر نهاد و مجموعه و سازمان و اداره و شرکت اشاره شده است.

بنابراین هریک از شهروندان احساس می‌کنند در واگذاری 16000 مترمربع زمین واقع در خیابان عدالت صفائیه یزد به مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) که حدود نوزده مترمربع آن متعلق به اینجانب و همسرم می‌باشد تخلفی صورت گرفته و یا در انتخاب و معرفی شرکت تعاونی مسکن جامعه فرهنگیان یزد به‌عنوان مجری طرح احداث ساختمان‌های 288 واحدی برای معلمان و فرهنگیان ساکن شهرستان یزد و فرزندان آنها که فاقد مسکن می‌باشند رعایت ضوابط نشده است می‌توانند به هر مرجع ذی‌صلاح مراجعه و احقاق حق نمایند یا نامه رسمی اداری با امضای مدیریت کل آموزش و پرورش مبنی بر تخلف در این موارد ارائه نمایند تا پاسخگویی موضوع به روزی که «انسان‌ها از پدر و مادر و زن و فرزند و خواهر و برادر و خویشاوند خود نیز گریزان هستند» موکول نگردد ضمناً در هر زمان آمادگی دارم با دعوت و حضور آقای دکتر دانافر و بعضی از مسئولان اسبق آموزش و پرورش که گفته می‌شود متأسفانه در مصاحبه با مدعی شفاف‌سازی نسبت به واگذاری زمین مورد بحث تشکیک نموده حتی با حضور یک الی ده‌ها و صدها نفر دیگر بنابه دعوت رسمی یا عام در هر نشستی و محلی که اعلام می‌کنند حاضر شوم و توضیحات لازم را ارائه نمایم. آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟ به یقین سیاه نمایی و اتهام زدن و نشر اکاذیب را هیچ انسان منصفی برنمی‌تابد.

پرونده کاری و فعالیت‌های اینجانب قبل از پیروزی انقلاب در کتاب‌های متعددی براساس اسناد موجود به چاپ رسیده و مشخص می‌باشد. از سال 1371 نیز که شرکت مجتمع تولیدی و تعاونی تولیدی چند منظوره فرهنگیان با همکاری عده‌ای از معلمان مورد اعتماد یزد تشکیل گردیده تاکنون به عنوان عضو هیات‌مدیره یا مدیرعامل و یا مسئول امور اداری شرکت‌ها بر انجام کارها نظارت داشته‌ و مسئولیت تمام اقدامات را پذیرا هستم. صدور تمام چک‌ها و عملکرد شرکت با نظر راقم این سطور بوده، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در هیچ شهر و روستایی زمین، ماشین، موتور، دوچرخه و… امکاناتی از دولت نگرفته‌ و در دوران خدمتم در شرکت‌های فرهنگیان از هیچ یک از بانک‌ها خود و افراد تحت تکلفم ریالی وام و تسهیلات با کارمزد یا بدون کارمزد دریافت ننموده‌ایم.

طی این 27 سال با وجود این‌که اولین نفری بودم که در چند نوبت می‌دانستم بهای سهام شرکت قرار است تا بیش از یکصد و پنجاه درصد افزایش یابد اما خود و افراد تحت تکلفم و اعضای هیات‌مدیره و کارمندان قانع و پاکدستی که در کنارم با صداقت و علاقه انجام وظیفه می‌نمایند حتی یک سهم خریداری ننمودیم. خداوند یکتا را شاکر و سپاسگزاریم که در فروردین ماه 98 استعلام کلیه شانزده نفر عضو هیات‌مدیره و بازرسان 3 شرکت برای تأسیس «موسسه خیریه حضرت مجتبی حامیم» که از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه اخذ گردید همگی مثبت بوده است.

شرکت‌ فرهنگیان یزد که در خیابان عدالت صفائیه یزد مستقر می‌باشد هیچ‌گاه رانت‌خوار نبوده‌ و کلیه اقداماتش قانونی و در مجامع عمومی شرکت به تصویب رسیده است و چه افتخاری بالاتر از این‌که با بیش از چهار هزار و هشتصد سهامدار در زمینه‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی فعالیت می‌نماید و مؤسس شش واحد آموزشی به‌نام مبارک حضرت مجتبی(ع) می‌باشد و نزدیک به سه دهه که توفیق خدمت دارد تاکنون چندین‌بار به عنوان تعاونی برتر استان انتخاب و یا به عنوان تعاونی برتر ملی به تهران معرفی شده است و اکثریت سهامداران که هر ساله برای دریافت سود به دفتر مرکزی مراجعه می‌نمایند خواهان افزایش و خرید سهم هستند.

حدود پانزده هزار مترمربع ساختمان بر روی بیش از شانزده هزار مترمربع زمین به‌نام مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) احداث گردیده و وجهی از اولیای دانش‌آموزان به عنوان کمک و هدیه دریافت نگردیده و کل مجموعه به اصطلاح صاف و پاک و متعلق به سهامداران به نسبت سهم آنها می‌باشد و حسابرس رسمی که دفاتر مالی شرکت مسکن را در سال 1397 بررسی نموده حساب‌ها را مقبول و مطلوب گزارش کرده است. از خداوند بزرگ تمنا داریم ما را به راهی بدارد که رضای او در آن است، درود و سلام خداوند بر کسانی که هدایت و راستی را پذیرفتند.

مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/RPf02

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا