دکتر محمد صالح احمدی : شایعات بی اساس نسبت به ادغام یا منحل شدن دانشگاه علمی کاربردی کاملا کذب است

دکترمحمدصالح احمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد در نشست خبری با بيان اين كه بسياري از كساني كه به آموزش عالي ورود مي‌كنند به دنبال كسب مدرك هستند نه مهارت‌آموزي، اظهار كرد: شايد يكي از علل بروز اين نوع گرايش، محوريت مدرك در سيستم استخدامي كشورمان باشد كه موجب ترويج مدرك گرايي در جامعه شده است.

وی با اشاره به اینکه رسالت این دانشگاه مهارت آموزی است و متقاضیان این دانشگاه هم مبتنی بر نیاز جامعه و نیاز بازار به این دانشگاه مراجعه می‌کنند اظهار داشت: 60درصد دانشجویان ما در مقطع کاردانی و 40درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

دکتر احمدی از تلاش دانشگاه براي ارتقاي كيفيت مراكز فعال فعلي و ايجاد مراكز جديد با مشاركت بخش خصوصی خبر داد و گفت: در راستاي ارتقاي كيفيت موضوع سطح بندي مراكز و پالايش اساتيد را آغاز كرده‌ايم كه در بخش بررسي صلاحيت علمي اساتيد مراكز به طور متوسط تاكنون 25 درصد ريزش داشته‌ايم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد خاطرنشان کرد: الان بحث استخدام‌های دولتی کم رنگ‌تر و در مقابل تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سبب پایین آمدن ارزش این مدارک بدون تخصص شده و همین دو موضوع سبب رنگ باختن تدریجی مدرک‌گرایی در جامعه را فراهم آورده است.

دکتر احمدی افزود: به همین دلیل شورای عالی اداری مصوبه انحلال و یا ادعام مراکز دانشگاهی که وابسته به مراکز دولتی یا مراکز اجرایی هستند را تصویب کرد و بر اساس این مصوبه، 25 درصد از مراکز علمی کاربردی کشور که وابسته به مراکز دولتی و مراکز اجرایی هستند، تا پایان سال آینده منحل و یا به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 55 درصد از مراکز علمی کاربردی در سطح استان یزد دولتی هستند افزود: شایعات نسبت به اینکه دانشگاه علمی کاربردی در حال ادغام و یا منحل شدن است کاملا کذب است و بر عکس این دانشگاه در حال رشد و پیشرفت بیشتری هم هست.

وی تصریح کرد: در راستای هرچه پویا و کارآمدتر شدن فعالیت‌های این دانشگاه، تمام مدرسان باید به لحاظ صلاحیت علمی مورد بررسی قرار گیرند که تاکنون نیمی از مدسین از این مرحله عبور کرده‌اند که 25 درصد به دلیل رد صلاحیت علمی از مسیر دانشگاه حذف شدند و مدرسین جدید جایگزین آنها می‌شوند.

وی پذیرش دانشگاه علمی کاربردی را از 22 تا 29 مرداد برای دوره‌های کاردانی و تا 5 شهریور برای دوره‌های کارشناسی دانست و گفت: استان یزد در 9 مرکز علمی و کاربردی و با 127 کدرشته پذیرای دانشجویان است.

دکتر احمدی  یکی از مهمترین اقدامات این دانشگاه را برگزاری دوره‌های تک پودمانی دانست و افزود: در این دوره‌ها چند تک درس به شرکت کنندگان ارائه می‌شود که شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مختلف و حتی اصناف می‌توانند اقدام به برگزاری این دوره‌ها نمایند.

وی گفت: 9 مرکز علمی کاربردی در استان یزد و در سه سطح یک تا سه فعال هستند که اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند به ویژه اینکه هیچ یک از این سه سطح در زمینه شهریه تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت موجود در این مراکز مربوط به سطح امکانات آموزشی و رشته‌های آن است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این دانشگاه، در زمینه ایجاد مراکز نوآوری است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند با ارائه طرح توجیهی، اقدام به ایجاد این مراکز نمایند.

دکتر احمدی ادامه داد: پس از اینکه دانشجو طرحش را برای ایجاد مرکز نوآوری به دانشگاه ارائه کرد و بررسی‌های لازم بر روی این طرح توسط دانشگاه انجام شد، در صورت کسب امتیاز‌های لازم توسط طرح، 50 میلیون وام دو درصد برای راه‌اندازی مرکز به متقاضی پرداخت می‌شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا