در پی حمله یک قلاده روباه به دو تن از اهالی شهرک آهنشهر و یک نفر از اهالی روستای مبارکه، زنگ خطر بیماری هاری را در بافق به صدا در آورد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد کارشناس بررسی ، مبارزه و مراقبت از بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان بافق درباره علت حضور روباه در شهر گفت: مخزن بیماری هاری در حیات وحش است و متاسفانه خشکسالی های اخیر سبب شده است تا وحوش برای تأمین غذای خود به حاشیه شهرها مهاجرت کرده که به این دلیل در اتفاق اخیر سه تن از همشهریان بافقی مورد حمله روباه مشکوک به هاری قرارگرفتند.

فرزانه سالاری افزود: با توجه به احتمال هار بودن این حیوان، پس از اتلاف آن، از مغز آن برای انجام آزمایش های تشخیصی و ارسال به مرکز تشخیص هاری انستیتو پاستور ایران ، نمونه برداری انجام گرفت .

وی تاکید کرد: هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است و سالانه تعداد زیادی از انسان ها در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

سالاری تصریح کرد: بیماری در حیوانات به دو شکل هاری خشمناک و آرام می باشد که ریزش بزاق از دهان، تغییر رفتار، مشاهده حیوانات شب فعال در روز و ... از نشانه های این بیماری می باشد.

این مقام مسئول واکسیناسیون سالانه و رایگان سگ های صاحبدار علیه بیماری هاری، شناسنامه دار کردن آن ها، توزیع قلاده رایگان، برگزاری کلاس های آموزشی بیماری هاری و نمونه گیری از دام های مشکوک را از جمله اقدامات پیشگیرانه شبکه دامپزشکی بر علیه بیماری هاری برشمرد

نامبرده در پایان از کلیه همشهریان بویژه روستاییان خواست تا هر ساله نسبت به واکسیناسیون سگ ها علیه بیماری هاری اقدام کرده و در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیرعادی در حیوانات خانگی ،سگ ها و حمله دام های درنده بلافاصله مراتب را ز طریق تماس با شماره 32437312 به شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش دهند .  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا