بهاباد-عباس حاتمی-خبرنگاریزدفردا :در پی انتشار خبر تذکر جدی امام جمعه موقت بهاباد به مسئولین : در صورت عدم قطع کامل برداشت آب معدن چادرملو از سفره های زیرزمینی بهاباد در یزدفردا روابط عمومی فرمانداری اردکان درخصوص سابقه معدن چادرملو جوابیه ای را به یزدفردا ارسال نموده بود که آقای علی هوشمند به نمایندگی از مردم بهاباد جوابیه ای، همراه با تعدادی ازمدارک از سابقه معدن چادرملو به خبرنگاریزدفردا در بهاباد ارایه که عینا منتشر می گردد.

بسمه تعالی
روابط عمومی فرمانداری محترم شهرستان اردکان
با سلام
جوابیه مورخ 28/9/1390 در خصوص اعلام نظر امام جمعه موقت بهاباد در سایت یزد فردا مطالعه که بسیار باعث تأسف گردید که بدون اطلاع قبلی و مطالعه در خصوص سوابق ثبتی معدن چادرملو اظهار نظر گردیده بود .
شما با اشاره به نظریه کارشناسان وزارت کشور در سال 73 اشاره داشتید که اگر با دقت گزارش 4 صفحه ای آنها را مورد مطالعه قرار می دادید که با جمیع بررسی ها اعلام داشتند که با توجه به تداخل ثبتی که وجود دارد تشخیص مالکیت محرز نیست و صورتجلسه تنظیمی در بیت مرحوم صدوقی با حضور استاندار و معاونین و نمایندگان دو شهرستان ملاک قرار داده که آنها با این گزارش خود حقوق مردم منطقه بهاباد را تضییع نمودند در صورتیکه مدارک مثبته موجود از سال 1315 تا 1373 چادرملو تحت عنوان درملون در حوزه ثبتی بافق بهاباد درخواست ثبت گردیده و مدارک موجود است از اینکه در سال 73 چادرملو توسط افراد متنفذ اردکانی در سمت معاونت سیاسی استان – تقسیمات کشوری فرمانداری بافق و غیرو جدا گردیده شک و شبهه ای نیست که از آن به بعد نقشه های جغرافیایی و تغییر خطوط مرزی انجام پذیرفت و تا کنون اهالی منطقه بهاباد با ارسال طومار به مسئولین مملکتی و اعتراضات و تجمعات مختلف در پی احقاق حقوق از دست رفته خویش بوده و هستند و این آتش زیر خاکستر باقیست . ظلمی از این بالاتر که با انتقال آب(حداقل 400 لیتر در ثانیه) از منطقه بهاباد جهت سنگ شویی و تغلیظ آن ، باعث گردیده اراضی مستعد کشاورزی به منطقه کویری تبدیل و افت سفره از 27 متر به 80 متر و بالا رفتن املاح آب باعث گردیده که دیگر از محصولات زراعی چون زیره ، زعفران و پنبه و باغی همچون انگور ، به و انار و غیرو در چاههای کشاورزی همجوار با سفره آبی معدن خبری نباشد . اگر ما مردم کویرنشین به علت فقر و بیکاری به شهرها مهاجرت کنیم و جلودار کویر نباشیم کم کم کویر به سراغ شما شهرنشینان خواهد آمد و شما نیز در امان نخواهید بود .در خصوص این حق کشی در حق مردم مظلوم بهاباد توسط افرادی صورت گرفت که دیگر یا در بین ما نیستند و یا بازنشسته و از گردونه کاری خارج و در آخرت نیز باید جوابگو باشند . شما اشاره داشتید که این امر در دولت اصلاحات نبوده ، درست است در دولت جمهوری اسلامی با ت..و پ... و نفوذ سیاسی و تفاهماتی که فی مابین فرمانداری اردکان و بافق صورت گرفته با مساعدت مسئولین وقت استان، معدن چادرملو به شهرستان اردکان و معدن سه چاهون در آن زمان از بهاباد منفک و به شهرستان بافق الحاق گردیده ، این سکوت ما به منزله رضایت نیست آتش زیر خاکستر است . مسئولین امر تا پایان سال جاری مهلت دارند تا نسبت به قطع رابطه آبی معدن از دشت بهاباد اقدام در غیر این صورت با مردم طرفند . مبلغ ناچیزی که تا کنون معدن چادرملو بابت حق آبه پرداخت نموده چیزی عاید ملت نگردیده بلکه کمک معدن به دولت بوده و در راستای طرح های عمرانی دولت هزینه گردیده و این خوش خدمتی معدن به دولت مردان استان و منطقه بوده است . ما مردم مظلوم و محروم شهرستان بهاباد نزدیک به بیست سال صبر و در خصوص احقاق حق خود پیگیری نموده و نتیجه ای عاید نگردیده . به قول شاعر دیارمان حاج میرزا محمد ایمانی :
هر گه که ناله ام به گلویم فرو رود چون آتشیست که در تار و پود رود
از ناله های خسته اهل دیار ما خون دلست این که به چادرملو رود
باید ز ظلم ناله نمایم که ناله ام چون بر علیه ظلم بود غیر سوء بود
در پایان پانزده فقره از مدارک دال بر مالکیت معدن چادرملو در حوزه شهرستان بافق و بهاباد جهت استحضار ارسال میگردد .



1- نامه شماره 60 – 14/10/1340 متصدی جنگلبانی بافق و بهاباد به ثبت در لیست اسامی مراتع بهاباد که شماره 30 نامه در ملون (چادرملو) نامبرده است .
2- نقشه تفکیکی بخش و دهستان استان یزد و تعیین خطوط مرزی مربوط به سال 1345 که از سال 1373 به بعد تغییر یافته .
3- کتاب جغرافیای استان یزد که از قبل انقلاب تا سال 1373 در دوم دبیرستان تدریس می شده در صفحه 32 معدن چادرملو را از معادن شهرستان بافق نامبرده است .
4- در کتاب رشته معدن کاری سال دوم تربیت معلم نیز چادرملو از معادن ناحیه بافق شناخته شده است .
5- کتاب گیتا شناسی ایران نیز نام کوهها و کوهنامه های ایران را نام برده به تفکیک شهرستان و در استان یزد درملو را جزء کوههای شهرستان بافق دانسته
6- آگهی ماده 56 منابع طبیعی یزد در سال 1364 در منطقه زریگان از حوزه ثبتی بافق ، چادرملو در حوزه فوق در بخش 57 یزد که بهاباد می باشد نامبرده است .
7- اعلام نظر سپاه پاسداران شهرستان بافق که در سالهای 61 و 62نظارت بر آتشباری معدن چادرملو در حوزه بافق بوده را داشته اند .
8- اعلام نظر دارایی بافق مبنی بر تعیین ارزش معاملاتی منطقه چادرملو در حوزه آریز و زریگان بهاباد
9- نشریه چغارت سنگ آهن مرکزی و اعلام ذخیره سنگ آهن معادن خصوصا چادرملو در منطقه بافق
10- اعلام نظر تأمین اجتماعی شهرستان بافق مبنی بر دریافت لیست بیمه کارکنان چادرملو و خدمات دهی به آنها در حوزه شهرستان
11- اعلام نظر ثبت شهرستان بافق در خصوص تعیین پلاک ثبتی در اطراف چادرملو در حوزه ثبتی بافق
12- نظارت بر آتشباری معدن چادرملو از طرف پاسگاه ژاندارمری بافق و اسکورت مواد ناریه
13- اعلام نظر ثبت اسناد و املاک شهرستان اردکان مبنی بر به ثبت نرسیدن معدن چادرملو در حوزه اردکان و مجهول بودن آن .
14- صورتجلسه تنظیمی بیت مرحوم صدوقی با حضور استاندار و معاون سیاسی و نمایندگان دو شهرستان و امام جمعه و فرمانداران در خصوص هر گونه عواید و عوارض متعلق به معدن نسبت به 50% بخش محروم بهاباد و 50% بخش محروم خرانق تعلق گیرد که هیچ گاه عملی نگردید .
15- تعداد زیادی استشهاد محلی و سند و مدارک از هفتاد سال پیش در خصوص معاملات انجام شده مالکین مراتع و بوکند و چاه مالداری در اطراف چادرملو که هنوز تعدادی فعالیت دامداری داشته و دارند .

درصورت نیاز مدارک بیشتری ارائه خواهدشد.

                                                                                با تشکر-علی هوشمند به نمایندگی از مردم بهاباد

تعدادی از مدارک سابقه معدن چادرملو


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا