با بيان اينكه ميخواهم از خرمن وجود مولوي سه خوشه عقل، عشق و محبت و ضرورت پيوند انسان و تبعيت كامل او از انسان كامل، بچينم، گفت: حقيقت انسان عقل و عقل اول مخلوق خدا و پيامبر تجلي اكمل عقل است.
رييسجمهور اضافه كرد: انسان هر چه كاملتر شود به حقيقت عقل نزديكتر ميشود و مولانا نيز عقل را حقيقت و زيربناي هستي معرفي ميكند و آن را به دريايي بيپايان تشبيه ميكند كه انسان ابتدا به مانند يك كاسه خالي بر روي آن در حال حركت است و هر قدر كه آب وارد آن ميشود پايينتر رفته و وقتي از آب پر ميشود با دريا بيگانه شده و عقل مطلق ميشود.
دكتر احمدينژاد با اشاره به اينكه مولانا، پيامبر گرامي اسلام (ص) را به گلزار و سرور و سنبل تشبيه ميكند كه جز بوي خوش از او برنميخيزد، اظهار داشت: مولانا پايگاه و جايگاه اصلي عقل را حقيقت انسان ميداند و با لحاظ اين حقيقت كه عقل عنصري مادي نيست، معتقد است، انسان با عقل عارف و باطنبين ميشود، اما بايد براي رسيدن به چنين جايگاهي جهد و تلاش كند تا ضمن آگاه شدن از حقايق عالم به عقل كل نيز نزديك شود.
رييسجمهور نكته دوم را عشق و محبت برشمرد و با بيان اينكه همه انسانها به دنبال كمال و جاودانگي هستند و اين صفتي فطري در انسانهاست، تصريح كرد: كمال مطلق و حيات جاويد از صفات خداي متعال است و نظر به تمايل انسانها براي عروج به سوي خدا هر قدر ميل و رغبت انسانها به كمال و حيات جاويد بيشتر باشد به خدا نزديكتر خواهند شد.
رييسجمهور رابطه انسان با خدا را رابطه عاشق و معشوق توصيف كرد و گفت: غير از عشق هيچ جذبهاي در عالم نيست و عشق موتور حركت عالم است و دفتر مولانا نيز با عشق آغاز ميشود؛ عشق روح انسان را صيقل زده و به انسان كمك ميكند تا از دلبستگيها و تعينات كوچك و بزرگ جدا شده و مسير سنگلاخ صعود انسان به كمال با عشق و معشوق است كه هموار شود.
دكتر احمدينژاد در تشريح سومين نكته مدنظر خود درباره مولانا يعني ضرورت پيوند انسان با انسان كامل و تبعيت از او اظهار داشت: انسان آفريده شده تا از خاك تا افلاك، خود را بالا بكشد و در اين مسير پرپيچ و خم يقيناً نيازمند راهنماست و مولانا نيز عطف به همين مسأله، معتقد است كه هركسي نميتواند راهنماي تعالي و كمال انسان باشد، و الگو و راهنماي حقيقي انسان در اين مسير بايد خود، كامل باشد.
رييسجمهور با طرح اين سوال كه شمس تبريزي كه بود؟ تصريح كرد: معلوم نيست كه او كه بود اما همينقدر ميدانيم و ميفهميم كه به مرزهاي كمال نزديك شده بود، مولانا راه بيراهبر را بنبست ميداند و معتقد است تا آمدن ولي مطلق براي نجات همه انسانها بايد از خود او براي هدايت مدد جست.
دكتر احمدينژاد با تأكيد بر اينكه بايد به دنبال انسان كامل باشيم تا به كمال مطلق برسيم، خاطر نشان كرد: مولانا به دنبال معشوق و انسان كامل بود و حال او حال ويژهاي بود، مولانا معتقد بود انسان فقير از كمال، نميتواند ديگران را به كمال برساند.
رييس جمهور اظهار اميدواري كرد سال آينده چنين همايشي در خوي برگزار شود.
در اين مراسم با حضور رييس جمهور با نمايش بخشي از سمفوني ديدار "شمس و مولانا"، از اين سمفوني براي اولين بار رونمايي شد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 07,نوامبر,2024