یزدفردا:کتاب ژئوالکتریک ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های ژئوفیزیک، زمین شناسی و، مهندسی معدن بر اساس سرفصل های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط دکتر محمد آریامنش و همکاران تالیف و به همت سازمان جغرافیایی کشور چاپ و منتشر شد.


اکتشاف منابع زیر‏زمینی و شناسایی ساختارهای درونی زمین یکی از مهم‏ترین مباحث علم ژئوفیزیک است. در این میان، کاوش‏های الکتریکی به دلیل دقت، سرعت و صرفه‏‏های اقتصادی، بیش از سایر رشته‏های ژئوفیزیک، نظر کاوشگران و محققان را به خود جلب نموده و به نحو قابل ملاحظه‏ای توسعه یافته است؛ تا جایی که بهره برداری از داده‏های ژئوالکتریکی در حوزه‏های مختلفی از جمله، اکتشاف منابع آب زیرزمینی، مهندسی عمران، معدن، زمین‏شناسی، محیط زیست و باستان‏شناسی، کاربرد فراوانی را به خود اختصاص داده است.

با این وجود هنوز منابع علمی منتشر شده در این رشته حتی به زبان انگلیسی کافی نیستند و منبع فارسی نیز که به طور مستقل به موضوع ژئوالکتریک پرداخته باشد، تاکنون منشتر نشده است.
گسترش جذب دانشجو در رشته‏ی ژئوفیزیک و سایر شاخه‏های علوم زمین به ویژه در سال‏های اخیر، علاقه‏مندان بیش‏تری را برای دست‏یابی به منابع فارسی در این زمینه به تکاپو واداشته؛ به گونه‏ای که این نیاز از سوی محافل مختلف علمی، نیز مطرح شده است. به همین دلیل از حدود سه سال قبل، نوشتن این مجموعه‏ی علمی آغاز شد و خوشبختانه با تشویق اساتید مختلف در زمستان سال 1390 پایان یافت.

در این کتاب، علاوه بر مباحث اصلی ژئوالکتریک، سعی شده تا به طور ویژه به نحوه‏ی برداشت داده‏ها، تفسیر و کاربرد روش مقاومت ویژه‏ی الکتریکی پرداخته شود و امکان دسترسی ساده‏تر به مفاهیم این علم برای دانش‏پژوهان، فراهم گردد.

از طرفی به دلیل اهمیت تفسیر داده‏های الکتریکی با استفاده از نرم‏افزارهای جدید، سعی شد تا به طور کامل راهنمای استفاده از نرم افزار IPI2win V.3. 0. 1. a که یکی از قوی‏ترین نرم‏افزارهای روز در این خصوص می‏باشد، در اختیار خوانندگان عزیز قرار گیرد.

ضمنا CD نرم افزار IPI2Win نیز ضمیمه کتاب می باشد.
مرکز پخش: تهران، خیابان شریعتی، خیابان معلم
نمایشگاه و مرکز فروش انتشارات سازمان جغرافیایی (فروشگاه سپهر)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا