یزدفردا: از جمله مفیدترین دمنوش‌هایی که می‌توانید برای سلامتی خود از آن استفاده کنید، بدون شک دمنوش زنجبیل و دارچین است. این نوشیدنی را می‌توان بدون هیچ مواد اولیه خاصی حاضر کرد و در مواقع ضروری، به‌سرعت از خواص آن بهره‌مند شد. همان‌طور که این نوشیدنی فواید بسیاری برای ما دارد، می‌تواند معایب و مضراتی نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش یزدفردا: در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین داشته باشیم. در این مطلب نگاهی به عوارض جانبی دمنوش زنجبیل و دارچین خواهیم انداخت و می‌بینیم که مقدار مجاز مصرف آن در هر روز چقدر است. همچنین نگاهی به ترکیبات موجود در این دمنوش و خواص و فواید آن نیز خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

دمنوش زنجبیل و دارچین چیست؟

پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. دمنوش زنجبیل و دارچین از جمله نوشیدنی‌هایی است که می‌توان با روش دم‌آوری آن‌ها را آماده کرد. برای تهیه این نوشیدنی تنها کافی است که مقداری زنجبیل تازه را همراه را چند عدد چوب دارچین و چندتکه نبات داخل قوری بریزید و سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از ۱۰ دقیقه این نوشیدنی آماده مصرف است و می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

نه‌تن‌ها در طب سنتی ایرانی، بلکه از نظر تحقیقات پزشکی نیز، خواص این دمنوش به اثبات رسیده است. دمنوش زنجبیل و دارچین سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری است. از جمله مهم‌ترین ویتامین‌های آن می‌توان به ویتامین ث، ویتامین ب۶ و ویتامین کا اشاره کرد. همچنین این دمنوش را می‌توان منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، آهن، پتاسیم، منیزیم و منگنز دانست. از عطر خوش این دمنوش نیز می‌توان برای بهبود فضای اتاق استفاده کرد.

نگاهی به مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین

مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین به میزان عادی و کم در طول روز هیچ عوارضی را به دنبال نخواهد داشت، اما بدیهی است که نوشیدن زیاد آن می‌تواند مضرات بسیاری را به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین که در صورت مصرف زیاد از حد با آن‌ها مواجه خواهید شد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

ناراحتی دستگاه گوارش مهم‌ترین عوارض جانبی این دمنوش به شمار می‌رود. دل‌درد، نفخ زیاد و همچنین اسهال از جمله این عوارض جانبی هستند.

همچنین این دمنوش ممکن است با برخی از دارو‌های خاص مربوط به انعقاد خون مانند وارفارین، تداخل داشته باشد.

مصرف زیاد این دمنوش گاه می‌تواند منجر به خونریزی و کبودی‌های غیرطبیعی شود.

همچنین مصرف این دمنوش برای بانوان باردار نیز ممنوع است و می‌تواند به سلامت مادر یا جنین آسیب بزند.

از دیگر عوارض دمنوش زنجبیل و دارچین می‌توان به افزایش ضربان قلب نیز اشاره کرد. به همین دلیل افرادی که مشکلات قلبی دارند، باید از مصرف این نوشیدنی پرهیز کنند.

برخی از افراد نیز ممکن است به این دمنوش حساسیت داشته باشند؛ آبریزش بینی، تعرق، خارش یا زخم شدن لب‌ها نیز از دیگر عوارض این نوشیدنی به شمار می‌روند.

آیا ترکیب دارچین با زنجبیل بی‌ضرر است؟

اگر بخواهیم در یک‌کلام به این سؤال جواب دهیم، باید بگوییم که بله! ترکیب دارچین و زنجبیل از نظر علمی بدون ضرر است و هیچ ایرادی ندارد. هزاران سال است که این دو ادویه را نه‌تن‌ها در آشپزی، بلکه در طب سنتی نیز استفاده می‌کنند. ترکیب این ادویه‌ها فقط به خوشمزه‌تر شدن غذا‌های ما کمک نمی‌کند، بلکه می‌تواند خواص زیادی هم داشته باشد.

تنها زمانی ترکیب این دو ادویه مضر است که فرد به هر یک از آن‌ها آلرژی داشته باشد. اگر پیش‌تر به این دو واکنش‌های آلرژیک نشان داده‌اید، بهتر است که از مصرف هر نوع غذای حاوی آن‌ها یا مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین پرهیز کنید. ترکیب این دو ادویه با یکدیگر می‌تواند خواص دیگری را شدت ببخشد و به همین دلیل می‌تواند حساسیت شما را با شدت بسیار بیشتری تحریک کند.

از دیگر ترکیب‌های بی‌ضرر، ولی مفید، می‌توانیم به ترکیب چای ترش و گل محمودی اشاره کنیم، طرز تهیه دمنوش چای ترش و گل محمدی را می‌توانید در بلاگ عالیس بخوانید.

آیا می‌توان هر روز دمنوش زنجبیل و دارچین خورد؟

مصرف این دمنوش به‌صورت روزانه معمولاً بدون ضرر است. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که بهتر است روزانه حداکثر ۱ فنجان از این نوشیدنی استفاده کنیم. همچنین آن‌ها توصیه می‌کنند که مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین نباید بیشتر از ۶ هفته طول بکشد؛ در غیر این صورت می‌تواند مضرات جبران‌ناپذیری را برای سلامت ما به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین، باید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

میزان مصرف مجاز از این نوشیدنی در روز تنها ۱ فنجان است.

مصرف روزانه دمنوش زنجبیل و دارچین نباید بیشتر از ۶ هفته طول بکشد.

مصرف روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم زنجبیل در طول روز ضرری برای شما ایجاد نخواهد کرد.

مقدار مصرف مجاز زنجبیل در طول روز حداکثر ۴ گرم است. بانوان باردار نباید بیشتر از ۱ گرم زنجبیل در طول روز مصرف کنند.
روش‌های دیگر برای مصرف زنجبیل و دارچین در رژیم غذایی

تا اینجای کار با مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین آشنا شدیم. باید بدانید که تهیه دمنوش با این دو ماده اولیه، تنها روش برای بهره‌مندی از خواص آن‌ها نیست. شما می‌توانید از روش‌های دیگری که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، از ترکیب زنجبیل و دارچین در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید:

شما می‌توانید این ترکیب را خمیر نان، خمیر کیک یا خمیر انواع کلوچه و شیرینی نیز اضافه کنید.

شما می‌توانید این ترکیب را روی ترکیب شیر و جو دوسر ریخته و هر روز صبح به‌عنوان صبحانه میل کنید.

این ترکیب‌ها را همچنین می‌توانید روی سالاد، داخل سس یا مواد طعم‌دهنده کباب گوشت یا مرغ نیز بریزید.

همچنین شما می‌توانید از این دو ترکیب نیز در تهیه چای یا قهوه نیز استفاده کنید.

نگاهی به فواید دمنوش زنجبیل و دارچین

حال که از مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین آگاه هستیم، بد نیست که درباره فواید آن نیز اندکی بخوانیم. مصرف روزانه این نوشیدنی در حد ۱ فنجان نه‌تن‌ها ضرری برای شما نخواهد داشت، بلکه می‌تواند به سلامت عمومی بدن شما نیز کمک کند.

مصرف این دمنوش می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش بدهد. با مصرف این دمنوش می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از همین راه، مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها داشته باشید.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این دمنوش می‌تواند در کاهش قند خون نیز بسیار مؤثر باشد. مصرف روزانه آن می‌تواند برای بیماران دیابتی بسیار مفید باشد.

این دمنوش سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کند. به همین دلیل می‌توان گفت که دمنوش زنجبیل و دارچین خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی دارد.

در نهایت، این دمنوش می‌تواند سوخت‌وساز بدن یا همان متابولیسم ما را افزایش دهد. با این نوشیدنی می‌توان اشتهای کاذب را نیز کاهش داد و در طولانی‌مدت به کمک آن، کاهش وزن و کاهش چربی‌های اضافی را شاهد بود.
کلام آخر

با مضرات دمنوش زنجبیل و دارچین آشنا شدیم. این دمنوش از جمله مفید‌ترین نوشیدنی‌هایی است که مصرف آن از نظر علم پزشکی و طب سنتی توصیه شده است. بدیهی است که در کنار خواص بسیارش، مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض مختلفی را نیز به همراه داشته باشد. در نهایت، بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم؛ به نظر شما دمنوش زنجبیل و دارچین دیگر چه مضراتی می‌تواند برای ما به همراه داشته باشد؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد؟

هرچند که مصرف زیاد این دمنوش می‌تواند باعث بالارفتن ضربان قلب شما شود، اما مصرف به‌اندازه آن می‌تواند برای حفظ تعادل ضربان قلب مفید باشد.

آیا مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین می‌تواند به هضم غذا کمک کند؟

بله. یکی از مهم‌ترین خواص این دمنوش آن است که در صورت استفاده مناسب، می‌تواند به هضم بهتر غذا و جلوگیری از مشکلات گوارش کمک کند.

آیا مصرف دمنوش زنجبیل و دارچین برای تهوع خوب است؟

یکی از مهم‌ترین خواصی که برای زنجبیل ذکر شده است، کاهش تهوع و ازبین‌بردن علائم استفراغ است؛ به همین دلیل مصرف دمنوش آن می‌تواند مفید باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا