سرعت گرفتن و شهری شدن زندگی، ثانیه‌ها را ارزشمندتر از قبل کرده و بهره‌برداری بهینه از زمان‌های پرت روزانه اولویت پیدا کرده است. پادکست رسانه‌ای است که شما را در غنی‌تر کردن اوقات باطل و پرت روز کمک می‌کند و مخاطب می‌تواند با انتخاب و شنیدن پادکست‌های مختلف با موضوعات متفاوت و متنوع از این گنجینه بیکران بهره ببرد.

پادکست چیست، چرا و چگونه؟

تو این نوشته می‌خوام به صورت خلاصه پادکست رو به کسایی که آشنایی ندارند معرفی کنم و راه‌های راحت گوش دادن به پادکست‌های مختلف رو معرفی کنم. اگه میدونید پادکست چیه برید به بخش پادکست چگونه که توش استفاده از اپ‌ها رو توضیح دادم. همچنین قسمت‌های دارای [کروشه] توضیحات اضافی هستند که اگه وقت ندارید میتونید نخونید. [دلیلی که باعث شد این نوشته رو بنویسم این بود که متوجه شدم تعداد زیادی از دوستام که دوست دارن پادکست گوش بدن هنوز دارند از تلگرام برای گوش‌دادن استفاده می‌کنند و از امکانات خیلی خوب اپ‌های پادکست خبر ندارند.]

پادکست چیه؟

فکر نمی‌کنم کسی پیدا بشه که به رادیو گوش نداده باشه. پادکست با رادیو هیچ فرقی نداره به‌جز اینکه تو پادکست زمان پخش، سرعت پخش و نوع‌برنامه که می‌خواید گوش کنید دست شماست. در واقع پادکست‌های مختلفی که به زبان‌های مختلف پخش می‌شن، تو اینترنت همیشه موجود هستند و شما فقط کافیه که مشترک دریافت این پادکست‌ها بشید تا بتونید با دانلودشون هر زمان و مکانی که خواستید گوش بدید.

پادکست، چرا؟

شاید بپرسید که چرا باید به پادکست گوش بدیم؟ بزرگترین مزیت پادکست حداقل برای من اینه که وقت‌هایی که امکان مطالعه ندارم، مثل وقتی که پشت فرمون هستم یا دارم پیاده‌روی می‌کنم یا تو اتوبوس شلوغ وایسادم، می‌تونم محتواهای مورد علاقه و مفیدی که دوست دارم رو گوش بدم. پس ما میتونیم از وقت مرده‌مون استفاده مفید کنیم.

برای من؛ ترافیک، ظرف‌شستن، پیاده‌روی، شلوغی اتوبوس، همه اینها تبدیل شده به فرصتی برای یادگرفتن

[من به این طریق تونستم تا حالا چند تا پادکست خیلی خوب تو زمینه کارآفرینی و استارتاپ‌ها (که زمینه مورد علاقم هست) گوش بدم و کلی مطلب یاد بگیرم. شاید اگه دوتا از اون پادکست‌ها رو مطالبش رو جمع کنی به اندازه دو تا کتاب خیلی قطور کلفت مطلب مفید داشته باشه. دیگه از ترافیک متنفر نیستم و خیلی آروم میرونم تا پادکست تا مقصد تموم بشه :) این مهم‌ترین دلیل پادکست گوش دادنه که به نظرم به حد کافی مفید و قانع کننده هست. حالا اینکه پادکست‌های جذاب باشه یا کتاب‌های صوتی انتخاب شماست (که این روزها خوشبختانه خیلی خوب و زیاد فراهم هست).]

امتیاز دیگه‌ای که برای پادکست گوش دادن میشه متصور شد تقویت قوه شنیداری برای یاد گرفتن زبان‌های خارجی میتونه باشه. از اونجایی که کلی پادکست برای آموزش زبان‌های مختلف وجود داره و اکثر پادکست‌های حرفه‌ایِ انگلیسی زبان، اسکریپت صحبت‌ها رو هم دارند در نتیجه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت زبان دیگه هست.

امتیاز بعدی‌ای که میتونم ذکر کنم برای پادکست اینه که شما میتونید بدون نیاز به اینترنت و هر زمانی که خواستید هر برنامه‌ای که دوست داشتید رو گوش بدید. که این یک مزیت و تفاوت اصلی نسبت به رادیو هست.

همه ما تجربه ی شنیدن رادیو را داریم، اما تفاوت عمده پادکست با رادیو ماهیت انتخابی پادکست است. شما برای شنیدن قسمت مورد علاقتون در رادیو باید منتشر رسیدن زمان پخش آن باشید و با روشن کردن رادیو دقیقا برنامه ای با موضوع مورد علاقه ی شما پخش نخواهد شد، در صورتی که هنگام شنیدن پادکست می توانید موضوع مورد علاقه ی خودتون را انتخاب کنید و به آن گوش کنید. حتی با قابلیت هایی که نرم افزار های پخش پادکست به شما می دهند می توانید قسمی که مایل نیستید را جلو بزنید و یا قسمت مهم پادکست را چند بار بشنوید، سرعت پخش را بنا به نیازتان کم و زیاد کنید. مزیت دیگر پادکست استفاده بهینه از زمان های پرت روزانه است. مثلا شما در حین رانندگی، نظافت منزل وآشپزی و یا در حین کار نمی توانید یه ویدئو پخش کنید و به صورت مداوم به آن نگاه کنید. در حالی که در حین انجام تمام کارهای ذکر شده و از قلم افتاده می توانید یک محتوی صوتی مفید بشنوید و در عین حال در انجام فعالیتتان خللی وارد نشود، این در صورتی است که با شهری شدن سبک زندگی امروز ثانیه به ثانیه ی زندگی حائز اهمیت چندانی شده است.

حسن دیگر پادکست این است که نیاز به دسترسی دائم به کامپیوتر ندارید و به وسیله ی موبایل هوشمندتان و با نصب یک نرم افزار پادکست خوان (پادگیر) امکان شنیدن برنامه ی مورد علاقه ی خودتان را دارید، حتی نیاز به اتصال دائم به اینترنت هم نیست و می توانید قسمت های مورد علاقه ی خودتان را قبلا دانلود کرده و در فرصت مناسب بدون استفاده از اینترنت و آفلاین آن را بشنوید. همچنین با استفاده از نرم افزارهای پادکست نیاز به مراجعه به وبگاه های مختلف نیز ندارید و تمام محتوا مورد نظرتان در یک اپلیکیشن به صورت مجتمع در دسترس شماست.

پادکست چگونه؟

طرز عملکرد پادکست به این شکل هست که یک نفر (تولیدکننده پادکست) پادکست رو تولید میکنه و فایل صوتی‌شو تو سایت‌های معتبری که کارشون میزبانی پادکسته آپلود می‌کنه. این سایت‌ها لینکی برای پادکست به تولیدکننده ارائه می‌ده که مخاطبین با این لینک فید میتونن مشترک اون پادکست بشن.

اپ‌های پادکست کاری که می‌کنند اینه که از این سایت‌ها لیست پادکست‌ها رو جمع می‌کنند و به شما نشون می‌دن و شما میتونید مشترک هرکدوم که خواستید بشید. [پس یک روش اصلی این شد که شما اپ پادکست رو نصب کنید و بعد اسم پادکست مورد نظر را سرچ کنید (یا از داخل اپ پیداش کنید) و مشترکش بشید. راه دوم هم این هست که اون لینک فید پادکست رو پیدا کنید و داخل اپ پادکست گوشیتون وارد کنید. این روش برای وقتی به درد بخوره که از طریق روش اول نتونستید پادکست رو پیدا کنید.]


تاریخچه ی پادکست فارسی

اطلاعی از اولین باری که در ایران کسی تصمیم به انتشار یک پادکست با فرم فعلی گرفت در دست نیست اما از قدیمی ترین پادکست های فارسی می‌توان به رادیو گیک که توسط جادی میرمیرانی در حوزه تکنولوژی تهیه می‌شد نام برد که هنوز هم منتشر می‌شود. از دیگر پادکست های قدیمی فارسی میتوان به فوتبالکست، رادیو چهرازی و  چنل بی اشاره کرد، جز چنل بی که توسط علی بندری همچنان منتشر می‌گردد بقیه به کار خود پایان داده اند.

امروز و در زمان نگارش این مقاله پادکست فارسی جامعه بزرگتری پیدا کرده و هم تعداد شنوندگان و هم تعداد عنوان پادکست های ساخته شده رشد چشمگیری داشته است، تا آنجا که تقریبا در تمام زمینه های محتوی عامه پسند و نخبه پسند پادکست مناسبی که نیازهای شنونده را برطرف سازد وجود دارد. از داستان های عامه پسند و واقعی و ترسناک، حقوق، روانشناسی، حوزه زنان، سینما و موسیقی، کتاب، ورزش، جامعه و اقتصاد و اخبار گرفته تا محیط زیست و تکنولوژی و علوم نوین محتوی پادکست در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. خوشبختانه هر روز پادکست فارسی جدیدی با موضوع و محتوی جدید تولید و منتشر می گردد. اخیرا برخی شرکت های بزرگ و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای ارتباط راحت تر و تاثیرگذارتر با مخاطبان خود از این رسانه استفاده می‌کنند.


معرفی اپ‌ها:

اپ‌های پادکست خیلی زیادی وجود دارند ولی در کل کار همشون یکیه و تفاوتی که دارند تو تجربه کاربری و امکاناتی که ارائه میدن هست. لطفا شما هم تجریباتتون رو در این زمینه با ما تو کامنت‌ها به اشتراک بذارید. [مثلا یک اپ زبان فارسی رو پوشش نمیده و اون یکی پوشش میده یا پلیر یکی بهتره ولی امکان پیدا کردن پادکست‌های جدیدتر اون یکی کاربرپسندتره. پایین‌تر من چند تا اپ معرفی می‌کنم. برای آیفون البته نمی‌تونم دقیق نظر بنویسم چون ندارم.]

اپ شماره یک: podcast addict

من خودم شخصا از این اپ استفاده می‌کنم و به نظرم بهترین اپلیکیشن هست. راه‌اندازی و استفاده اولیه از این اپ شاید یک نکاتی داره که بهتره اول گفته بشه. از پلی‌استور اپ رو نصب کنید و بعد از قسمت تنظیمات زبان‌هایی که می‌خواید پادکست‌های اون زبان‌ها بهتون پیشنهاد بشه رو انتخاب کنید. پادکست انگلیسی خیلی زیاده پس اگه بیشتر می‌خواید پادکست‌های فارسی گوش بدید بهتره فقط تیک زبان فارسی رو بزنید. [البته همیشه میتونید اسم پادکست‌های دیگر زبان ها رو سرچ کنید. فقط چون گم میشه پادکست‌های فارسی بین اونا به این دلیل.] تموم شد. حالا میتونید از صفحه اصلی اپ دکمه + رو برای اضافه‌کردن پادکست یا فایل کتاب صوتی (از فایل موجود در گوشی) بزنید و بعد عبارت مورد نظر پادکست رو سرچ کنید. مثلا برای کانال بی باید بزنید: channelb یا برای پادکست هزارتو: hezaartou. با زدن گزینه audiobook (کنار علامت سرچ) هم می‌تونید فایل کتاب‌های صوتی‌تون رو اضافه کنید. [همونطوری که گفتم شما میتونید بدون سرچ و با زدن روی لینک فید پادکست هم مشترک اون بشید. مثلا اگه این لینک رو بزنید و اپ رو نصب داشته باشید اتوماتیک مشترک کانال‌بی می‌شید.]

این اپلیکیشن امکانات زیادی مثل امکان تنظیم سرعت پخش، حفظ موقعیت پخش (این ویژگی خیلی به درد بخوره، مثلا یک پادکست رو تا نصفه گوش می‌کنید و می‌رید پادکست بعدی، وقتی میخواید اولی رو ادامه بدید از همون‌جای قبلی ادامه میده)، توقف اتوماتیک پخش بعد از مدت مشخص، مدیریت حافظه دستگاه و پاک‌کردن اتوماتیک قسمت‌های شنیده شده. (من این ویژگی رو تو castbox که می‌خوام معرفی کنم پیدا نکردم و به نظرم یک ویژگی خیلی مهم هست)، امکان مدیریت پلی لیست و اضافه و کم کردن اپیزودها به پلی‌لیست، دانلود منیجر خوب و از همه مهمتر برای من اینه که شما میتونید از توسعه دهنده اپ بخواید ویژگی مد نظر شما رو به برنامه اضافه کنه و توسعه دهنده نسب به پیشنهادات خیلی با دید باز رفتار میکنه. همچنین یک ویژگی خیلی به درد بخور، مهم و (تا جایی که می‌دونم) منحصر به فرد این اپ برای من همین امکان اضافه کردن کتاب‌های صوتی دلخواهت هست. من کلی کتاب صوتی و فایل mp3 که تو گوشیم دارم رو به دلیل امکانات پادکست ادیکت با این اپ باز و مدیریت میکنم.

اپلیکیشن دوم: castbox (هم اندروید هم ios)

سازگاری کمتری با زبان فارسی داره، رابط کاربری مدرن‌تر و شیک‌تر، امکان بهتر پیدا کردن پادکست‌ها. ممکنه اگه اول کار با اپ لاگین نکرده باشید لیست پادکست‌هایی که عضوشون هستید بپره. یادتون باشه اگر خواستید از این اپلیکیشن استفاده کنید از همون اول عضو بشید.

آیفون:

برای آیفون هم اپ‌های زیادی هست: همین castbox و overcast فکر میکنم بهترین‌ش باشه. لطفا اگه تجربه دارید به ما هم بگید.

اپ‌های خیلی زیادی هستند برای پادکست‌ها ولی سازگاری با زبان فارسی و نشون دادن پادکست‌های فارسی خیلی مهمه. همچنین امکانات برنامه هم اهمیت زیادی داره. البته سلیقه هم فاکتور تعیین کننده‌س. برای من پادکست ادیکت گزینه خوبیه. برای شما چیه؟

پیشنهاد چند پادکست خوب: (اگه اپ پادکست داشته باشید با زدن هرکدوم از اسم‌های زیر اتوماتیک تو اپ باز میشه و میتونید مشترک بشید)

زبان فارسی:

کانال‌بی (عمومی)، بی‌پلاس(عمومی)، رادیوگیگ (تخصصی آی‌تی)، استرینگ کست (عمومی-علمی)، کُرُن (عمومی-موسیقی)، دایجست (عمومی-علمی)، رادیو دال (مهاجرت از ایران)، هزارتو (درباره سریال وست‌ورلد)، پاپریکا (سینمای ایران)

پادکست کانال بی و بی پلاس رو به جرات برای همه پیشنهاد میکنم و مسلما خیلی خوبه. بقیه پادکست‌ها هم به فراخور علاقه‌تون خیلی خوب هستند. یکی دو قسمت امتحان کنید.

انگلیسی:

پادکست masters of scale موضوع این پادکست عالی درحوزه کارآفرینی هست. به شخصه خیلی از این پادکست یاد گرفتم. و به نظرم برای هر فردی که تو این زمینه کار میکنه واجبه.

پادکست the pitch ارایه استارتاپ‌های واقعی برای سرمایه گذاران واقعی هست و به نظرم خیلی جالبه.

پادکست Work life with Adam Grant به سری مسایل شناختی، اجتماعی و روانشناسی کسب و کار و زندگی شخصی رو بررسی میکنه که خوشم میاد. کلی پادکست دیگه هم هست که چون زیاد گوش ندادم نمیتونم زیاد نظر بدم.

پادکست‌های فارسی علاوه از اینکه به طور مستقل توسط این اپ ها تو اینترنت پخش میشن توسط سایتهایی مثل شنوتو و ناملیک هم پشتیبانی میشن.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا