هنگامی که مشکلی برای قلبتان پیش بیاید یا مستعد درگیری بیماری قلبی باشید؛ معمولا با تجویز پزشک باید داروهایی را مصرف کنید.در این ببین ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها, نتوانید از داروهای معمول استفاده کنید زیرا منجر به خطرات جبران ناپذیری خواهد شد.

هنگامی که مشکلی برای قلبتان پیش بیاید یا مستعد درگیری بیماری قلبی باشید؛ معمولا با تجویز پزشک باید داروهایی را مصرف کنید.در این ببین ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها, نتوانید از داروهای معمول استفاده کنید زیرا منجر به خطرات جبران ناپذیری خواهد شد.

داروهای بیماری قلبی

دیجیتال (دیگوگسین)

دیجیتال نگه دارنده ی انقباض قلب است و در مواقعی که قلب قادر به پُمپ کردن خون به حد کافی نباشد، مصرف می شود. همچنین در مواقعی که ریتم قلب دچار بی ‌نظمی‌های سریع می‌ شود، آن را آهسته می ‌کند.

مهار کننده ی آنزیم مبدل آنزیوتانسین

این داروها عوامل عصبی و هومورال را که سبب تنگی بستر عروق محیطی می ‌شوند را بی ‌اثر می کنند و برای درمان فشار خون‌های بالا و در صدمات وارده بر ماهیچه‌ها ی قلب استفاده می ‌گردند.

هم چنین در بهبود صدمات کلیه ناشی از دیابت  در بعضی بیماران استفاده می ‌شود.

بتا بلوکرها

این داروها ضربان قلب را کاهش داده و نیروی هر ضربه ی قلبی را کم می کنند. هم چنین برای بهبود فشار خون‌های بالا و درد قفسه ی صدری و پیش گیری از تکرار حملات قلبی استفاده می ‌گردند.

نیترات‌ها (شامل نیترو گلیسرین)

این دسته داروها رگ ‌های خونی را گشاد می کنند و درد قفسه ی صدری را کاهش می ‌دهند.

مهار کننده ی کانال‌های کلسیمی

این دسته ی دارویی هم رگ ‌های خونی را گشاد می ‌کنند. هم‌ چنین برای درمان فشار خون‌های بالا و درد قفسه ی صدری مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مدرها (قرص‌های ادرار آور)

برای کم کردن مایعات بدن در فشار خون‌های بالا استفاده می‌ گردد.

داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون

برای کم کردن سطح LDL یا کلسترول بد در خون و هم چنین بعضی از آن ها برای بالا بردن HDL یا کلسترول خوب  استفاده می گردد. 

آسپرین

آسپرین امروزه به عنوان داروی عجیبی شناخته شده است که می تواند به کاهش خطر حملات قلبی یا سکته ی مغزی  برای کسانی که در حال حاضر یکی از آن ها را دارند، کمک کند.

هم چنین این دارو توانسته به باز نگه داشتن سرخرگ ‌های افرادی که قبلاً عمل‌های بای پس عروق کرونر یا دیگر اعمال جراحی برای رفع انسدادهای سرخر‌گ‌ ها را داشته‌اند، از جمله آنژیوپلاستی، کمک کند.

هم‌ چنین آسپرین در اورژانس به افرادی که مشکوک به سکته ی قلبی یا مغزی هستند داده می شود.

به هر حال اثر آسپرین در پیش گیری از حملات قلبی و مغزی در افرادی که هنوز هیچ ‌گونه سابقه ی بیماری قلبی و مغزی ندارند، توسط موسسه ی غذا و دارو تایید نشده است، حتی ممکن است مصرف آن در کسانی که مخصوصاً هیچ ‌گونه خطر بیماری قلبی را ندارند، مضر نیز باشد.

آسپرین یک داروی قوی است، ولی عوارضی هم دارد. این دارو می ‌تواند شانس شما را برای ابتلا به زخم معده،  بیماری کلیوی، بیماری کبدی  و صدمه ی مغزی به دنبال خونریزی زیاد کند. هم چنین می‌ تواند با سایر داروها واکنش دهد و اثرات مخربی بر جا گذارد.

اگر شما جزء افرادی هستید که می ‌خواهید آسپرین را برای درمان یا پیش ‌گیری از بیماری‌های قلبی استفاده کنید، در مرحله ی اول با پزشک معالج خود مشورت نمایید. تنها پزشک شماست که با دانستن تاریخچه ی مصرف دارویی و هم چنین شرایط و سلامت عمومی شما در حال حاضر، می ‌تواند قضاوت درستی از سودمندی مصرف آسپرین برای شما داشته باشد.

در مجموع آسپرین می‌ تواند برای گروهی از زنان که بیماری قلبی دارند، سودمند باشد، اما برای اغلب زنان که در سلامتی کامل بسر می ‌برند، توصیه نمی ‌شود.

داروهای آنتی بیوتیک که می توانند با برخی از داروها تداخل داشته باشند:

کلاریترومایسین
 سازمان غذا و داروی آمریکا با مطالعه ۱۰ ساله بر روی بیماران قلبی عروق کرونر دریافته است بیمارانی که به مدت دو هفته آنتی بیوتیک کلاریترومایسین مصرف کرده بودند، در معرض افزایش غیرمنتظره و بی دلیل مرگ ناشی از بیماری قلبی شان قرار داشتند.

طبق بیانیه این سازمان، هنوز توضیح مشخصی برای دلیل تاثیر کلاریترومایسین بر افزایش ریسک مرگ بیماران قلبی وجود ندارد.

کلاریترومایسین یک نوع آنتی بیوتیک است که با باکتری‌های درون بدن مبارزه می‌کند. این دارو(medicine) برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی که بر روی پوست یا سیستم عصبی اثر می‌گذارد، استفاده می‌شود. این دارو همچنین به همراه داروهای دیگر ممکن است برای درمان زخم معده‌ی ناشی از هجوم یک باکتری به کار رود.

محققان تاکید می کنند پزشکان(physicians) باید قبل از تجویز این دارو به بیماران قلبی در مورد خطرات ناشی از آن و درمان های جایگزین آگاه باشند. اگرچه بیماران هم نباید بدون مشورت پزشک شان مصرف آنتی بیوتیک شان را قطع کنند.

اريترومايسين


ثابت شده است که بيماران در معرض خطر بالا همچون، بيماران با فاصله QT طولاني (افزایش طول موج نوار قلب)، سطح سرمي پایين پتاسيم و منيزيوم، براديكاردي و آنهایي كه داروهاي آنتي آريتمي دريافت مي کنند، به این مشکل دچار می شوند.

ماكروليدها شامل كلاريترومايسين و اريترومايسين نيز مي توانند باخطر طولاني شدن فاصله QT همراه باشد، همچنین دو داروي اخير با مهار متابوليسم كبدي، برخي داروهایي كه طولاني شدن فاصله QT از عوارض آنهاست، نیز مي تواند به اين مشكل دامن بزنند.


سفکسیم

مصرف سفیکسیم با هر کدام از داروهای زیر تداخل دارد:

وارفارین: ممکن است زمان لخته شدن خون را افزایش دهد

کاربامازپین: افزایش عوارض کاربامازپین

نفیدیپین: افزایش اثرات نفیدیپین

پروبنسید: باعث افزایش غلظت سفیکسیم در خون می شود

سالیسیلات ها: باعث کاهش جذب این آنتی بیوتیک می شود


  • نویسنده : هانیه جلالی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا