یزدفردا:کارگردان فیلم «لونه شغال» از پرداختن به ماجرای یک پرونده واقعی در این فیلم که به قاچاق مواد مخدر می‌پردازد سخن گفت.

 

رضا دادویی کارگردان فیلم سینمایی «لونه شغال» که امروز ۱۹ مهر از تلویزیون پخش می‌شود درباره این فیلم که به سفارش ناجی هنر ساخته شده است، بیان کرد: من برای ساخت این فیلم پرونده‌های مختلف و اخبار و اطلاعات متعددی را بررسی کردم و بر این اساس طرح فیلمنامه شکل گرفت.

وی با اشاره به قصه و جزئیات فیلم توضیح داد: این فیلم به قاچاق مواد می‌پردازد که از کشورهایی مثل افعانستان وارد ایران می‌شود. قصه طی یک پرونده به این موضوع می‌پردازد؛ پرونده فردی با اسم مستعار شغال که مبنای واقعی دارد و سعی کردیم شبیه‌سازی کنیم و با جابجایی کاراکترها و شخصیت‌های جدید، واقعیت و تخیل را در کنار هم بیاوریم.

دادویی در پاسخ به اینکه چقدر امکان دارد قاچاقچی مواد مخدر به تماشای فیلم و سریال بنشیند، اظهار کرد: به نظرم باید متوجه شده باشیم که ادم‌های بسیار معمولی در فضای قاچاق فعالیت دارند و اصلا زندگی‌های عجیبی ندارند پس اینگونه نیست که هیچ گاه تلویزیون نبینند و سینما نروند.

حجم قاچاق آنقدر بالاست که ریشه‌کن نمی‌شود

وی درباره ساخت فیلم و سریال درباره قاچاق مواد مخدر و تاثیر آن نیز گفت: کشور ما به لحاظ سوق الجیشی به‌عنوان پل ارتباطی بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده قرار گرفته است و به همین دلیل اینقدر حجم معاملات بالاست و سرریز ان در کشور ما انجام می‌شود. حجم قاچاقچیانی که دستگیر می‌شوند یا مواد کشف و ضبط شده هم بسیار است ولی باز هم می‌بینیم ریشه کن نمی‌شود.

دادویی اضافه کرد: اتفاقا ما هم درباره همین معضل سوالی طرح می‌کنیم و در بخشی از فیلم شخصیت اصلی از رییس خود سوال می‌پرسد که این همه تلاش می‌کنیم چرا باز هم این اتفاقات رخ می‌دهد.

کارگردان فیلم «تعبیر خواب» با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های جدی پلیس مواد مخدر سختی کارشان است، اظهار کرد: ما سعی کردیم این سختی کار را هم نشان دهیم. البته سعی ما این بود سفارشی نباشد بلکه کاری باشد که محتوای ارزشمندی داشته باشد بنابراین محوریت قصه را روی پلیس گذاشتیم هرانچه او می‌بیند ما می‌بینیم. زاویه دید محدود می‌شود اما جذاب می‌شود.

بودجه اجازه نداد سراغ چهره‌ها برویم

وی با اشاره به حضور تئاتری‌ها و عوامل حرفه‌ای در این فیلم گفت: پلیس‌های ما علی عمرانی، پیمان شریعتی و نیما رییسی هستند. عوامل پشت دوربین نیز از حرفه‌ای سینما بودند. اصرار ناجی هنر این بود که نسل جدیدی از بازیگرانی که زحمت می‌کشند در تاتر و کمتر دیده شده اند فضا برایشان فراهم شود و در این فیلم حضور یابند از طرف دیگر بودجه هم اجازه نمی‌داد سراغ بازیگران چهره برویم‌. شرایط مالی برای پروژه‌های تلویزیونی مشخص است و باید از برخی خواسته‌ها عبور کنید اما ما سعی کردیم از هیچ پلانی نگذریم و جزییات را به دقت در نظر بگیریم.

کارگردان «لونه شغال» با اشاره به دیگر عوامل فیلم عنوان کرد: محمد الادپوش فیلمبردار سینماست که تا به حال کاری برای تلویزیون نداشته است‌ و در این فیلم کنار ماست چون فیلم از لوکیشن‌های سختی برخوردار است و ما موقعیت جعرافیایی شهر را از زاویه‌های مختلفی می‌بینیم که کمتر برای یک فیلم تلویزیونی که بیشتر از فضاهای داخلی کمک می‌گیرد استفاده می‌شود و این کار را دشوار می‌کرد. همچنین سودابه خسروی طراح گریم و بهمن اردلان صداگذار است.

وی در پایان گفت: ما به قدر امکانات و شرایطی که داشتیم کار را تولید کردیم با این حال به اندازه یک دهم بودجه یک فیلم سینمایی این فیلم هزینه برد.

تهیه‌کنندگی این فیلم را حسین مسافر آستانه بر عهده دارد و لیلی عاج و رضا دادویی نویسندگان آن هستند که قرار است امروز جمعه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه سه سیما روی آنتن برود.

 

منبع: مهر

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا