یزدفردا:جزئیات سفر اربعین با اتوبوس مشخص شد. اینطور که پیداست بر خلاف سال‌های گذشته قرار نیست شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیط اتوبوس در ایام اربعین باشیم. اتوبوس‌های اربعین از ۱۷ مهر راهی مرز‌های مهران، چذابه و شلمچه می‌شوند که در این بین مرز مهران بیشترین طرفدار را دارد. طوری که تخمین زده می‌شود نیمی از زائران اربعین از این مرز راهی کربلا می‌شوند. در این گزارش شرایط سفر اربعین با اتوبوس و قیمت بلیط اتوبوس به مقصد پایان‌های نزدیک به مرز عراق را بررسی کرده‌ایم. اربعین امسال ۲۰ صفر مصادف با شنبه ۲۷ شهریورماه است. بعضی سایت‌های فروش بلیط اتوبوس، از همین حالا پیش‌ثبت‌نام برای خرید بلیط اتوبوس اربعین را آغاز کرده‌اند و اگر برنامه‌ریزی‌های سفر اربعین را انجام داده‌اید، می‌توانید از همین حالا برای ثبت‌نام بلیط اتوبوس اقدام کنید. تخمین زده می‌شود که سالانه نیمی از زائران اربعین با اتوبوس راهی پایانه‌های مرزی می‌شوند.

۱۷ مهرماه، زمان آغاز سفر اربعین ۹۸

امروز نشست خبری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره سفر‌های اربعین برگزار شد. مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان می‌گوید طرح اربعین از ۱۷ مهرماه آغاز می‌شود و تا سوم آبان ادامه دارد. اربعین امسال، ۲۰ صفر مصادف با شنبه ۲۷ مهرماه است. آنطور که قربانی می‌گوید روز‌های ۲۴ تا ۲۶مهر شش روز اوج سفر اربعین است که معمولان برنامه‌های از پیش تعیین شده برای این روز‌ها مشخص خواهد شد.

قیمت بلیط اتوبوس اربعین افزایش ندارد

معاون حمل و نقل سازمان راهداری می‌گوید قیمت بلیط اتوبوس تا مرز‌های چهارگانه یعنی مهران، چذابه، شلمپه و خسروی و بالعکس همان نرخ‌های سال گذشته است و افزایشی ندارد. پیش از این محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده بود که بلیط اتوبوس و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در ایام اربعین افزایش نخواهد داشت. باید توجه داشته باشید که سال گذشته به خاطر اینکه اتوبوس‌ها موقع برگشت از مرز با صندلی‌های خالی به مبدا بازمی‌گشتند، ۲۰ درصد به قیمت بلیط اتوبوس اضافه شد، اما آنطور که وزیر راه و شهرسازی گفته، امسال شاهد این افزایش قیمت نخواهیم بود.


از کدام پایانه‌ها برای سفر به اربعین استفاده کنیم؟

از آنجا که مهران پرطرفدارترین مرز برای سفر اربعین به حساب می‌آید، اصلی‌ترین پایانه برای سفر اربعین، پایانه مهران است. اگر بلیط اتوبوس برای سفر به مهران پیدا نکردید می‌توانید از پایانه‌های دیگر مرز‌ها یعنی پایانه مسافربری کرمانشاه، همدان و اندیمشک استفاده کنید که به عنوان پایانه‌های جایگزین مهران تعیین شده‌اند.

قیمت بلیط اتوبوس تهران مهران

اتوبوس‌ها در روز‌های عادی هم از تهران راهی مرز مهران می‌شوند. قیمت بلیط اتوبوس‌های تهران مهران ۹۱ هزار تومان است. این اتوبوس‌ها از پایانه غرب به سمت مهران حرکت می‌کنند. در روز‌های عادی ساعت حرکت اتوبوس‌ها از پایانه غرب به سمت پایانه مرزی مهران عموما بعد از ظهر است و ساعات پنج تا هفت بعد از ظهر می‌توانید عازم مهران شوید. البته باید توجه داشته باشید که در ایام اربعین تعداد سرویس‌ها افزایش پیدا می‌کند و احتمالا در ساعات دیگر روز هم می‌توان بلیط اتوبوس به مقصد مهران پیدا کرد.


برای خرید بلیط اتوبوس تهران مهران باید خودتان را برای مسیر ۷۶۵ کیلومتری آماده کنید. اگر شرایط جاده مناسب باشد و به ترافیک نخورید، احتمالا این مسیر را هشت ساعته طی می‌کنید. بنا بر این اگر بلیط اتوبوس تهران مهران ساعت هفت بعد از ظهر را انتخاب کنید، احتمالا ساعت سه نصف شب به مهران می‌رسید و باید چند ساعتی تا روشنایی روز صبر کنید.

قیمت بلیط اتوبوس قم مهران

قیمت بلیط قم مهران کمی بیشتر از تهران مهران است. زائران اربعین که بخواهند از قم به مرز مهران بروند باید رقمی حدود ۱۰۰ هزار تومان برای خرید بلیط اتوبوس VIP هزینه کنند.

قیمت بلیط اتوبوس تهران ایلام

گزینه دیگر برای سفر اربعین از مرز مهران، خرید بلیط اتوبوس به مقصد ایلام استو در صورتی که ظرفیت اتوبوس‌های مهران پر شود، می‌توان از پایانه ایلام به عنوان واسطه برای سفر به مرز مهران استفاده کرد. قیمت بلیط تهران ایلام رقمی حدود ۸۵ هزار تومان است. ایلام تا مرز مهران حدود ۸۵ کیلومتر معادل حدود یک ساعت فاصله دارد.

قیمت بلیط اتوبوس تهران کرمانشاه

پایانه کرمانشاه به عنوان پایانه معین شهر مرزی مهران در نظر گرفته شده. البته این شهر به مرز خسروی نزدیک‌تر است. طوری که فاصله کرمانشاه تا مرز مهران حدود ۲۶۰ کیلومتر معادل سه ساعت و نیم راه است و فاصله این شهر تا مرز خسروی حدود ۲۰۰ کیلومتر معادل دو ساعت و نیم تخمین زده می‌شود. قیمت بلیط اتوبوس تهران کرمانشاه ۶۶ هزار تومان است. البته این نرخ مربوط به اتوبوس‌های VIP است. اگر بخواهید می‌توانید با ۵۶ هزار تومان بلیط اتوبوس‌های معمولی به مقصد کرمانشاه را تهیه کنید.

قیمت بلیط اتوبوس تهران اندیمشک

گزینه دیگر برای سفر به مرز مهران، خرید بلیط اتوبوس به مقصد اندیمشک است. اندیمشک در شمال استان خوزستان واقع شده و حدود ۲۵۰ کیلومتر معادل سه ساعت تا مرز مهران فاصله دارد. اتوبوس‌های تهران اندیمشک از پایانه جنوب راهی مقصد می‌شوند و هزینه لازم برای خرید بلیط آن‌ها ۸۱ هزار تومان است.


چطور برای بازگشت از سفر اربعین برنامه‌ریزی کنیم؟

قسمت سخت ماجرای سفر اربعین، زمان برگشت است. چراکه بعد از پایان مراسم اربعین همه زائرانی که در طی ۱۰ روز به عراق رفته بودند، با هم به کشور برمی‌گردند و همین مورد باعث می‌شود سفر برگشت برای زائران کمی سخت‌تر باشد. با توجه به نزدیکی مرز مهران، عموما زائران همین پایانه مرزی را برای بازگشت به کشور استفاده می‌کنند. سازمان راهداری امسال سه پایانه کرمانشاه، همدان و اندیمشک را به عنوان پایانه‌های معین مهران تعیین کرده است. به عبارتی در صورت ازدحام جمعیت و شلوغی موقع برگشت زائران از سفر اربعین، این سه پایانه وظیفه انتقال زائران به شهرهایشان را دارند. این سه پایانه معین تنها برای زائرانی است که در روز‌های اوج ۲۴ تا ۲۹ مهر ماه قصد بازگشت به کشور از مرز مهران را دارند.

در روز‌های اوج بازگشت زائران از پایانه مسافری برکت مهران، زائرانی که مقصدشان شهر‌های قم، ساری، گرگان، مشهد و بجنورد است از این پایانه به پایانه معین همدان منتقل می‌شوند. در همین بازه زمانی زائرانی که از مهران قصد بازگشت به شهر‌های اراک، شهرکرد، یزد، اصفهان و خرم‌آباد را دارند به پایانه مسافری معین اندیمشک منتقل می‌شوند. همچنین زائرانی که از مرز مهران قصد بازگشت به کرج، رشت، سنندج، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، ارومیه، اردبیل و تبریز را دارند باید از پایانه معین کرمانشاه به مقصد خود برگردند.

برای کمتر شدن ازدحام جمعیت در مرز مهران، سازمان راهداری توصیه کرده، زائران خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد و جنوب اصفهان برای خروج از کشور عراق از مرز چذابه استفاده کنند. همچنین زائران سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان هم باید از مرز شلمچه برگردند. زائران اصفهان، فارس و کرمان هم می‌توانند از هر دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه برای بازگشت به کشور استفاده کنند.

کدام پایانه مرزی به کربلا نزدیک‌تر است؟

مرز مهران پرطرفدارترین پایانه مرزی برای زائران اربعین به حساب می‌آید. مسافت مرز مهران تا مقصد سه ساعت است. آن‌هایی که مرز چذابه را برای سفر به کربلا انتخاب کنند، چهار و نیم ساعت از مرز تا رسیدن به مقصد سفر در پیش دارند. بیشترین فاصله از کربلا به مرز شلمچه اختصاص دارد که مسافت آن تا مقصد به حدود شش ساعت می‌رسد. همچنین قرار است امسال مرز خسروی هم برای زائران اربعین باز شود که فاصله آن تا کربلا تقریبا سه و نیم ساعت است.

۵۰ درصد زائران اربعین زمینی می‌روند

آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار ایران در ایام اربعین عازم کربلا می‌شوند. با توجه به اینکه این رقم در سال ۹۶ دو میلیون نفر بود، پیشبینی می‌شود امسال حدود سه میلیون ایرانی به کربلا بروند. سالانه حدود ۱۰ درصد زائران اربعین به صورت هوایی به کربلا می‌روند و ۵۰ درصد از اتوبوس برای سفر به پایانه‌های مرزی استفاده می‌کنند. ۴۰ درصد باقی‌مانده هم قطار و خودروی شخصی را برای سفر اربعین ترجیح می‌دهند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا