یزدفردا: دیروز در کنار سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. روز چهارشنبه، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴۲۳ هزار تومان رسید. قیمت اونس از ابتدای هفته حدود ۵۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است که حدودا معادل ۵/ ۳ درصد بوده است.

در پنجمین روز هفته، دلار و سکه از فاز کاهشی خارج شدند؛ دلار به‌رغم قرار گرفتن در راه افزایش، نتوانست به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی بازگردد؛ ولی سکه با قدرت سد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را شکست.

اوج‌گیری بیشتر فلز گرانبهای داخلی در این روز ناشی از محرک بیرونی به نام اونس بود که در بازارهای جهانی با عبور از محدوده هزار و ۴۹۰ دلاری در حال ثبت رکوردهای تازه بود. برخلاف بازار سکه، دلار همچنان گرفتار نقاط مقاومتی است که به سختی می‌تواند از آنها عبور می‌کند.

دیروز قیمت دلار حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۹۶۰ تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده افزایشی ۸۰ تومانی طی یک روز بود. با وجود این افزایش مساله بزرگ در بازار ارز آن است که از تاریخ سوم مردادماه دلار نتوانسته سد ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومانی را بشکند و همواره زیر آن نوسان کرده است.

از آن سو از تاریخ ۲۴ تیرماه قیمت دلار به بالای محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان سرک نکشیده است، پس می‌توان از آن به‌عنوان نقطه مقاومتی دوم بازار یاد کرد. پس از این، مقاومت بلندتر دلار عدد ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی است که قیمت پس از ۷ مرداد بالای آن نوسان نکرده است.

در مجموع می‌توان گفت اعداد مقاومتی پیش روی دلار را ۳ عدد، ۱۲ هزار و ۲۵۰، ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعریف کرد که البته به جز آنها مقاومت‌های کوتاه‌تری نیز وجود دارد که از نظر تحلیلگران فنی بازار شکننده‌تر هستند.

از آن سو، بازار در کنار این سه نقطه مقاومتی، دو نقطه حمایتی مهم را پیش روی خود می‌بیند. بازار ارز از ۱۹ اردیبهشت‌ماه وارد مسیر نزولی شده است که پیاپی چند نقطه حمایتی را شکست تا به سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و قیمت روزانه هرگز در سال ۹۸ از آن پایین‌تر نرفت.

پس می‌توان نقطه حمایتی اول مهم بازار را همین عدد ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفت که هر زمان قیمت به آن نزدیک می‌شود، فروش‌های ارزی بیشتر می‌شود. نقطه حمایتی بعدی مرز ۱۱ هزار تومانی است که یک بار در سال ۹۸ قیمت به‌طور مقطعی به آن نزدیک شد؛ ولی به سرعت از آن بلند شد و در انتهای روز در محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

با توجه به اینکه وارد‌کننده در سامانه نیما با قیمت‌های بالای ۱۱ هزار تومان اقدام به خرید ارز کرده‌اند، انتظار معامله‌گران برای شکست نقطه حمایتی دوم کمی محدودتر است. روز دوشنبه، دلار یک بار دیگر نتوانست از سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان پایین‌تر برود تا بار دیگر این سطح خود را به‌عنوان یک نقطه حمایتی مهم معرفی کند.

این در حالی بود که سکه توانست با توجه به جهش اونس خود را به سقف ۲ هفته‌ای پرتاب کند. دیروز قیمت سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت فلز گرانبهای داخلی از دوم مردادماه بود. با وجود این برخی فعالان باور دارند سکه به‌طور کامل به افزایش بهای اونس توجه نکرد؛ چراکه حباب آن با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده افزایش بیشتری یافت.

حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز حباب سکه حدود ۳۱۴ هزار تومان بود. این در حالی بود که روز سه‌شنبه میزان حباب آن حدود ۲۷۰ هزار تومان بود. فعالان این حباب منفی را بیشتر به کمبود تقاضا در بازار نسبت می‌دادند و باور داشتند در صورتی که تقاضایی وارد بازار شود و قیمت اونس در همین سطوح فعلی بماند، سکه قدرت بیشتری برای رشد نسبت به دلار خواهد داشت.

دیروز در کنار سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. روز چهارشنبه، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴۲۳ هزار تومان رسید. قیمت اونس از ابتدای هفته حدود ۵۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است که حدودا معادل ۵/ ۳ درصد بوده است.

در مقابل در بازار داخلی، سکه تنها از ۱۲ مرداد تا امروز حدود ۴/ ۲ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب، می‌توان گفت معامله‌گران بازار داخلی با افزایش بهای اونس جهانی نسبتا محتاط برخورد کرده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا