یزدفردا:سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در نشست با مدیران و کارکنان معاونت حقوقی و امور مجلس اظهاركرد: داده‌های آماری حوزه حقوقي را داده‌کاوی کنید تا در پژوهشگاه مطالعات مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد و خروجي پژوهش‌ها، مبنای عمل برنامه‌ها قرار داده شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، سید جواد حسینی در نشست با کارکنان و مدیران معاونت حقوقی و امور مجلس با اشاره به سیاست بی‌خردانه دولت آمریکا گفت: آمریکا مواجهه بی‌خردی با نظام جهانی دارد و تحريم وزیر امور خارجه كشورمان نشان از عجز و ناتواني آمریکا در مقابله با ملت ايران دارد، هرچند که این تحریم باعث اقتدار بیشتر محمدجواد ظریف شده است.

 بررسي تخلفات انجام‌شده، عدم آگاهی متخلفان به مسائل قانونی را نشان می‌دهد

وی بابیان اینکه در جلوگیری از تخلفات و ارتقای خدمت مکرمانه تلاش کنیم، گفت: داده‌های آماری حوزه حقوقي را داده‌کاوی کنید تا در پژوهشگاه مطالعات مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد و خروجي پژوهش‌ها، مبنای عمل برنامه‌ها قرار داده شود.

حسینی بابیان اینکه بررسي تخلفات انجام‌شده، عدم آگاهی متخلفان به مسائل قانونی را نشان می‌دهد و اگر افراد آگاهي لازم را داشتند، مرتكب تخلف نمی‌شدند، گفت: آگاهی بخشی، مصونیت سازی ایجاد می‌کند و اين آگاهی بخشی از طریق توانمندسازی و دوره‌های ضمن خدمت می‌تواند در مخاطبان و ذينفعان صورت گيرد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به پيگيري سياست پيشگيري در امور حقوقی، اظهارکرد: برای سالم‌سازی محیط اجتماعی رویکرد پیشگیری بر درمان اولویت دارد، همچنين جهت‌گیری ساختاری بر آسيب شناسي ارجح‌تر است لذا در امور حقوقی باید سیاست پیشگیری مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل انحرافات اجتماعی برچسب‌زنی است و به‌عنوان‌ مثال فردی از زندان برمی‌گردد یا از اعتیاد پاک‌ شده است اما بازهم به وی برچسب می‌زنیم لذا از برچسب‌زنی به افراد خصوصاً در دستگاه‌های دولتي باید پرهیز کنیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش تأکید کرد: در معاونت حقوقی و امور مجلس باید قوانين مربوط به املاک و ظرفیت‌های آموزش ‌و پرورش را احصا کنیم تا از درون قوانین، ظرفیت‌های آموزش ‌و پرورش را آزاد کنیم و در این مسیر باید به دنبال تدوین طرح‌ها و لوایحی که آزادسازی ظرفیت‌ها را انجام مي دهد، باشيم.

حسینی تأکید کرد: بر تسجیل و مستندسازی املاک و دارایی‌های بی‌شمار آموزش ‌و پرورش تمرکز داشته باشید لذا مدارس، کانون‌ها، مراکز درمانی، رفاهی، آموزشی از املاکي مهمي است كه بايد حفظ شود.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به تعیین تکلیف املاک مورد اختلافی، اظهارکرد: در مورد این املاک  پیگیری‌های لازم در راستاي حل اختلافات صورت گيرد و ساماندهی و بهینه‌سازی املاک مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ساماندهی مدارس، اظهار کرد: با ساماندهی مدارس تلاش می‌کنیم از تنوع ٢۴ نوع مدرسه كه در حال حاضر وجود دارد، کم شود و مدارسی که غیراقتصادی است و قابليت اجراي تعلیم و تربیت تمام ساحتي را ندارد به فضایی منتقل شوند كه تعلیم و تربیت تمام ساحتي در آن اجرا شود، چراکه اولین آموزه سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.

رابطه با مجلس شوراي اسلامي بر اساس ظرفیت‌سازی شكل گيرد

حسینی بابیان اینکه حضرت امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است، گفت: مجلس حاصل رأی مردم است و رابطه آموزش ‌و پرورش با مجلس مي تواند به صورت رابطه آسیبی و ظرفیت ساز باشد، لذا بايد بر رابطه ظرفیت ساز تأکید کنیم.

وی افزود: رابطه با مجلس نباید تعارضی، تزاحمی و تداخلی باشد و باید از چنين روابطي پرهیز کنیم و در رابطه همواره باید نگاه آسیب شناسانه وجود داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: روابط توافقی، سازشی و تساهلی نیز خطرناک است و نباید رابطه سازشی و تعارضی داشته باشیم بلکه باید رابطه تعاملی باشد.

 سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش‌ و پرورش اهداف سازمانی بر مبنای سند تحول بنیادین دارد لذا باید از ظرفیت مجلس در جهت تحقق اهداف استفاده کنیم و می‌توانیم از این ظرفیت‌های قانونی به‌خوبی بهره بگیریم.

شایان‌ذکر است؛ تعدادی از کارشناسان معاونت حقوقی و امور مجلس در اين نشست به بیان پیشنهاد‌ها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌وگو گذاشتند

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا