۱-پهلوان مصطفی طوسی (۱۳۲۳، ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵) اولین بازوبند پهلوانی را در رقابت‌های رسمی، پهلوان مصطفی طوسی پس از سه‌بار برتری در مسابقه‌های کشتی پهلوانی و به‌دست آوردن عنوان پهلوانی در سال‌های ۱۳۲۳، ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ برای همیشه به نام خود ثبت کرد. در سال ۱۳۲۴ رقابت نهایی کشتی پهلوانی بین پهلوان طوسی و پهلوان ابوالقاسم سخدری، دو روز به طول انجامید!

۲- پهلوان ضیاءالدین میرقوامی (۱۳۲۶) در اردیبهشت ماه ۱۳۲۶ و در رقابت‌هایی که بدون حضور مصطفی طوسی برگزار شد، ضیاءالدین میرقوامی توانست عنوان پهلوانی را آن خود کند.

۳- پهلوان ابوالقاسم سخدری (۱۳۲۷) پهلوان نامدار خراسان در سال‌های۱۳۲۳ و ۱۳۲۴ در رقابتی پرشور و نزدیک، قافیه را به پهلوان طوسی باخته بود اما در نهایت ابوالقاسم سخدری توانست عنوان پهلوانی ایران در سال ۱۳۲۷ را به نام خود ثبت کند و صاحب بازوبند پهلوانی شود.

۴- پهلوان عباس زندی (۱۳۲۸، ۱۳۳۲، ۱۳۳۳ و ۱۳۳۴) پهلوان عباس زندی، جوان‌ترین یل پایتخت است. او در سال۱۳۲۸ و در سن ۱۸سالگی صاحب بازوبند پهلوانی ایران شد. زندی در ۱۷سالگی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران درآمد و در رقابت‌های جهانی۱۹۵۴ به مدال طلا رسید. او در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۴ سه‌بار دیگر پهلوان پایتخت لقب گرفت.

۵- جهان پهلوان احمد وفادار (۱۳۲۹ ،۱۳۳۰ و ۱۳۳۱) چوخه‌کار، نامدار خراسان، سه‌سال متوالی پهلوان کشور لقب گرفت تا برای همیشه صاحب بازوبند پهلوانی شود. پهلوان احمد وفادار سال‌ها در سنگین‌وزن یکه‌تاز رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی کشور و در رقابت‌های مختلف جهان و المپیک عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران بود.

۶- جهان‌پهلوان غلامرضا تختی (۱۳۳۶، ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸) «جهان‌پهلوان» لقب رستم افسانه‌ای در شاهنامه به راستی برازنده رستم دوران، غلامرضا تختی است. تختی سه سال متوالی صاحب بازوبند پهلوانی شد تا در کنار ۷ مدال طلا و نقره‌ای که در المپیک‌ها و مسابقه‌های جهانی کشتی گرفت، به اسطوره‌ای بی‌بدیل در ورزش ایران تبدیل شود.

۷- پهلوان یعقوب علی شورورزی (۱۳۴۰) یلی دیگر از خطه پهلوان‌پرور خراسان توانست عنوان پهلوانی ایران را به نام خود ثبت کند. پهلوان یعقوب‌علی شورورزی در سال۱۳۴۰ فاتح رقابت‌های کشتی پهلوانی شد. این رقابت‌ها در سال۱۳۳۹ برگزار نشد!

۸- منصور مهدیزاده (۱۳۴۱ و ۱۳۴۴) در مسابقه‌ای که قضاوت آن را پهلوان عباس زندی بر عهده داشت. منصور مهدیزاده توانست با غلبه بر عزیز کیانی صاحب بازوبند پهلوانی در سال۱۳۴۱ شود. دارنده دو مدال طلای کشتی آزاد جهان، در سال۱۳۴۴ نیز برای دومین‌بار بر قله کشتی پهلوانی ایران ایستاد.

۹- رضا سوخته‌سرایی (۱۳۵۴) پهلوان مازندرانی کشتی ایران و دارنده دو مدال نقره کشتی آزاد جهان، روز ۴آبان سال۱۳۵۴، این لقب را گرفت. رضا سوخته‌سرایی در فینال بر علیرضا سلیمانی فائق آمد و صاحب بازوبند پهلوانی شد.

۱۰- پهلوان‌باشی علیرضا سلیمانی (۱۳۵۸، ۱۳۶۱، ۱۳۶۲، ۱۳۶۴، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۹) پهلوان علیرضا سلیمانی، با ۶عنوان پهلوانی ایران، پرافتخارترین پهلوان این رقابت‌ها به حساب می‌آید؛ افتخاری که باعث شد سلیمانی به واسطه آن به داشتن لقب پهلوان‌باشی، مفتخر شود.

۱۱- پهلوان محمدحسن محبی (۱۳۶۳ و ۱۳۶۷) عنوان پهلوانی پیش از این بیشتر به یلان پایتخت و خراسان تعلق یافته بود تا آن‌که دلاوری از خطه پهلوان پرورکرمانشاه، خودنمایی کرد. محمدحسن محبی در سال‌های ۶۳ و ۶۷ مدعیان را کنار زد و صاحب بازوبند پهلوانی شد.

۱۲-پهلوان محمدرضا توپچی (۱۳۶۶ و ۱۳۶۸) محمدرضا توپچی بارها به دیدار نهایی رقابت‌های کشتی پهلوانی راه یافته و عنوان نایب‌پهلوانی را به دست آورده بود. توپچی بالاخره توانست در رقابت‌های کشتی پهلوانی سال‌های۱۳۶۶ و ۱۳۶۸ با غلبه بر تمام مدعیان، پهلوان ایران لقب گیرد.

۱۳-پهلوان مجید انصاری (۱۳۷۰) رغبت نداشتن کشتی‌گیران نامدار و ملی‌پوش برای حضور در رقابت‌های کشتی پهلوانی هر چند باعث نشد تا این رقابت‌ها به تعطیلی کشیده شود اما از شور و هیجان آن به شکل چشم‌گیری کاست. در سال۱۳۷۰ مجید انصاری توانست عنوان پهلوانی ایران را به دست آورد.

۱۴- پهلوان ایوب بنی‌نصرت (۱۳۷۱ و ۱۳۷۲) این‌بار نوبت دلاوری از آذربایجان بود تا عنوان پهلوانی ایران را از آن خود کنند. ایوب بنی‌نصرت عضو محجوب تیم ملی کشتی آزاد توانست دو سال متوالی، بازوبند پهلوانی را به بازو ببندد.

۱۵-پهلوان محمود میران (۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶) آشنایی محمود میران با کشتی، با چوخه و فنون لنگ باعث شد تا ملی‌پوش جودوی کشورمان عملکرد درخشانی در رقابت‌های کشتی پهلوانی داشته باشد و چهار سال متوالی، عنوان پهلوان ایران را به دست آورد.

۱۶- پهلوان حمید قشنگ (۱۳۷۷، ۱۳۷۸ و ۱۳۸۱) دلاوری دیگر از خراسان پهلوان‌پرور در رقابت‌های کشتی پهلوانی درخشید. حمید قشنگ در اجرای فنون لنگ استاد بود و با قامت و دست و پاهای کشیده‌اش، یک دردسر واقعی برای دیگر مدعیان به حساب می‌آمد.

۱۷- پهلوان محمود محمدی (۱۳۷۹) بازوان پرتوان و دلاوری مثال‌زدنی محمود محمدی ۱۹ ساله باعث شد تا بازوبند پهلوانی سال۱۳۷۹ بر بازوی او بسته شود. محمود محمدی در رقابت‌های کشتی جوانان آسیا و جهان نیز توانسته بود به مقام قهرمانی برسد.

۱۸- امین رشید لمیر (۱۳۸۰ و ۱۳۸۷) باز داستان پهلوانی به خراسان رسید تا این‌بار امین رشید لمیر که دلاوری و پهلوانی را از پدربزرگش[۹] پهلوان یعقوب‌علی شورورزی به یادگار گرفته بود، پهلوان ایران لقب بگیرد.

۱۹- عبدالرضا کارگر (۱۳۸۲ و ۱۳۸۳) یک لنگ‌کار قهار، بار دیگر توانست افتخار پهلوانی ایران را به نام خراسان ثبت کند؛ عبدالرضا کارگر که در رقابت‌های جوانان جهان صاحب مدال طلا شده بود، در کشتی پهلوانی توانایی‌هایش را به نمایش گذاشت و دو سال متوالی صاحب بازوبند شد.

۲۰- شاهرخ صداقتی‌زاده (۱۳۸۵) تبحر شاهرخ صداقتی‌زاده در کشتی‌های محلی باعث شد تا این کشتی‌گیر نه‌چندان مطرح وزن ۹۶کیلوگرم اهل مازندران در رقابت‌های کشتی پهلوانی بدرخشد و پهلوان سال۱۳۸۵ ایران خوانده شود.

۲۱- فردین معصومی (۱۳۸۶) «گیله‌مرد» کشتی ایران بارها در کشتی گیله‌مردی حریفان را شکست داده بود. ملی‌پوش کشتی آزاد ایران در رقابت‌های کشتی پهلوانی سال۱۳۸۶ همه حریفان را از پیش‌رو برداشت تا نام پهلوان ایران در این سال فردین معصومی ثبت شود.

۲۲- آرش مردانی (۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰)

۲۳- جابر صادق زاده (۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و 1397)

۲۴- احمد میرزاپور (۱۳۹۲)

۲۴- پرویز هادی (۱۳۹۳) پرویز هادی که قهرمان کشتی آزاد سنگین وزن بازی‌های آسیایی از استان آذربایجان شرقی بود، موفق شد در سال ۱۳۹۳ عنوان پهلوانی ایران را کسب کند.[۱۰]

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا