با موضع گیری سریع و قاطع در برابر این اقدامات از راه افتادن مسابقه قومیت گرایی در کشور جلوگیری کرده و با نمایندگانی که پیشقدم این حرکت شده اند به شدت برخورد نمایید.

به گزارش یزد فردا به نقل از  قانون، مشكلات و معضلات بخش‌هاي مختلف كشور به طور حتم با سياست‌هاي كلي دولت و از پايتخت به راحتي قبل حل نيستند و به بخش‌هاي مياني نياز است تا اين امور را ديده، بررسي و راهي براي بهبود وضعيت آنها پيدا كنند. بدون شك اين روند در كشورهايي مانند ايران كه داراي وسعت جغرافيايي و تنوع قوميتي است به مراتب سخت‌تر بوده ونيازمند آنست كه دستگاه هايي مانند بخش‌داري‌ها، فرمانداري‌ها و استانداري‌ها به بهترين وجه ممكن عمل كنند تا مشكلات موجود را از سر راه بردارند. 

در طرف مقابل مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان يكي ديگر از قواي اصلي كشور تلاش دارد تا با تشكيل فراكسيون‌هايي خاص، موضوعات كلي كشور را نيز مورد بررسي قرار دهد و از اين طريق معضلات آن بخش‌ها را به صورت اختصاصي و موشكافانه بررسي كند.

تبديل فرصت به تهديد!
اما در اين روزهاي اخير در كشور اتفاقي رخ‌داده است كه به نظر آينده خوبي در پيش ندارد. عده‌اي از نمايندگان مجلس دهم با پيشوايي نادرقاضي‌پور، نماينده اروميه كه روحياتش براي همگان روشن است، فراكسيوني را تشكيل داده اند و عنوان «ترك‌زبانان» را بر آن نهاده اند تا به گفته خودشان مسائل مردم مناطق آذري زبان كشور را مورد بررسي و پيگيري قرار دهند.

آذری‌زبان نه ترك!
اين فراكسيون گذشته از رويكردي كه دارد، نامي كه براي خود استفاده كرده نيز مورد انتقاد و حاشيه‌ ساز است. چرا كه عزيزاني كه در استان‌هاي مختلف كشور ما زندگي مي‌كنند، هم‌‌ميهنان آذري زبان ما هستند واينكه بر خلاف عرف آنها را ترك زبان بنامند، جاي تامل دارد.

انتقاد فراجناحی از يك اقدام نسنجيده
اين اقدام با واكنش‌هاي متفاوت و فراواني همراه بود و بسياري از شخصيت‌هاي سياسي مانند دولتي‌ها از كنار آن به راحتي گذشتند ولي برخي از جريان‌ها و افراد نيز اين اقدام را نامناسب خواندند و خواستار برخورد با آن شدند.اين اقدام نسنجيده از اندك مواردي است كه فراجناحي مورد انتقاد قرار مي‌گيرد و همه گروه‌هاي سياسي كه دل در گروي ايران دارند با تشكيل اين فراكسيون، نگران شكاف قوميتي در كشور هستند.

با قاضی‌پور برخورد شود
در همين راستا به دنبال اعلام خبر تشکیل فراکسيون، بسیج دانشجویی با تحلیل این تصمیم طی نامه ای به علی لاریجانی نسبت به این موضوع هشدار داد. اين نهاد در بخشي از نامه خود به احتمال ايجاد بحران‌هاي بعد از اين تصميم اشاره كرده كه به دور از ذهن نيست.بسيج در انتها اعلام كرد:«آنچه فارغ از اصل این اقدامات برای ما سوال برانگیز است، ناتوانی در کنترل یا غفلت از هدایت اینچنین مسائلی در هیات رییسه مجلس باعث آشفتگی خواهد شد. آنها ازلاريجاني‌خواستند با موضع گیری سریع و قاطع در برابر این اقدامات از راه افتادن مسابقه قومیت گرایی در کشور جلوگیری کرده و با نمایندگانی که پیشقدم(نادرقاضي‌پور) این حرکت شده اند به شدت برخورد كنيد.» پيش از اين نيز ۱۷۰ نفر از جامعه‎ محققان، اساتید و تاریخ‎دانان ایرانی به رییس مجلس درباره‎ آسیب‎های ناشی از تشکیل فراکسیون‎های قومی و زبانی نامه نوشتند.

هشدار ملت، بيخيالی دولت!
اين حساسيت نهادهاي مردم نهاد و رسانه‌ها در حالي است كه مردان دولت نسبت به اين اقدام هيچ واكنش مناسبي نشان نمي‌دهند. در همين راستا محمدباقر نوبخت درگفت‌وگو با «قانون» تشكيل اين فراكسيون را بلامانع خواند و گفت كه ساير قوميت‌ها نيز مي‌توانند تشكيل فراكسيون دهند. وي گفت: چه ايرادي و اشكالي دارد كه كردها،بلوچ‌ها و سايرقوميت‌ها نيز مانند هم‌ميهنان آذري‌مان در مجلس شوراي اسلامي فراكسيون داشته باشند؟ در همين راستا براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه به سراغ حسينعلي اميري، معاون پارلماني رياست‌جمهوري رفتيم. وي نيز در گفت‌وگو با «قانون» با اشاره به اينكه كشور ايران به دليل جغرافيا و سابقه‌اي كه دارد، داراي اقوام و قوميت‌هاي متفاوتي است، گفت:اگر فعاليت‌ها و تنوع قوميت‌ها در كشور امنيت و منافع ملي را لحاظ كند، براي منافع ملي و امنيت مشكلي ايجاد نخواهد شد و اظهار نظر و تصميم‌گيري در اين باره بايد به زماني موكول شود كه از اهداف و فعاليت‌هاي نمايندگان حاضر در اين فراكسيون باخبر شديم!

گفتني است مجيد انصاري معاون حقوقي دولت نيز از پاسخ به اين انتقاد«قانون» خودداري كرد و گفت كه در حيطه مسئوليت‌هاي او نيست و از سويي نيز حجت‌الاسلام سيد‌محمود علوي، وزير اطلاعات نيز در پاسخ به سوال «قانون» مبني بر اينكه آيا اقدام برخي نمايندگان مجلس براي تشكيل فراكسيون خاص برخلاف امنيت ملي نيست، تنها به دو جمله بسنده كرد و گفت:«ياشاسين آذربايجان و در حال حاضر وقت اين سوالات نيست!»

پاسخگوی خون شهدا كيست؟
عامل اصلي اقتدار ايران، يكپارچه بودن آن است. بانيان تشكيل اين فراكسيون و كساني‌كه هيچ عكس‌العملي در قبال تشكيل آن از خود نشان نمي‌دهند بايد بدانند كه ايران يك كشور فدرال نيست و ايالات مختلف آن را اداره نمي‌كنند بلكه قدرت مركزي هسته اجرايي و تصميم گيري اين مرز و بوم است. اميدواريم حاميان اين فراكسيون خود را مديون خون شهدا نكنند. شهدايي كه براي جلوگيري از اقدامات جدايي‌طلبانه جان خود را از دست  دادند ولي نگذاشتند تا بدخواهان اين كشور به هدف خود برسند و ايران را تجزيه كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا