یزدفردا"اولین جلسه شورای نگهبان با حضور 6 عضو جدید این شورا صبح فردا برگزار خواهد شد و در این جلسه قرار است پیشنهاد وزارت کشور درباره زمان برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری بررسی شود.

 اولین جلسه شورای نگهبان با حضور 3 عضو جدید حقوقدان و 3 فقیه ابقاشده برای دوره 6 ساله، فردا (چهارشنبه) برگزار می‌شود.

در نشست فردا شورای نگهبان قرار است پیشنهاد وزارت کشور برای زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 وزارت کشور طی نامه‌ای به شورای نگهبان درخواست کرده با توجه به اینکه خردادماه سال 96 مصادف با ماه مبارک رمضان است، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از آغاز ماه مبارک برگزار شود.

وزارت کشور در نامه خود به شورای نگهبان 2 تاریخ پیشنهادی را برای این منظور ارائه کرده است، 29 اردیبهشت‌ماه 1396 و 5 خردادماه 1396، تاریخ‌های پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری است که در جلسه فردا شورای نگهبان این پیشنهاد وزارت کشور قرار است بررسی شود.

گفتنی است چهارشنبه هفته گذشته 23 تیرماه 3 عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان برای دوره 6 ساله توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

بر این اساس، عباسعلی کدخدایی با کسب 203 رأی، محمدرضا علیزاده با کسب 178 رأی و سیدفضل‌الله موسوی با کسب 142 رأی از مجموع 263 آرای مأخوذه توانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دست آورند.

همچنین مقام معظم رهبری در اجرای اصل 91 قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله احمد جنتی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیّدمحمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شب زنده‌دار را برای یک دوره دیگر به عنوان فقهای شورای نگهبان قانون اساسی تمدید کردند.

شورای نگهبان دارای 12 عضو شامل 6 فقیه و 6 حقوقدان است که دوره عضویت هر یک از اعضای فقیه و یا حقوقدان در شورای نگهبان 6 ساله است و هر 3 سال یکبار نیمی از اعضا شامل 3 فقیه (با حکم مقام معظم رهبری) و 3 حقوقدان (با رأی نمایندگان مجلس) تغییر می‌کنند تا شورای نگهبان هیچ‌وقت از اعضای با سابقه و مطلع خالی نباشد.

آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله مؤمن و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی دیگر فقهای شورای نگهبان هستند که دوره عضویت آنان 3 سال دیگر یعنی 23 تیرماه 1398 به اتمام می‌رسد.

همچنین محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌الله ابراهیمیان نیز دیگر حقوقدانان این شورا هستند که دوره عضویت آنان هم 3 سال آینده یعنی 23 تیرماه سال 1398 به پایان خواهد رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا