یزدفردا" رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش گفت:حادثه آتش سوزی در پارک ملی کرخه در شمال استان خوزستان از طریق دستگاه قضایی در دست پیگیری است.

آتش سوزی اواخر هفته گذشته به حدود 62 هکتار از پارک ملی کرخه در شمال خوزستان خسارت وارد کرد. 
آتش سوزی پنجشنبه گذشته در بخشی از جنگل و بیشه کرخه در اطراف روستاهای بیت جوحی و شن ریز بخش شاوور شهرستان شوش گزارش شد. 
فیروز حاجی کلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهاکرد:در رابطه با آتش سوزی منطقه حفاظت شده کرخه پرونده ای در دستگاه قضایی تشکیل شده و رئیس دادگاه بخش شاوور شوش نیز با جدیت پیگیر این حادثه است. 
وی گفت: گرما و خشکی هوا در این آتش سوزی و گسترش آن نقش داشته، اما سایر پیش بینی های احتمالی درباره دلیل وقوع این آتش سوزی در دست بررسی است. 
وی افزود: هنگام مهار آتش در پارک ملی کرخه و استفاده از لودر و تراکتور خسارتی به این پارک وارد نشده و از لودر برای ترمیم شیب تند یک کانال بزرگ در انتهای روستای بیت جوحی در محدوده جنگل کرخه استفاده شد. 
وی اظهار کرد:مسیرهای موجود در پارک ملی کرخه که دارای پستی و بلندی بود برای سهولت تردد ماشین های آتش نشانی در هنگام بروز آتش سوزی با استفاده از یکدستگاه تراکتور، تسطیح سطحی (ماله کشی) شد. 
حاجی کلی افزود:این مسیرها بدون بوته و درخت بوده و تسطیح جزئی آنها خسارتی به پارک ملی کرخه وارد نکرده است. 
وی گفت:در حادثه آتش سوزی پارک ملی کرخه به گونه های جانوری خسارتی وارد نشده، ضمن اینکه پس از مهار آتش ، عملیات ایمن سازی جنگل کرخه نیز انجام شد. 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش افزود: با افزایش رطوبت ناشی از شرجی در روزهای اخیر احتمال آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کرخه و نیز جنگل و بیشه شمال خوزستان کاهش یافته است.
وی خسارت ریالی وارده ناشی از این آتش سوزی افزون بر شش میلیارد ریال بر آورد شده است.
در آتش سوزی پارک ملی کرخه سه هزار اصله درخت ، یکهزار و 500 اصله نهال از نوع گز و پده همچنین یک هزار بوته و انواع رستنی در سطحی معادل 62 هکتار در آتش سوخت. 
پارک ملی کرخه (منطقه حفاظت شده کرخه) به مساحت حدود 200 هکتار محل زیست گونه های مختلف گیاهی و جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است که در شمال خوزستان و در شهرستان شوش واقع است. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا