یزدفردا"اگر رئیس‌جمهور از این فرصت استفاده کند و یک ساختار غلط را اصلاح کند، موقعیت خوبی به دست خواهد آورد و محبوبیتش افزایش خواهد یافت

یک فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیر ماجرای فیش‌های حقوقی بر محبوبیت حسن روحانی گفت: «اگر رئیس‌جمهور از این فرصت استفاده کند و یک ساختار غلط را اصلاح کند، موقعیت خوبی به دست خواهد آورد و محبوبیتش افزایش خواهد یافت اما اگر نگاهی دل خوش کنک داشته باشد و صرفا بخواهد فشارها بر خود را کاهش دهد و نگاه بلندمدتی نداشته باشد اگر هم امروز مردم خوشحال شوند اما فردا که چشمشان در این باره باز شود ناراضی خواهند شد.»

به گزارش اعتدال، «فرارو» نوشت: «افشای حقوق‌های نجومی تاکنون تبدیل به سونامی در فضای مدیریتی کشور شده است. این اتفاق موجب برکناری چندین مدیر و رئیس در دولت شده است اما آیا این موضوع بر محبوبیت شخص رئیس جمهور نیز تاثیر خواهد داشت؟ حسن روحانی و دولت وی تا چه میزان در این موضوع مقصر بودند؟

مقصر اصلی روحانی نیست/ تقلیل این موضوع به دولت یازدهم بی‌انصافی است

امیر محبیان، استاد دانشگاه، تحلیل‌گر و فعال سیاسی اصولگرا به فرارو گفت: «در موضوع فیش‌های حقوقی مقصر اصلی آقای روحانی نیست و تقلیل دادن این موضوع به ایشان و دولت یازدهم بی‌انصافی است. به نظر می‌رسد اشکالاتی در قانون یا نظارت بر آن از گذشته وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد. لذا قطعا این موضوع را نمی‌توان صرفا به دولت آقای روحانی منتسب کرد.»

دولت خود را در جایگاه متهم قرار داد!


او ادامه داد: «اما دفاع دولت یا نوع ورودش به این مسئله به نحوی بود که گویی مقصر اصلی دولت است و عملا خود را در جایگاه متهم قرار داد که این ورود بدون محاسبه به این موضوع بود. البته دولت باید این موضوع را به عنوان یک اشکال ساختاری بررسی کند.»

تاثیر روانی فیش‌های حقوقی بر مدیران و کارمندان دولت


این استاد دانشگاه اظهار کرد: «درباره فیش‌های حقوقی یک نکته مطرح است و آن اثر روانی است که این موضوع بر مدیران و سایر حقوق‌بگیران دولت می‌گذارد؛ مبنی بر این که وقتی خود را با کسانی که از چنین حقوق‌هایی برخوردار بودند، مقایسه می‌کنند، نوعی احساس محرومیت در آنها به وجود می‌آید؛ گویی سر آنها کلاه رفته است و لذا انگیزه فعالیت خود را از دست می‌دهند.»

مسئله اصلی حقوق های بالا نیست؛ کارآمدی است


او ادامه داد: «نکته دیگر این که در این موضوع یک اشتباه شکل گرفته است و آن این که اصلا بحث اصلی بحث دریافت چنین حقوق های نجومی نیست؛ بلکه بحث کارآمدی است. ممکن است فردی 100 میلیون حقوق بگیرد اما بر اساس لیاقت و شایستگی که دارد صدها میلیارد سود برساند. یعنی آن فرد دارای نوعی کفایت ویژه باشد که برای جذبش لازم شود هزینه بالایی پرداخت شود که در این شرایط این هزینه معقول و به نفع است.»

او افزود: «اما مشکلی که وجود دارد این است که آیا کسانی که این حقوق کلان را دریافت می‌کردند، کفایت ویژه‌ای داشتند یا ارزش افزوده ویژه‌ای ایجاد می‌کردند یا خیر؟ لذا آنچه نگران‌کننده است، این است که تفاضل میان کارآمدی و دریافت حقوق معنای روشنی نداشته باشد. یعنی احساس نمی‌شود کسانی که این حقوق‌های کلان را دریافت کردند، ارزش افزوده بالایی ایجاد نمودند که پرداخت آن حقوق را توجیه کند.»

پرداخت حقوق یکسان به همه عدالت نیست


این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «بنا بر این عدالت این نیست که به همه افراد حقوق یکسانی پرداخت شود و این کار اصلا خردمندانه نیست؛ بلکه حقوق و دستمزد باید بر اساس ارزش وجودی افراد صورت بگیرد؛ چنان که ممکن است حقوق مدیری چهار میلیون تومان باشد اما با توجه به عدم کفایت و لیاقت وی همین اندازه نیز حیف باشد که به وی پرداخت شود.»

نگاه انتخاباتی به موضوع انحراف است


محبیان در پاسخ به این سوال که آیا فیش‌های حقوقی می‌تواند موجب کاهش آرای آقای روحانی در انتخابات آینده شود و به محبوبیت ایشان آسیب بزند، گفت: «یکی از انحرافات این است که همه چیز ما انتخاباتی شود. یعنی این که فلان موضوع چه تاثیری می‌تواند بر میزان آرای فلان فرد داشته باشد، در حالی که میزان رای، فرع بر کارآمدی است.»

او ادامه داد: «آنچه مهم است این است که چه کاری به درد کشور می‌خورد. ممکن است رئیس‌جمهور کاری را انجام دهد که از آرای وی بکاهد اما به ارزش کشور بیفزاید و در بلندمدت کشور را چند گام به پیش ببرد. لذا شاخص رای‌آوری شاخص خطرناکی است؛ چرا که باعث می‌شود دولت‌ها به جای انجام کارهای بلندمدت و ارزشمند به سمت اقدامات مردم‌فریبانه بروند.»

محبوبیت باید حاصل کارکرد فرد باشد نه حاصل رشوه‌دهی


او افزود: «محبوبیت یک فرد باید حاصل کارکردش باشد نه حاصل رشوه‌دهی حتی به مردم. مردم باید احساس کنند این فرد با دل و جان برای بهبود وضعیت آنها کار می‌کند و صداقت دارد والا این که اگر اقدامی محبوبیتش را در مقطعی افزایش دهد، آن کار را انجام دهد و اقدام به صحبت‌های مردم‌پسند کند اما در بلندمدت مردم را بیچاره کند اشتباه است و محبوب نخواهد شد.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «بنده به عنوان یک معلم عرض می‌کنم که معلم‌هایی وجود دارند که باب دل شاگرد عمل می‌کنند اما در بلندمدت آن شاگرد بیچاره می‌شود اما معلم‌هایی هم وجود دارند که سخت‌گیر هستند و ممکن است شاگرد در آن لحظه او را دوست نداشته باشد اما در آینده می‌فهمد که به نفعش کار کرده است.

رئیس‌جمهور باید کار درست را انجام دهد


او با بیان این که رئیس‌جمهور باید کار درست را انجام دهد، اگر چه کار درست ممکن است در کوتاه‌مدت محبوبیتش را کاهش دهد، گفت: «امیرکبیر زمانی که مانع رشوه‌خواری و ویژه‌خواری شد، مخالفان بسیاری پیدا کرد و اگر همان زمان نظرسنجی می‌کردند، فرد محبوبی نبود اما در آینده همه متوجه شدند که وی چه فرد بادرایتی بود. لذا من معتقدم مردم ایران باشعور هستند و درک می‌کنند. اگر رئیس‌جمهور از این فرصت استفاده کند و یک ساختار غلط را اصلاح کند، موقعیت خوبی به دست خواهد آورد و محبوبیتش افزایش خواهد یافت اما اگر نگاهی دل خوش کنک داشته باشد و صرفا بخواهد فشارها بر خود را کاهش دهد و نگاه بلندمدتی نداشته باشد، اگر هم امروز مردم خوشحال شوند اما فردا که چشمشان در این باره باز شود، ناراضی خواهند شد.»
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا