یزدفردا:آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر، دبیران سرویس‌ها و مسئولان خبرگزاری دانش‌آموزی (پانا)، آزادی بیان را برخاسته از ذات انسان و مصرّح قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: متخلّف کسانی هستند که آزادی دیگران را به خاطر بیان تفکرات خویش سلب می‌کنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار خودسانسوری را نتیجه اختلال در آزادی بیان و آزادی پس از بیان خواند و گفت: جامعه‌ای که به فرزندان و فرهیختگانش اجازه گفتن حرف‌هایشان را بدهد، به سوی بهتر شدن می‌رود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که «چرا پس از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم، هنوز هم برخی مدیران دولت گذشته در مصادر امور وزارتخانه‌ها و ادارات هستند و بعضاً کارشکنی نیز می‌کنند؟!»، به تشریح برنامه‌های انقلاب اسلامی از نخستین سالهای پس از پیروزی پرداخت و گفت: ماهیت انقلاب مردم ایران، فرهنگی است که با اکثر انقلاب‌ها از جمله انقلاب‌های کمونیستی متفاوت بود و نمی‌خواستند نیروهای رژیم سابق را در اردوگاه‌های کار داشته باشند، اما برای پیشبرد اهداف انقلاب، نهادهای موازی تأسیس کردیم.

ایشان با بیان این جمله که «این روش در دولت‌های پس از انقلاب ادامه داشت که از مدیران دولت قبل استفاده می‌کردند»، گفت: متأسفانه در دوران دولت نهم و دهم، از یک سو نیروهای کارآمد را حتی از دانشگاه‌ها با اجبار بازنشستگی پیش از موعد کنار گذاشتند و از سوی دیگر خیلی از افراد را بدون انتخاب کارشناسانه و ظرفیت‌سنجی، وارد دستگاه‌ها و نهادها کردند و ضمن استخدام، مسئولیت‌هایی دادند که بعضاً هیچ سازگاری با تحصیلات آنها نداشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: مطمئنم دکتر روحانی با همان اندیشه مسئولان اول انقلاب نمی‌خواست اتوبوسی مسؤولان را برکنار کند و این باعث کارشکنی بعضی‌ها در روند حرکت جامعه به سوی بهتر شدن می‌شود که پیداست بعضی‌ها منافع باندی را بر مصالح ملی ترجیح می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره‌ی علت کاهش امید از جوامع انسانی، گفت: با نگاه به اخبار جهانی، نوعی التهاب اجتماعی را می‌بینیم که شاید به خاطر افزایش ابزار اطلاع رسانی و گسترش فضای مجازی و عدم انطباق جوامع انسانی با این پدیده‌های نوظهور است که انتظارات بیشتری دارند.

ایشان افزود: جوامع بشری، مخصوصاً در میان جوانان به خاطر انفجار اطلاعات، دچار تحولات اساسی شده و دولت‌های کشورهای مختلف هم خود را برای مواجهه‌ی با این پدیده آماده نکرده بودند و در ایران هم کسانی بودند که فکر می‌کردند با سختگیری‌ها، دور کشور سیم خاردار می‌کشند، جلوی تابش انوار آفتاب اطلاع‌رسانی را می‌گیرند و نمی‌گذارند جوان ایرانی مطلع شود که البته اشتباه می‌کردند، چون احکام دین اسلام به حدّی غنی و امروزی است که اگر به درستی و بدون پیرایه و خرافات برای انسان‌ها، به ویژه جوانان گفته و پیاده شود، نگرانی از انتشار اطلاعات و توسعه تجهیزات اطلاع‌رسانی وجود نخواهد داشت.

ایشان درباره‌ی آینده ایران که مورد سؤال و دغدغه‌ی یکی از خبرنگاران جوان بود، گفت: به خاطر مجموعه شرایط و امکانات، به خصوص مکتب متعالی اهل بیت، نیروی انسانی کارآمد، وفاداری مردم، موقعیت جغرافیایی، تاریخی و منابع غنی، به آینده روشن ایران امیدوارم که چشم‌انداز توسعه کشور به دست جوانان این سرزمین کاملاً امیدوارکننده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره تفکراتشان در خصوص تحصیلات خانم‌ها و مدیریت آنها در عرصه‌های مختلف که سؤال یکی از خبرنگاران زن بود، گفت: قبل از انقلاب به خاطر عدم حضور گسترده خانم‌های متدیّن در همه سطوح جامعه و ملاحظات خانواده‌های متدیّن، مدرسه رفاه را برای تحصیل دختران جوان راه‌اندازی کردیم.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به برنامه‌های انقلاب اسلامی، مخصوصاً برای رشد علمی خانم‌ها اشاره کرد و گفت: عدم مسئولیت آنها برای تأمین احتیاجات زندگی و فرصت زیاد در منزل، توان علمی و دانشگاهی خانم‌ها را چنان بالا برده که در المپیادها و کنکورها از پسران پیشی می‌گیرند و همین رشد علمی جای آنها را به تدریج در مصادر امور باز می‌کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: البته مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا فرصت مناسبی برای افزایش حضور خانم‌هاست که دیدید در انتخابات اخیر مجلس، هشت زن عضو لیست امید با رأی بالا به مجلس رفتند و اگر همین روند در شهرهای دیگر تکرار می‌شد، شاهد حضور بیشتر زنان در مجلس بودیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساماندهی خبر برای دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت کمّی و کیفی آنان در سراسر کشور را کاری پسندیده در خبرگزاری پانا دانست و گفت: می‌توانید از عشق و علاقه دانش‌آموزان به خبرنویسی استفاده کنید تا ضمن تمرین کار خبرنگاری، از مجموعه اتفاقات حوزه‌ی دانش‌آموزی در سراسر کشور نیز بیشتر مطلع باشید.

در آغاز این دیدار، آقای محمدکاظم دهقانی، مدیر عامل خبرگزاری پانا به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این خبرگزاری پرداخت و گفت: پانا در شمار اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها، وابسته به سازمان دانش‌آموزی و آموزش و پرورش است که علاوه بر اخبار عمومی کشور و جهان، خبرهای دستگاه تعلیم و تربیت را نیز پوشش می‌دهد.

همچنین آقای داود روستایی، قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی، به تشریح وظایف پانا و مجلس دانش‌آموزی به عنوان دو بال سازمان دانش‌آموزی کشور اشاره کرد و پس از آن چند تن از خبرنگاران خانم و آقا از سرویس‌های مختلف خبرگزاری، به بیان دیدگاه‌ها و طرح سؤالات خویش پرداختند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا