پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 95

با توجه به وضع کنونی بازار مسکن و وضعیت عرضه و تقاضی و معاملات تا کنون تعریف چندانی نداشته است از طرفی بازار مسکن هم در شک اتمام مذاکرات به رکود و کاهش قیمت ادامه می دهد و به نظر می رسد در سال آینده نیز همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، بازار مسکن در ایران سالانه حدود ٢٠‌درصد رشد قیمت را تجربه می‌کند که در این چند سال گذشته خیلی بیشتر از این رقم بوده است.که باعث میشود خیلی از سرمایه گذاران به پیش خرید اپارتمان روی بیاورند.این درحالی است که نرخ مصوب دستمزدها در کشور سالانه کمتر از ١٠‌درصد رشد دارد.

با در نظر گرفتن رشد درآمد ایرانی‌ها و سایر هزینه‌های جاری زندگی‌شان و مقایسه آن با رشد سالانه نرخ مسکن، به راحتی می‌توان پی برد که قدرت خرید مسکن در ایران روزبه‌روز درحال کاهش است.

آمارهای جهانی نیز از وضع ناخوشایند ایرانی‌ها برای خانه‌دار شدن حکایت دارد. براساس این گزارش‌ها ایرانی‌ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین ١٢٢ کشور جهان رتبه ١٠٧ را از آن خود کرده‌اند. در این شرایط که کاهش قدرت خرید و رشد غیرقابل مهار هزینه‌های ساخت مسکن در ایران، رکود سنگینی برای بازار رقم زده و به رشد اجاره‌نشینی دامن زده است، بررسی آمار ٢٠ساله بانک مرکزی نشان می‌دهد توان اجاره‌نشینی در کشور نیز کاهش داشته است.

حالا اما در حالی که با مشخص شدن تکلیف مذاکرات، رييس انجمن انبوه سازان کشور با بيان اينکه در بدترين شرايط رکود، صنعت ساختمان زمينگير شده است،‌ گفته: پس از پشت سر گذاشتن رکود بايد براي افزايش قيمت آمادگي داشته باشيم.


پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 95

در حالي که در زمان رکود بايد از توليد حمايت شود اما متاسفانه از زماني که رکود بر صنعت ساختمان سايه انداخت هيچ حمايتي در راستاي افزايش توليد مسکن نشد که هيچ بلکه اخذ ماليات بر توليد و ماليات بر ارزش افزوده هم توليدکنندگان اين صنعت تحميل شد.(من فکر میکنم علت اصلیش همیهن قضیه هست)

افزايش قيمت مسکن حتمي است,که به وضعیت بازار مسکن بستگی دارد البته عده اي مدعي هستند وقتي از هشدار نسبت به افزايش قيمت مسکن صحبت مي‌شود،‌ حتما نفعي براي برخي از افراد وجود دارد و اين پيش‌بيني‌ها براي بازار گرمي است اما اگر نسبت به افزايش قيمت هشدار مي‌دهيم تنها هدفمان اين است که مردم آمادگي افزايش قيمت ها را داشته باشند.(البته امیدواریم قیمت ها افزایش پیدا نکنه تا ما بی خانه ها امیدمون را برای خانه دار شدن حفظ کنیم)

با اينکه کسي نمي‌تواند کاهش توليد مسکن را در چند سال گذشته انکار کند،‌ايد توجه داشته باشيم که طبق گزارش هاي رسمي سالي يک ميليون ازدواج انجام مي‌گيرد که اين تنها بخشي از تقاضاي موجود در بازار مسکن است. ‌در سال بايد يک ميليون و 500 هزار واحد مسکوني در کشور ساخته شود اما در حال حاضر ساخت و ساز در حداقل ميزان ممکن رسيده است.

با این تفاسیر به نظر می رسد بازار مسکن هنوز به رکود و کاهش قیمت ادامه می دهد.رکودی که اگر شکسته شود با گرانی و افزایش قیمت همراه خواهد بود.

براساس گزارش رسمی بانک مرکزی میزان معاملا مسکن در اردیبهشت ماه افزایش بیش از 8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است و طبق گفته مسئولان و کارشناسان بازار مسکن، در ماه گذشته تحرکات جدی در این بازار دیده شده که می تواند آغازی برای حرکت به سمت رونق باشد.
بازار مسکن از ماه گذشته با افزایش معاملات وارد فاز دوره پیش رونق شده و تحرکات بازار نشان می دهد این افزایش معاملات تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
 
حال اینکه گفته می شود با شروع تابستان و ورود تقاضای به بازار، میزان معاملات مسکن افزایش می یاید و از سوی دیگر وام های 80 میلیون تومانی خرید مسکن از خرداد ماه به دست مصرف کنندگان رسیده و به تدریج وارد بازار مسکن می شود.
 
اما این افزایش نسبی تقاضا در بازار با افزایش قیمت ها همراه نخواهد بود. طبق پیش بینی ها با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر، اولین گروه از واحد های مسکونی که از رکود عبور می کنند و سریع تر به رونق می رسند ؛ خانه های کم متراژ و متراژهای متوسط رو به پایین هستند.
 
به گزارش ایلنا؛ در جدول زیر قیمت خانه های نزیدک به 70 متر در بازار مسکن تهران  در آستانه ورود به تابستان امده است:
 
متراژ محله - امکانات قیمت (تومان)
73 متر هفت حوض-نوساز،دو خواب،انباری و پارکینگ 438 میلیون
72 متر سیدخندان- 13 سال،دو خواب،پارکینگ و انباری 430 میلیون
78 متر صادقیه، فلکه اول- نوساز ، پارکینگ، انباری و آسانسور 390 میلیون
65 متر جمالزاده-دو خواب،انباری،پارکینگ و آسانسور 360 میلیون
75 متر زرتشت-نوساز، دوخواب، پارکینگ و انباری 435 میلیون
71 متر نارمک-نوساز،انباری، پارکینگ  390 میلیون
65متر دولت(کلاهدوز)- نوساز، یک خواب  550 میلیون
70 متر گیشا-پارگینگ، انباری، آسانسور 600 میلیون
70 متر دهکده المپیک- یک خواب، 10 سال، پارکینگ و انباری 238 میلیون
70 متر افسریه- آسانسور،پارکینگ،انباری 195 میلیون
75 متر امیرآباد-15 سال،پارکینگ، انباری، آسانسور 430 میلیون
70متر نواب-آسانسور، پارکینگ، انباری 203 میلیون
75 متر مجدیه-نوساز،آسانسور،انباری،پارکینگ،دو خواب 315 میلیون

     

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا