اختتامیه شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن بر طبق روال معمول با حضور سینماگران بر روی فرش قرمز آغاز شد. برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به تهیه کننده فرانسوی فیلم «فروشنده» اعلام شده با عوامل این فیلم در آیین پایانی حضور داشته باشند و در همین راستا علاوه بر فرهادی، تمامی بازیگران نیز در این مراسم حضور یافتند و از فرش قرمز عبور کردند.

تاریخچه جشنواره فیلم کن به سال 1939 میلادی باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون هرلحظه بر اهمیت آن افزوده شده است. هرساله در جشنواره بین‌المللی فیلم کن اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد، از جوایزهای مختلف گرفته تا معرفی فیلم‌های آینده، امسال بازیگر محبوب سینمای ایران، شهاب حسینی که در فیلم‌های بسیاری ایفای نقش کرده است به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مرد انتخاب شد و جایزه این بخش را از آن خود کرد.

اصغر فرهادی کارگردان فیلم‌نامه نویس و تهیه‌کننده فیلم است، وی در سال 2011 برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه گلدن گلوب شد. لازم به ذکر است آقای فرهادی به‌عنوان اولین ایرانی جایزه اسکار را دریافت کرد.

 

شهاب حسینی متولد 14 بهمن 1352 است که برای اولین بار در سریال پس از باران در برابر دوربین قرار گرفت، پس از آن به محبوبیت بسیاری رسید و در عناوین مختلف و مهم دیگری حضور داشت. سریال شهرزاد یکی از بهترین سریال‌های ایرانی است که در طی پخش طرفداران بسیاری را داشت. شهاب حسینی یکی از بازیگران اصلی این سریال بود که حضور پرنقشی داشت و بهترین شکل ممکن در نقش یک عاشق احساسی ایفای نقش کرد.

شهاب حسینی اکنون به یکی از بزرگ‌ترین افتخارهای تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است، برنده جایزه بهترین بازیگر در جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2016، بهترین افتخاری است که هر بازیگر می‌تواند داشته باشد. امسال ایران هم در بخش فیلم‌نامه و هم در بخش بهترین بازی در این جشنواره حضور گرمی را داشت. به هر حال امیدواریم که سینمای ایران در آینده به عناوین بزرگ‌تری هم برسد.


آخرین رده بندی فیلم‌ها بر اساس امتیاز برخی منتقدان تاثیرگذار را پیش از اعلام جوایز مشاهده می‌کنید.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_123511.jpeg

21:58- برندگان جوایز بخش‌های جنبی اعلام شدند و برای دریافت جوایز برای روی صحنه حضور یافتند.

22:00- خوانجو خیمنز از اسپانیا برای «تایم کد» برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه شد.

22:05- جایزه دوربین طلایی کن برای بهترین فیلم اول: هدا بنیامیا برای فیلم Divines تعلق گرفت. هدا بنیامیا سخنرانی بسیار طولانی داشت و قصد پایان دادن به صحبت‌هایش را نداشت که با سوت و کف اعتراض آمیز برخی حاضران بدرقه شد! ظاهراً تنها در جشنواره فیلم فجر از این اتفاقات رخ نمی‌دهد!

22:08- داوران بخش اصلی جشنواره کن بر روی صحنه حضور یافتند و در جایگاه مخصوص مستقر شدند که کتایون شهابی پخش کننده ایرانی نیز یکی از این داوران است. پس از استقرار داوران، جورج میلر رئیس هیات داوران کن سخنرانی کوتاهی داشت و جشنواره کن را ستایش کرد.

22:25- یک گروه موسیقی، بخش‌هایی از قطعات برخی فیلم‌های مهم سینمایی را اجرا می‌کنند. در میان این فیلم‌ها، «داستان عامه‌پسند / Pulp Fiction» بود که کوئنتین تارانتینو پس از دریافت جایزه نخل طلای کن برای آن و در شرایطی که روی صحنه حضور داشت، هو شد و در پاسخ به این هو شدن، واکنش زشتی از خود نشان داد.

10:29- ژان پیر لئو نخل طلای افتخاری را از جشنواره کن دریافت کرد. او پس از دریافت این جایزه گفت: در این لحظه دقیقا همان احساسی را دارم که 59 سال پیش فرانسوا تروفو فیلمنامه‌ «چهارصد ضربه» را برای اولین بار به من داد.

22:31- شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر شد. او پس از دریافت جایزه‌اش، از هیات داوران تشکر کرد و گفت: «مطمئنم الان روح پدرم نظاره گر من است. از ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی بابت انرژی که به من دادند، تشکر می‌کنم. این جایزه را از مردم دارم دارم، پس با تمام وجود و عشق به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم.»

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_123510.jpeg


22:36- جایزه هیئت داوران به آندره‌آ آرنولد برای فیلم American Honey رسید.

22:39- ژاکلین خوزه برای فیلم فلیپینی «ماروسا»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. او که هنگام دریافت این جایزه به شدت منقلب شده بود، عنوان کرد: من فقط آمده بودم تا با دخترانم بر روی فرش قرمز قدم بزنم.

22:41- اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو برای فیلم «فروشنده» شد. او گفت انتظار نداشته که بعد از شهاب حسینی، شخص دیگری از عوامل «فروشنده» روی صحنه بیاید و بابت انتخابش از هیات داوران تشکر کرد. او در میان خاطره جالبی تعریف کرد و گفت: «روزي به همراه فيلمبردارم براي تماشاي نسخه نهايي فروشنده به سينمايي رفتيم مسئول سالن گفت بيست دقيقه براي اماده شدن فيلم لازم است و در اين فاصله فيلمي برايتان بگذارم؟ گفتم اگر خسته كننده نيست بگذار و آن فيلم مدمكس جورج ميلر بود همان موقع گفتم اين نشانه خوبي است.»

او همچنین گفت: «فيلم هاي من فيلم هاي شادي نيستند اما خوشحالم كه با جوايزم مردم ايران يا لاقل بخشي از آنها را شاد مي كنم.» فرهادی از الکساندر تهیه کننده فیلمش تشکر کرد که تمامی فیلم‌هایش را پخش کرده است. این نویسنده و کارگردان توانمند سینمای ایران از همسرش و پدرومادرش بابت صبر و تحملشات تشکر کرد و همین طور از یدالله نجفی صدابردار فیلمش که در میانه این فیلم بدرود حیات گفت، یاد کرد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_123512.jpeg

22:53- جايزه بهترين کارگردان کن 2016 به الیویه آسایاس برای فیلم «مسئول خرید» تعلق گرفت.

22:54- دومین جايزه بهترين کارگردان کن 2016 تعلق می گیرد به کریستیان مونگویی برای فیلم «فارغ التحصیل» تعلق گرفت. از فارغ التحصیل به عنوان بخت اصلی بردن نخل طلای کن و رقیب «فروشنده» فرهادی یاد می‌شد.

22:55- جایزه ویژه هیئت داوران به زاویر دولان برای «این فقط پایان دنیا است» رسید. فیلمی که توسط منتقدان هو شده بود.

23:00- نخل طلای کن 2016 به فیلم «من دنیل بلیک هستم» ساخته کن لوچ تعلق گرفت؛ فیلمی که تصور می‌شد مورد توجه قرار گیرد اما نه در این حد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_123515.jpeg
 

23:05- مراسم اختتامیه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن به پایان رسید.

23:40- پس از پایان مراسم نشست خبری هیات داوران جشنواره کن برگزار شد و همزمان برندگان جوایز مقابل دوربین عکاسان ظاهر شدند و تصاویری از آنها ثبت شد که شهاب حسینی و اصغر فرهادی نیز با هم حضور یافتند.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_123514.jpeg

23:50- البته در این دقایق هریک از ستاره‌های سینمای ایران، تصاویر جداگانه‌ای ثبت کردند که شاید تصویر شهاب حسینی بهترین تصویر به عنوان پایان بخش این گزارش باشد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_123513.jpeg

1:16 بامداد دوشنبه (به وقت تهران)- دقایقی قبل اصغر فرهادی و شهاب حسینی با جوایزشان در سالن کنفرانس جشنواره کن حاضر شدند. ابتدا از شهاب حسینی در مورد واکنش ها سوال شد و این که آیا او را نتراسنده است؟! حسینی پاسخ داد: «تلاش ادامه دارد و ادامه خواهد داشت و ما باید کار کنیم. حس خودم یک مقداری ترس است برای این که از این به بعد کارم یک خرده سخت تر می شود و باید تلاش بیشتری بکنم. ولی از این بابت که امشب مردم ایران خوشحال شدند به خصوص این که از هفت جایزه جشنواره کن، دو جایزه اش سهم کشور ما شد خیلی خوشحالم و از آقای فرهادی به خاطر اعتماد کردن به من تشکر می کنم.»

فرهادی هم گفت: «من هم خیلی خوشحالم وقتی که دیشب فیلم را با تماشاگران برای اولین بار دیدم بعد از این که فیلم تمام شدواکنشی که آنها داشتندخیلی احساس خوبی به من داد.» او همین طور با اشاره به پروژه ای که در اسپانیا مشغول ساختش است گفت: «هر لحظه که آن پروژه می رفت جلو، من بیشتر دلتنگ فیلمسازی در کشورم می شدم.» فرهادی همین طور گفت از این که توانسته بار دیگر در کشورش فیلم بسازد و تماشاگر با فیلمش ارتباط بر قرار کند خوشحال است.

خبرنگار تلویزیون فرانسه از فرهادی پرسید: «بردن دو جایزه از جشنواره کن در یک شب برای سینمای ایران بیانگر چیست؟» که فرهادی پاسخ داد: «فکر می کنم این یک احترامی است به سینمای ایران. در فیلمی که من ساختم اشاره به یک فیلم دیگری می شود که آن فیلم چند دهه پیش در ایران ساخته شده است. فیلمی به اسم «گاو» که یکی از شاهکارهای سینمای دنیاست ولی شاید هنوز آن تعدادی که باید ببینندش آن را ندیده اند. من فکر می کنم این دو جایزه احترامی است به این همه سال فیلمسازانی که زحمت کشیده اند. چه فیلمسازانی که پیش از انقلاب زحمت کشیدند که متاسفانه بخش زیادیشان نتوانستند کارشان را ادامه دهند و چه فیلمسازانی که بعد از انقلاب کار کردند در ایران. این امشب احساس می کنم یک احترامی است به آن سینما و آدم هایی که من در کودکی با دیدن فیلم هایشان عاشق سینما شدم و این جایزه بیشتر من فکر می کنم احترام به آن آدم ها است.»

اما درست وقتی کنفرانس مطبوعاتی با همین تک سوال و جواب داشت به پایان می رسید، شهاب حسینی گفت که مایل است چند لحظه ای صحبت کند. او در صحبت های پایانیش از تجربه حضور در کن گفت و این که مردم چقدر مهربانانه برخورد کرده اند. بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن گفت: «وقتی آدم ها برای فرهنگ و هنر دور هم جمع می شوند، چقدر همه شان مهربان تر و دوست داشتنی تر هستند و زبان همدیگر را بهتر می فهمند. شاید فرهنگ و هنر جایگزین بسیار خوبی برای جنگ باشد و امیدوارم به دنیایی که هیچ وقت هیچ جنگی در آن نباشد و همه مسائلش از طریق فرهنگ و هنر حل شود.»

با این صحبت ها کنفرانس مطبوعاتی اصغر فرهادی و شهاب حسینی به پایان رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا