هیچ‌کس و با هیچ دلیلی از صندوق انتخابات قهر نکند/ ما نیاز به واردات و صادرات داریم/ یکی از راه‌های رفاه بیشتر مردم ایران تعامل با دنیاست/ باید از خام فروشی خودداری کنیم/ از پول‌های بلوکه شده کشور اصلا استفاده نمی کنیم/ برای حل مشکل بیکاری باید به رشد 8 درصدی برسیم/ ما نمی‌خواهیم با کسی تسویه حساب کنیم

یکی از اهدافم از ابتدای دولت یازدهم نشان دادن چهره واقعی ملت بزرگ ایران بود. صهیونیست‌ها چهره مخوفی از ملت ایران درست کرده بودند. مردم ایران بسیار با فرهنگ و با اخلاق و با مدارا هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما افزود: ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی را به مردم عزیز ایران تبریک عرض می کنم و خداوند بزرگ را شاکریم برای همه نعمت هایی که به ملت بزرگ ارزانی داشته است و از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیروزی در دفاع مقدس و موفقیت های اخیر در صحنه مذاکرات هسته ای را شاهد بودیم.

 ،مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

-یکی از اهدافم از ابتدای دولت یازدهم نشان دادن چهره واقعی ملت بزرگ ایران بود. صهیونیست‌ها چهره مخوفی از ملت ایران درست کرده بودند. مردم ایران بسیار با فرهنگ و با اخلاق و با مدارا هستند.

 - یکی از اهداف ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر و معیشت بهتر قرار بگیرند. از اهداف اصلی ما این بود که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود. ما نیاز به واردات و صادرات داریم. یکی از راه‌های رفاه بیشتر مردم ایران تعامل با دنیاست. با فرجام برجام یک شرایط نو را در فضای اجتماعی به وجود آوردیم.


- دولت معتقد نیست بازیگر اصلی در صحنه سیاسی و اقتصادی است. شعار ما از اول این بوده که کار را باید به کاردان سپرد.

- آنچه می‌توانم به مردم قول دهم این است که دولت حمایت خود را از کارآفرینان گسترش می‌دهد.

- بعد از برجام یک خطری وجود دارد و آن این است که به شیوه سابق بازگردیم، یعنی نفت بفروشیم و کالای مصرفی وارد کنیم و با واردات کشور را اداره کنیم.

- کم کم از یک اعتیاد غلطی که اقتصاد ما داشت و این بود که اقتصاد کامل کشور به صادرات نفت بود، رها شویم.

- تکیه ما به فروش نفت در بودجه سال آینده 25 درصد است. باید از خام فروشی خودداری کنیم.

- قیمت نفت اگر هم بالا برود باید به سمت صادرات غیرنفتی برویم.

-نمی‌خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم. باید در قبال آن کشورهایی که می‌خواهند با ما همکاری کنند، انتخاب‌گر باشیم.

- باید به کلاس جهانی برسیم و خودرو صادر کنیم. تا وارد رقابت نشویم، نمی‌توانیم با دنیا در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم.

- نگاه امروز دنیا به ایران بلندمدت است. وقتی با فرانسه صحبت می‌کنیم بحث قرادادهای 16 تا 20 ساله می‌کنند. وقتی با چین صحبت می‌کنیم حرف از قراردادهای 12 ساله می‌زنند.

- سال گذشته مردم ایران 5 میلیارد دلار پول بلیط سفرهای خارجی با پروازهای خارجی داده‌اند. باید توریسم و بخش خدمات را در بخش هوایی تقویت کنیم.

- از تحریم عبور کردیم و بحث‌ها باید دیگر به سمت سازندگی کشور باشد، اما اشکال ندارد که نقد هم باشد.

- از پول‌های بلوکه شده کشور اصلا نمی‌خواهیم استفاده کنیم.

- برای حل مشکل بیکاری باید به رشد 8 درصدی برسیم. رشد اقتصادی 8 درصدی در بخش تورم ممکن است در دولت یازدهم محقق شود.

- پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده به رشد 5 درصدی برسیم.

- در برخی از زمینه‌های "های تک" وضع نسبتا خوبی داریم. در بحث‌های هوافضا و بیوتکنولوژی حرکت‌های خوبی انجام گرفته و در برخی زمینه‌ها جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم. صنعت ما به شرایط رشدی رسیده که می‌تواند فناوری را جذب کند.

- رابطه بسیار خوبی با چین داریم و با ژاپن هم رابطه خوبی خواهیم داشت. با کشورهای آفریقایی هم می‌خواهیم رابطه خوبی داشته باشیم. کارآفرینان ایالات متحده آمریکا هم اگر می‌خواهند فناوری وارد ایران کنند، مشکلی نیست.

- ما نمی‌خواهیم با کسی تسویه حساب کنیم. ما نباید دوستان خود را در روزهای سخت و روزهای تحریم فراموش کنیم. برخی کشورها با ما خوب رفتار نکردند، اما اگر بخواهند امروز جبران کنند، مشکل نیست. نپختگی‌هایی در برخی کشورهای منطقه مشاهده کردیم که اگر این کشورها دست از تنش‌آفرینی در منطقه بر دارند، ملت ایران از آنان گذشت می‌کنند. اگر کشوری به منافع ما بخواهد صدمه بزند برخورد قاطع و تنبیه‌کننده با آنان خواهیم داشت.

- ما با روسیه و ترکیه روابط خوبی داریم و تنش این دو کشور خطرناک است و آماده هستیم  برای کاهش تنش میان دو کشور اقدام کنیم.

- دولت برای حل و فصل 90 هزار خودرو فرسوده کمک‌هایی داشته است.

- هفتم اسفندماه بسیار مهم است. برای اولین بار است که دو انتخابات مجلس در یک روز برگزار می‌‌شود. مردم ما رسالت سنگینی بر دوش دارند. دولت تا اینجا که مسئولیت‌هایی داشته به خوبی عمل کرده است. من به بحث انتخابات بسیار حساس بوده‌ام. از آنهایی که ردصلاحیت و یا احراز صلاحیت نشدند، تشکر می‌کنم که طبق قانون عمل کردند.

- نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات را در ذهن مردم ایجاد کنیم. حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است.

-هیچ‌کس و با هیچ دلیلی از صندوق انتخابات قهر نکند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا