یزدفردا"درحالی که اسب ترکمن در دنیا به عنوان یک نژاد ایرانی شناخته شده و مورد توجه است اما بی‌توجهی مسئولان کار را به جایی رسانده که تا چند وقت دیگر باید شاهد وارد کردن اسب‌های چینی به ایران باشیم!


به گزارش مهر، «اسب ایرانی» یکی از تاثیرگذارترین و پرتکرارترین واژه‌ها در تاریخ کهن ایران است که سالهاست در مورد آن صحبت می شود و خیلی‌ها به دنبال آن هستند تا نژاد این اسب همچنان برای ایران بماند اما ظاهرا بی توجهی مسئولان و حمایت نکردن آنها از دلسوزان این نژاد ایرانی کار را به جایی رسانده که حالا وارد کردن اسب هایی با نژاد اصل ایرانی از چین به یک خطر بزرگ تبدیل شده است.

سالهاست مسئولان ورزش و فدراسیون سوارکاری شعار حمایت از نژاد ایرانی را سر می دهند و در تلاش هستند تا این نژاد را برای ایران حفظ کنند اما کارهایی که آنها انجام می دهند در مقابل تلاش خارجی ها و خصوصا ترکمن ها راه به جایی نبرده و زنگ خطر برای گرفتن این «برند» از ایران هم به صدا درآمده است و تعداد اسب های ترکمن خالص کاهش پیدا کرده است.

«عبدالجلیل غیادی» پزشک ۵۴ ساله اهل گمیشان استان گلستان است که ۲۴سال پیش به منطقه «جرگلان» واقع در خراسان شمالی اعزام می‌شود تا به اهالی آن دیار خدمات پزشکی ارائه کند. وی در کنار طبابت و پزشکی که انجام می دهد علاقه ای که در همه اعضای خانواده اش وجود داشته است را فراموش نمی کند و سراغ اسب داری می رود.

وی تلاش می‌کند با دوستانش پرژوه‌ای را کلید بزند که سالهاست به باد فراموشی سپرده شده و در میان سکوت و بی‌توجهی مسئولان ایران، کشورهای همسایه و خصوصا ترکمنستان با سرعتی عجیب به دنبال «مال خود کردن» نژاد اسب اصیل ایرانی هستند.

دکتر غیادی که دغدغه اش حفظ نام اسب اصیل ترکمن به نام ایران است در گفتگو با خبرنگار مهر به فعالیت هایش در روستای جرگلان اشاره می کند و می گوید: ما خانواده ای هستیم که علاقه ویژه‌ای به اسب داشتیم. سال ۷۳ بود که به این منطقه آمدیم و در کنار دوستانی که داشتیم تعاونی را ایجاد کردیم تا بتوانیم از این طریق نژاد اسب اصیل ترکمن را برای ایران حفظ کنیم. می دانستیم کار سختی است اما کار را شروع کردیم.

با یک نفر شروع کردیم


وی با اشاره به سختی‌هایی که برای شروع این کار داشته است گفت: وقتی شروع کردیم یک نفر بودم و اسب های زیادی نداشتیم اما الان حدود ۳۰ میلیارد تومان اسب داریم که البته به گروه پرتعدادی از افراد دلسوز این کار تعلق دارد. همین گروه سالانه ۲۰۰ راس اسب را به نقاط مختلف کشور می فروشند.

ذخیره‌گاه ژنتیکی نزدیک به ترکمنستان هستیم


دکتر غیادی ادامه داد: کاری که ما اینجا انجام می دهیم نمادی از اقتصاد مقاومتی است. هم اقتصادی و است و هم کار فرهنگی محسوب می شود. پایگاه ما در حال حاضر یک ذخیرهگاه ژنتیکی اسب اصیل ترکمن در نزدیکی ترکمنستان است. آنها طوری کار کرده اند که اسب را نماد کشورشان کرده اند در حالی که اسب اصیل ترکمن برای ایران است و همین منطقه ای که ما در حال فعالیت هستیم.

ترکمنستان تمام دنیا را جمع می کند


ترکمن ها برای اینکه این اسب را برای خودشان در جهان مطرح کنند هر ساله مشهورترین افرادی که در این کار هستند را از سراسر دنیا جمع می کنند و همایش می گذارند تا بتوانند همه چیز را به اسم خودشان کنند. البته ژن اسبی که ترکمن ها دارند نسبت به نژاد ایرانی ضعیف تر است و تلاش آنها هم همین است که این نژاد را تقویت کنند.

درحال برندسازی هستیم


درست است که ترکمن ها تلاش می کنند تا با تقویت ژن اسب کشورشان را در دنیا مطرح کنند اما ما هم به دنبال برندسازی هستیم. درحال حاضر ۶۰۰ اسب داریم که اینها باید برند اسب اصیل ترکمن شوند. البته برندسازی این موضوع با بقیه موارد متفاوت و پیچیده است اما داریم تلاشمان را می کنیم.

با فدراسیون به توافقات خوبی رسیدیم


درحالی که قبلا اختلاف نظرهایی بین نهادهایی مثل ما با فدراسیون سوارکاری وجود داشت اما خوشبختانه با نشست هایی که برگزار کردیم الان به تفاهم های خوبی رسیده ایم تا بتوانیم کارها را بهتر و موثرتر پیگیری کنیم. کالایی که ما در اختیار داریم یک کالای فرهنگی - اسلامی است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. تعاونی ما حافظ و توسعه دهنده و پرورش دهنده اسب ترکمن در ایران است و باید از آن حمایت شود.

«آلمیرا» اسب ایران را به جهان معرفی کرد


چند سال پیش یک فرد فرانسوی اسبی را از ایران به نام «آلمیرا» انتخاب کرد و با آن از میدان نقش جهان اصفهان به سمت اروپا حرکت کرد و بعد از عبور از کشورهای مختلف به فرانسه رسید. این اسب ۶۴۰۰ کیلومتر را طی کرد تا در یک جشنواره بزرگ شرکت کرد. حضور اسب اصیل ایرانی در این جشنواره معرفی خوبی از اسب ایرانی بود که جهان آن را شناخت.

گنج های پنهان ایران را احیا کردیم


دکتر غیادی با اشاره به اینکه اسب اصیل ترکمن یک گنج پنهان برای ایران است گفت: اگر ما پا پیش نمی گذاشتیم و پیگیری های لازم را انجام نمی دادیم این نژاد به ترکمنستان می رفت و به اسم آنها به جهان معرفی می شد. ما کارهای علمی زیادی در این مورد انجام داده ایم که ترکمن ها توانایی آن را ندارند. دکترها و اساتید زیادی در این راه به ما کمک کرده اند که همگی از اساتید دانشگاه تهران و یا دانشگاه های معتبر دنیا هستند و از نظر علمی در بالاترین سطح قرار دارند.

هیچ امکاناتی داریم


درحالی که همه دنیا با برگزاری مسابقات مختلف تلاش می کنند اسب هایشان را به نمایش بگذارند و از انها به درستی استفاده کنند اما ما در اینجا امکانات نداریم. به خاطر فقر امکانات نمی توانیم جشنواره یا مسابقه ای برگزار کنیم. سالهاست به دنبال این هستیم تا زیرساخت های لازم برای احداث پیست و مانژ و فضای سوارکاری را فراهم کنیم اما هنوز موفق به این کار نشده ایم چرا که حمایتی صورت نمی گیرد.

مزایده را بردیم اما کارشکنی شد

این پزشک فعال در عرصه حفظ و نگهداری اسب اصیل ایرانی خاطرنشان کرد: برای گرفتن زمین سوارکاری بارها نامه زدیم و تلاش کردیم. حتی در مزایده ای که سال ۱۳۸۰ برگزار شد شرکت کردیم و برنده هم شدیم اما بعدش کارشکنی شد و ۴۴ هکتاری که باید به تعاونی ما می دادند را ندادند. امیدواریم مسئولان همت کنند و این زمین را در اختیار ما قرار بدهند. اگر این زمینه در اختیار ما قرار بگیرد و بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم طبیعتا جرگلان یک منطقه بین المللی خواهد شد و این برای کشور و مردم منطقه خوب است.

اسب ایرانی را تحقیر کرده اند


ما در این سالها بهترین تحقیقات ژنتیکی را انجام داده ایم چرا که علم این کرا را داریم و دیدگاه مان هم این است که اسب ایران را بین المللی کنیم. متاسفانه بی توجهی ها و حمایت نکردن ها باعث شده که در سالهای اخیر اسب ایرانی را تحقیر کنند اما وقتی آلمیرا به فرانسه رفت و کشورهای مختلف اسب ایران را شناختند رسانه های زیادی به این موضوع پرداختند و از اسب ایرانی نوشتند.

بزودی مجبور می شویم اسب چینی وارد کنیم


دکتر غیادی از به صدا درآمدن زنگ خطر برای ایران از سوی چینی ها خبر می دهد و می گوید: چینی ها چندی پیش ۷۰ اسب ترکمن را خریداری کرده اند و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده اند اما با تلاش هایی که انجام دادند و کارهایی که کردند بزودی همان اسب ها را با تغییر نژادی که داده اند به اسم اسب اصیل ایرانی به خود ما خواهند فروخت! آنها اسب ها را از ترکمنستان خریدند در حالی که ما باید این اسب ها را به آنها می فروختیم.

مجبور می شویم از چین اسب بخریم!


چینی ها این کار را با برنامه کردند و قطعا با سرمایه گذاری که انجام داده اند بزودی دنیای اسب را هم خواهند گرفت و با کم کاریهایی که در ایران صورت می گیرد و حمایت هایی که نمی شود ما مجبور می شویم از چین اسب بخریم! ما باید تلاشمان را چند برابر کنیم و همه مسئولان هم باید حمایت کنند که این اتفاق رخ ندهد. ما نیاز به فضا و حمایت داریم تا این گنج پنهان ایرانی را دوباره احیا کنیم.

نگاه دولتی نداریم


درحالی که در چین و ترکمنستان نگاه به این مقوله کاملا دولتی و تحت حمایت همه نهادهاست، در ایران این نگاه وجود ندارد. در چین جشنواره های بین المللی بزرگ برگزار می کنند و حتی رئیس جمهورشان همی می آید و صحبت می کند در این مورد و اهمیت می دهد به این موضوع. در ترکمنستان هم همینطور است. رئیس جمهور این کشور هم مشارکت خوبی در این زمینه دارد.

نگذارید نژاد اصیل ایرانی از بین برود


دکتر غیادی در پایان گفتگویش با خبرنگار مهر یک بار دیگر از مسئولان خواست تا از این تعاونی که برای حفظ و توسعه اسب اصیل ایران تلاش می کند حمایت کنند. وی گفت: اگر حمایت صورت نگیرد قطعا اتفاق تلخی که نباید بیفتد رخ خواهد داد و نژاد اصیل ایرانی از بین خواهد رفت و همین تعداد اسبی که باقی مانده است هم از دست می روند و آن وقت باید برویم سراغ اسب های اصیل ایرانی را از چینی ها بگیریم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا