ماجرای پلمب اخیر صرافی‌ها

یزدفردا"رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که فعالیت خارج از دستورالعمل صرافی‌ها، خلاف و حکم کار قاچاق را دارد اعلام کرد: پملپ اخیر صرافی‌ها در حالی انجام شده که فعالیت آنها مخل بازار و اغلب مجوز آنها بیش از یکسال بود که باطل شده است.


به گزارش ایسنا، در حالی روز گذشته چند صرافی پلمپ شد و نارضایتی‌هایی را نیز به همراه داشت که رئیس کل بانک مرکزی درباره‌ی چرایی انجام این اقدام به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی در سال گذشته دستورالعملی را در رابطه با خرید و فروش ارز در بازار آزاد ابلاغ کرد و این مقررات در همه کشورهای دنیا وجود دارد، گفت: براین اساس صرافی‌ها موظف به رعایت آن هستند و هر کدام که مبادرت به اقدامی خارج از آن کنند، عملیاتی خلاف انجام داده و حکم کار قاچاق را دارد.

سیف ادامه داد: صرافی‌ها باید انتزام پیدا کرده و در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی فعالیت کنند. این در حالی است که ما نیز به شدت مصر بر این موضوع هستیم و خوشبختانه با همکاری که از سوی نیروی انتظامی و تعزیزات حکومتی انجام شد برخوردهای لازم با متخلفان در حال انجام است.

وی گفت: وقتی صرافی مجوز بانک مرکزی را دریافت می‌کند آنگاه می‌تواند با شرایط تعیین شده قیمت خرید و فروش ارز را اعلام کرده و براساس آن به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در این باره که آیا صرافی‌هایی را که پملپ شدند مخل بازار و بدون مجوز بودند؟ اظهار کرد: بله این صرافان مخل بازار بودند و اغلب یا حدود یکسال بود که از مجوز آنها گذشته و یا اصلا مجوزی نداشتند.

سیف همچنین در مورد این که آیا فکر نمی‌کنید پلمپ صرافی‌ها در دو روز بعد از اجرای برجام می‌تواند در بازار اثر منفی داشته باشد، ادامه داد: به هرحال باید از اختلالاتی که در بازار ایجاد می‌شود جلوگیری کرد که این اقدام نیز انجام شد و اثر مثبتی در بازار داشت.

اظهارنظر درباره گشایش 1000 ال سی در یک روز
همچنین در حالی که اعلام شد در روز اول لغو تحریم‌ها 1000 ال سی در بانک‌ها گشایش یافته است، رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: کار گشایش ال سی آغاز شده، اما این 1000 اعتبار اسنادی به مرور فعال خواهد شد.

سیف در اجلاس فعالان اقتصادی بخش غیردولتی اظهار کرد: با لغو تحریم‌ها کار گشایش ال سی در بانک‌ها شروع شده و به مرور فعال خواهند شد که البته بیشتر آنها در زمینه‌ مواد اولیه کارخانجات بوده است.

وی با اشاره به فعال‌شدن سوئیفت گفت: از آنجایی که تمام اقدامات لازم از قبل برای فعال‌شدن سوئیفت انجام شده بود بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها قابل استفاده شده است، این در حالی است که تعدادی از بانک‌ها از قبل در سوئیفت حضور داشته و اکنون فعال شده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره‌ وضعیت بازار ارز و نرخ آن نیز یادآور شد: بنای بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز است که زمان‌بر بوده، اما تا حدود شش ماه آینده محقق می‌شود.

شاخص‌های تعیین نرخ ارز در بازار
وی همچنین در این اجلاس به لزوم استفاده بهینه از منابع محدودی که فعلا در شرایط پساتحریم وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ما در بانک مرکزی در دو حوزه منابع ارزی و تسهیلات بانکی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که باید بتوانیم به بهترین شیوه این منابع را تخصیص دهیم.

سیف با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار ارز و استفاده بهینه از منابع محدود ارزی ادامه داد: ما از نرخی در بازار ارز حمایت می‌کنیم که بتواند حامی تولید، افزاینده اشتغال و عامل افزایش و توسعه صادرات باشد. در عین حال که بتواند به بازار ثبات بخشیده و در نتیجه آن اقتصاد نیز بهره‌مند شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به تنگنای مالی بانک‌ها و به تبع آن محدودیت در تسهیلات دهی آنها به چند مورد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 50 درصد از منابع بانک‌ها قفل شده‌اند، بنابراین بانک‌ها امکان ارائه سرویس مطلوب را ندارند.

وی توضیح داد: از سویی دیگر فقدان استاندارد حاکمیت شرکتی و همچنین نسبت پایین کفایت سرمایه از دیگر مواردی است که موجب شده با وجود ورود ما به عرصه بین‌الملل همچنان با مشکلاتی مواجه باشیم. این در حالی است که حتی اگر بتوانیم در دوران ابتدایی تا حدودی پیش برویم ولی اگر ساختار نظام بانکی اصلاح نشده و خود را با فضای روز بین‌الملل منطبق نکنیم به‌طور حتم با مشکل مواجه خواهیم شد.

سیف اشاره‌ای هم به لزوم کاهش منطقی و پایدار سود بانکی داشت و بیان کرد: با توجه به روند نزولی نرخ تورم باید با تنظیم شرایط بازار و همچنین برطرف کردن مشکلات پیش‌رو بتوان نرخ سود بانکی را با تورم هماهنگ کرد.

رئیس کل بانک مرکزی البته در سخنان خود به لزوم کاهش توقعات زیاد و گاها نابه‌جا از نظام بانکی هم اشاره داشت و یادآور شد: اکنون دیگر نظام بانکی فقط دولت نیست و باید سطح توقعات از آن منطقی باشد، چرا که اگر قرار است خواسته‌هایی بیش از آنچه که در توان آن است مطرح شود به‌طور حتم دچار زیان شده و ناخواسته یکی از حلقه‌های اقتصادی حذف خواهد شد، بنابراین باید انتظارات از شبکه بانکی منطقی و منطبق با فضای آن باشد.

دستگیری ارز فروشان خیابانی و صرافان غیرمجاز

رئیس پلیس آگاهی ناجا اولویت اصلی پلیس آگاهی را مقابله با قاچاق کالا و عدم ورود آن اعلام کرد و گفت: در این زمینه مقابله با قاچاقچیان و عدم ورود کالا اولویت است نه کشف کالا.


به گزارش فارس، سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در حاشیه همایش قرارگاه مرکزی تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران به فعالیت یکساله قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 93.8.21 تا 94.8.21 پرداخت و گفت: در این مدت در خصوص مبارزه با قاچاق کالا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت و مقابله و مبارزه تشدید شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که اولویت در این مدت مبارزه با قاچاق سوخت بود تصریح کرد: مقدار زیادی از سوخت به طور مشخص از استان‌های جنوبی خارج می‌شد و با توجه به اینکه ناجا به دنبال مقابله و مبارزه با خروج سوخت بود قاعدتاً افزایش کشفیات نداشتیم.

وی گفت: در این راستا افرادی که سهمیه اضافه سوخت می‌گرفته و خودروهایی که باک‌های اضافه سوخت داشتند مد نظر قرار گرفتند به طوریکه در 10 مرحله طرح عملیاتی مبارزه با خودروهایی که باک اضافه داشتند و سوخت را به خارج از کشور قاچاق می‌کردند به طور جدی انجام شد.

سردار مقیمی ادامه داد: در همین راستا در سواحل جنوبی درخصوص لوله‌گذاری در کف زمین و بحث خروج سوخت به صورت قاچاق اقدامات لازم صورت گرفت و توفیقات زیادی در این زمینه بوجود آمد.

این مقام ارشد آگاهی کشور با بیان این مطلب که پلیس در منابع ملی مهمترین مسئله‌اش جلوگیری از خروج کالا بوده است، گفت: با برنامه‌ریزی مناسب جلوی خروج کالا را گرفته و در این زمینه کشفیات نداشته‌ایم.

وی به دستاوردهای این قرارگاه اشاره و تصریح کرد: بعد از اتمام یک ساله فعالیت این قرارگاه، دوباره با دستور فرمانده ناجا این قرارگاه تجدید شد و دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت کلی و برای همه کالاها در نظر گرفته شد.

سردار مقیمی به بحث ارز و سطح عرضه ارز در شهرها پرداخت و بیان داشت: با هماهنگی بانک مرکزی و تعزیرات حکومتی اقدامات مناسبی در این حوزه صورت گرفته و با ارز فروشان خیابانی که به منزله جرم مشهود هستند برخورد خواهد شد؛ همچنین صرافی‌های غیرمجاز نیز پلمب می‌شوند.

وی گفت: شناسایی صرافی‌ها و مجاز و غیرمجاز بودن آن توسط بانک مرکزی صورت گرفته و بانک مرکزی در این زمینه تعیین تکلیف می‌کند؛ با لیستی که بانک مرکزی ارائه می‌کند پلیس وارد عمل می‌شود که این هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از ماه گذشته شروع شده اما طرح عملیاتی آن 2-3 روزی است که کلید خورده است.

وی گفت: در بعد از ظهر روز گذشته 3 واحد صنفی غیرمجاز در حوزه ارز پلمب شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به حوزه قاچاق کالا پرداخت و تصریح کرد: رویکرد مبارزه با قاچاق کالا در حوزه باندهای بزرگ و اصلی در این مبارزه از مبادی ورودی تا سطح عرضه وجود دارد.

وی به ارائه آماری در این زمینه پرداخت و گفت: در 9 ماهه امسال 26 درصد افزایش کشفیات در خصوص قاچاق کالاهای بالغ بر 5 میلیارد ریال داشته‌ایم؛ 29 درصد افزایش کشفیات لوازم منزل و صوت‌و تصویری، افزایش 58 درصدی کشفیات قاچاق پارچه.

این مقام ارشد آگاهی ناجا اظهارداشت: پرونده‌های ما در طول 9 ماه از نظر عددی اتفاق خاصی نداشته‌اند اما از نظر کیفی پرونده‌ها کلان‌تر شده است؛ پرونده‌ها با ارزش یک تا 5 میلیارد ریالی نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند.

سردار مقیمی به فعالیت این قرارگاه از آبان‌ماه 93 تا آبان 94 پرداخت و اعلام کرد: اگرچه در قاچاق سوخت و لوازم آرایشی از نظر عدد کشفیات کاهش داشتیم، این امر نشان دهنده آن است که جلوی ورود کالای قاچاق گرفته شده است و در مرزها و مبادی ورودی با اشراف و رصد اطلاعاتی اقدامات خوبی در جهت جلوگیری از ورود کالاها صورت گرفته است.

وی افزود: 3 کارگروه در این زمینه تشکیل شده که در بحث‌های مقابله‌ای و مبارزه‌ای قاچاق کالا اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که از نظر درصدی کشف باندهای بزرگ نسبت به سال گذشته افزایش یافته اعلام کرد: اختلاف عددی در این زمینه نداریم چرا که بحث مقابله‌ای مد نظر بوده است.

سردار مقیمی درخصوص مبارزه با ورود مواد محترقه اظهارداشت: چند طرح عملیاتی مدنظر است که از ابتدای بهمن اجرایی می‌شود؛ در این زمینه نسبت به سال گذشته کاهش ورود داشته‌ایم اما گروه‌ها و مجرمان سابقه‌دار در این زمینه را رصد و کنترل می‌کنیم تا بتوانیم از ورود مواد محترقه جلوگیری کنیم.

این مقام ارشد آگاهی کشور با بیان این مطلب که اولویت پلیس آگاهی برای مقابله با قاچاق کالا عدم ورود است نه کشف کالا اعلام کرد: ما می‌خواهیم با قاچاقچیان و ورود کالا مقابله کنیم.

وی در مورد قاچاق سلاح گفت: عمده سلاح از مرزهای غربی وارد می‌شود که اقدامات مقابله‌ای مناسب صورت گرفته از طرفی به جهت اتفاقاتی که در کشور مقابل افتاده و با توجه به مقرون به صرفه نبودن اختلاف ارز، قاچاق سلاح بسیار کم انجام می‌شود که اگر هم انجام شود بسیار کم است بنابراین دغدغه ما سلاح قاچاق نیست اگر چه جزء کالاهای ممنوعه محسوب می‌شود.

سردار مقیمی در مورد قاچاق پول گفت: در بحث قاچاق کالا پشتیبان مالی نیز مد نظر است و طرف‌های مقابل به صورت نقدی نیز پول را انتقال می‌دهند و این طبیعی است که مقداری پول و ارز را در مبادی مرزی کشف و ضبط کنیم.
پلمب ۱۳صرافی غیرمجاز
مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از پلمب ۱۳صرافی غیرمجاز خبر داد.

سیدعبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر گفت: مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خرید و فروش ارز باید در صرافی‌های مجاز صورت گیرد.

وی افزود: هر گونه خرید و فروش یا حمل و نگهداری ارز به صورت غیرمجاز تخلف محسوب شده و مرجع رسیدگی به این تخلف سازمان تعزیرات حکومتی است.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات تصریح کرد: بر اساس گزارشی که از بانک مرکزی دریافت کردیم 13 صرافی به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند که امروز پلمب شدند، همچنین بر اساس اسناد و مدارک هر میزانی که این صرافی‌ها ارز خرید و فروش کرده باشند به همان میزان جریمه خواهند شد.

اجتهادی با بیان اینکه این صرافی‌ها در خیابان جمهوری، خیابان فردوسی و چهارراه استانبول بود، تأکید کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که این 13 صرافی غیرمجاز نقش اساسی در تأمین ارز غیرقانونی بازار داشتند.
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا